wat is het verschil tussen SPH en toegepaste psychologie?

Ik twijfel al heel lang over welke studie ik wil gaan doen. Ik ben naar voorlichtingen geweest maar op dat moment kon een student van toegepaste psychologie mij niet zo goed het verschil uitleggen. Bij beide opleidingen denk ik aan mensen helpen en praten. Maar bij toegepaste psychologie gaat het om 'de gezonde mens' is mij verteld. Is er een student van een van deze opleidingen die mij dit kan uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (3)

In de HBO opleiding Toegepaste Psychologie leer je hoe je mensen kunt helpen beter te functioneren. Thuis, op hun werk en in hun vrije tijd.

* Je verdiept je in het gedrag, de emoties, beleving, intelligentie, persoonlijkheidskenmerken en levensgeschiedenis van cliënten.
*Je leert hoe je deze aspecten kunt beïnvloeden om het functioneren van je cliënten te verbeteren.

Tijdens de HBO studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) leer je om op een sociale manier en uit de pedagogische hoek hulp te verlenen aan jeugdigen en volwassenen met problemen. Tijdens je studie specialiseer je je meestal in een bepaalde doelgroep, zoals verslaafden, gehandicapten of ouderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sph begeleid je mensen meestal in omgeving die hun thuis is maar niet een normaal huisB.v gezinsvervangend tehuis voor verstandelijk gehandicapten of een gevangenis of een nachtopvang voor dak en thuislozen. Bij sph praat je niet alleen maar help je ook met douchen, eten maken en geven enz alles wat je tegenkomt in de client hun dagelijks bestaan. Bij toegepaste psychologie doe je minder fysiek en meer praten en regelen. Maar als je hier tussen twijfelt. dan had je dit ook wel moeten weten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onduidelijke uitleg. Sph is niet bedoeld voor douchen, eten geven etc. Tuurlijk kan het bij werk horen, maar het past bij mbo ( bijvoorbeeld spw).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor heb zelf die opleiding. Weet echt wel wat ik dagelijks doe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 'm ook; ik zeg ook niet dat niemand met sph dat doet. Echter, het is niet wat in de opleiding geleerd wordt maar wat bij een beroep hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat stopt je om zelf een antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van DeBibliotheek.
Hey,
Over het algemeen werk je als sph'er vaak in leefgroepen, denk bijv. aan opvang van anorexiapatiënten. Maar het kan ook een totaal andere doelgroep zijn. Je begeleidt de groep de hele dag door met dagelijkse activiteiten, daarnaast houdt je groepsessies en evt. Individuele gesprekken. Sph is veel creatiever dan tp (denk aan vakken als drama). Als tp'er (dit studeer ik zelf. Veel vriendinnen van mij doen sph) ben je veel meer bezig met mensen testen a.d.h.v. vragen lijsten en onderzoek. Statistiek is een belangrijk gegeven binnen de toegepaste psychologie! Dus je moet aanleg en interesse hiervoor hebben. Verder praat je ook wel met mensen, maar vaak in mindere mate en onder toezicht van een wo psycholoog. Je stelt geen diagnoses, dit laat je aan de wo psycholoog over. Alhoewel de werkvlakken elkaar zeer overlappen (het is nooit duidelijk waar je precies terecht komt;met mwd kun je sph werk doen, met tp kun je mwd werk doen, enz.), raad ik je aan om voor sph te kiezen wanneer jou het creatieve en het werken in groepen trekt, en om voor tp te kiezen als je meer theoretisch, nuchter bent ingesteld en affectie hebt met wiskunde en statistiek.
Nog een laatste tip: op het saxion in deventer en enschede kun je een studieroute kiezen waarin je van beide opleidingen dingen meekrijgt. Na een halfjaar kies je de definitieve opleiding. Zoek maar eens op google: 3ps. Het is een aanrader voor alle twijfelaars, heb het zelf ook gedaan en beviel me goed!!

Succes met je studiekeuze!