Wat is het verschil tussen 'gezonde' jaloezie en 'ziekelijke' jaloezie?

Ik denk dat ik zelf vroeger 'ziekelijk' jaloers was als mijn vriend alleen al naar een ander meisje KEEK! Het is echt vreselijk en het vreet aan je.....!
Maar wanneer is jaloezie normaal en wanneer niet meer normaal .....?

14 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/37545-het-othello-syndroom-wat-is-pathologische-jaloezie.html

Het beste antwoord

Gezonde jaloezie, voor zover die al bestaat, is een verschijnsel dat je kunt herkennen als het zich voordoet en waar je rationeel mee om kunt gaan. is er een reden om jaloers te zijn ? Nee ? Dan gaat het gevoel wel weer voorbij. Ja ? Dan is het tijd voor actie.

Ziekelijk jaloers ben je als je voortdurend op je quivive bent en op zoek gaat naar dingen die er eigenlijk niet zijn, normale dingen gaat interpreteren als bedreigingen, en zowel je eigen leven als dat van het onderwerp van je jaloezie gaat beheersen. Je zegt het zelf al : het is vreselijk en het vreet aan je. Dan kan het nooit meer een normale gezonde jaloezie zijn.

Wanneer je in een relatie van wederzijds vertrouwen zit en er is geen enkele reden om aan te nemen dat er wat voor kapers of bedreigingen dan ook op de kust zijn, kun je je partner met een gerust geweten zijn eigen gang laten gaan. Als je dat niet kunt, heb je echt zelf een probleem, of een zeer problematische relatie. Dat vertrouwen moet je minimaal hebben om in elk geval je leven met iemand te kunnen delen. Want alle concurrentie bij voorbaat uitschakelen, kun je niet.

Ik denk trouwens dat het primair een gebrek is aan zelfvertrouwen. Vind hij mij echt wel leuk en lief genoeg om bij me te blijven al lopen er naar mijn idee nog 1000 mooiere, betere, leukere, lievere, aardigere vrouwen rond ? Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn - of in elk geval geen bedreiging hoeft te zijn als hij bewust voor jou heeft gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Je laatste alinea, daar herken ik mezelf heel goed in. Door mijn minderwaardigheidsgevoel kwamen inderdaad al die vragen in me op, zoals: Hoe kan het dat hij MIJ heeft gekozen dat HIJ mij leuk vindt. Gelukkig zijn we inmiddels 25 jaar getrouwd en heb nu en dan alleen nog wel eens last van 'gezonde' jaloezie, maar daar kan nu om gelachen worden. Ik denk dat daar op zich ook niets mis aan is. Het zou mijns inziens ook niet goed zijn als je het niets zou kunnen schelen dat je man loert naar een andere vrouw, maar ach, het vertrouwen is er gewoon en daar gaat het inderdaad om! Marleen, mag ik jou eens een vraag stellen? Je hoeft niet te antwoorden hoor, maar heb je misschien psychologie gestudeerd? De antwoorden die je geeft zijn nl erg treffend (of ik het er nu mee eens ben altijd, maar dat is wat anders) om het zo maar te zeggen.......;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, nee, ik ben gewoon iemand met een onverzadigbare leerhonger met alleen maar lagere school. Maar een abonnement van de eerste 20 jaargangen psychologie (daarna werd het een beetje een .....minder blad zal ik maar zeggen) doet een hoop. En naar mensen kijken ook trouwens. Mensen zijn bijzonder leerzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er altijd kapers op de kust zijn, maar als je relatie goed is en je je best doet , de kans dat de kapers hun slag slaan klein is .
Maar in het leven is er altijd kans op het onverwachte, zowel in goede zin , als in slechte zin.
Voor de rest natuurlijk weer een puik antwoord , Marleen.

Andere antwoorden (4)

Bij 'gezonde' jaloezie kun je e.e.a. nog relativeren. Je kunt het dan met enige afstand bekijken. Je vind het bijvoorbeeld jammer dat je een baan niet hebt gekregen en je collega'tje wel - maar niet meer dan dat. Of je denkt dat je buurvrouw een leuke auto heeft die jij ook wel wou. Bij de ziekelijke jaloezie heb je er last van. Je ligt wakker en bent onrustig. Verder ben je er dag en nacht mee bezig. Je krijgt controledrang en achterdocht. Je krijgt een hekel aan de persoon waarop je jaloers bent en staat die in gedachten soms naar het leven. Dit soor jaloezie maakt werkelijk meer kapot dan je lief hebt. Want je omgeving gaat dit merken en je bent ook hinderlijk voor hun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed omschreven +1
Rieneke1
14 jaar geleden
biertje, ben je nu weer vergeten een plusje te geven? ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope..heb echt geplust ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geef ik maar een plus!
Rieneke1
14 jaar geleden
pieker ga je schamen!;p
Ik denk dat er 2 soorten jaloezie bestaan.

1. iemand heeft iets en jij wilt het OOK hebben.

2. iemand heeft iets en jij wilt DAT hebben (zodat hij of zij het NIET meer heeft).

Hebben bedoel ik in de algemene zin, het kan natuurlijk ook om een andere vorm gaan.

Misschien zit hier het verschil tussen gezonde en ongezonde jaloezie in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Dankje voor je antwoord. Ik denk MrCor dat je 2e voorbeeld meer een vorm van afgunst is, toch?
Je bedoelt bv als je buurman een spiksplinter nieuwe auto heeft omdat hij zich dat kan veroorloven en jij niet. Wat ik eigenlijk bedoelde is meer in de relationele sfeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar daar komt toch ook een soort bezit in voor. Hij is van jou en dat moet zo blijven. Hier werkt het echter andersom en gaat het er niet om dat een ander iets heeft wat jij (ook) wilt maar dat jij iets hebt waarvan je niet wilt dat een ander dat krijgt. Misschien heb je gelijk als je het afgunst noemt maar hoe ver ligt dat af van jaloezie? Of is het gewoon een ander woord voor hetzelfde beestje?
een beetje jaloezie is mensenlijk, maar als dat te erg word en je bent een stalker o.i.d. dan ben je verkeerd bezig en is het een obsessie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gezonde jalouzie kan je prikkelen om ook datgene te bereiken wat die ander heeft. Let op: prikkelen! daarmee bedoel ik dat je meer inzet gaat tonen om iets te bereiken. Een ziekelijke jalouzie gaat verder, dan focus je zodanig op datgene dat de ander heeft dat je alles uit het oog verliest en alleen dat ziet wat de ander heeft. Daarmee verlies je dus je omgeving uit het oog en loop je de kans dat mensen zich van je afkeren door je gedrag.