Kenmerk van autisme is dat het zicht op (grote) verbanden ontbreekt. Geldt dat meer voor sociale zaken dan voor niet-sociale zaken?

Een kenmerk van mensen met autisme is dat het zien van (grote) verbanden niet of moeilijker lukt**. Dat wordt genoemd in de theorieën. Geldt dat evenzo voor sociale zaken als voor wetenschappelijke zaken?

Want ik heb het idee dat ik op wetenschappelijk gebied de verbanden gemiddeld juist duidelijker zie dan neuro typicals.*

Als ik dat* goed zie, dan lijkt het erop dat bij de diagnose er vooral (of alleen) gekeken wordt naar sociale kenmerken (nadelen van autisme), maar niet naar wetenschappelijke kenmerken (voordelen van autisme?). Behandeling is hoofdzakelijk gericht op het aanpakken van de nadelen. Echter, ik weet het nu een tijdje van mezelf, maar er is totnutoe _nul_ verandering in mijn (sociale) gedrag. Het zit gewoon vast in je genen.

Ais ik dat* _niet_ goed zie, is dat dan een voorbeeld van het feit dat mensen met autisme juist moeilijk van zichzelf kunnen zien dat ze autisme hebben (_omdat_ ze autisme hebben? Want ook dat kenmerk wordt ergens genoemd in de 'boeken').

**: In de hersenen van iemand met autisme, gaat binnenkomende informatie minder ver door de hersenen. Daardoor zien mensen met autisme vooral veel details (en wordt 'minder belangrijke' informatie wellicht niet gefilterd door hersengebieden die weten dat die informatie minder belangrijk is?), en niet (grote) verbanden.
Als ik het goed begrepen heb.
Mijn vraag is dus wellicht ± gelijk aan: of voor wetenschap die langere reis van informatie net zo belangrijk is als voor sociale zaken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (1)

Het ligt er net aan welke vorm van stoornis in het autistisch spectrum je hebt. Bij mijn zoon is bijv. Gilles de la Tourette gediagnosticeerd en zijn hersenen zijn inmiddels een omvangrijk netwerk geworden. Niet iedereen met ASS heeft maar een beperkt aantal interesses waarover ze dan ook álles weten.
Zelfs Gilles de la Tourette is niet altijd hetzelfde, zo heeft hij alleen enkele tics, die soms gewoon wegblijven voor langere tijd. Het bekende geluiden maken of schelden kent hij gelukkig niet.
Op de basisschool werd hij al 'de wandelende atlas' en 'de wandelende encyclopedie' genoemd, hij verbeterde de juffen zelfs in de klas....
Aan vriendjes had hij totaal geen behoefte...zij stoorden hem alleen maar omdat hij zoveel verder was met zijn interesses en een hekel had aan ruzie. Kortom, hij was altijd bezig en verveelde zich nooit!

Hij leest veel en onthoudt ook alles, dat is zeker iets waar hij nu veel profijt van heeft.
Hij studeert momenteel ICT-development en dat zijn veel codes en scripts zoals je misschien weet. Hij had in het eerste jaar meteen zijn propedeuse gehaald en vond ook meteen een stageplek, toen hij in het derde jaar een half jaar stage moest lopen.
Gek genoeg, kon hij het goed vinden met zijn collegae en ook het samenwerken ging prima! Misschien omdat ze nu geen kinderen meer zijn en met hetzelfde bezig zijn.
Verbanden leggen gaat hem dus heel goed af, wellicht door zijn intelligentie die op de basisschool al bovengemiddeld was.

Op het gebied van sociale vaardigheden heb ik hem wel veel moeten leren. Hij herkent ook emoties niet snel en wist niet goed hoe hij ermee om moest gaan. Hij is heel gelijkmatig en zal niet snel ( nooit eigenlijk) overborrelen van enthousiasme. Humor heeft hij gelukkig wel en de mensen mogen hem graag die hem kennen. Argumenteren kan hij als de beste en blijft altijd relaxt. Ik maak hem nooit woedend mee en agressie is hem onbekend. Kenmerkend aan autisme bij hem is het feit dat hij niet graag aangeraakt wordt en ook niet van 'knuffelen' houdt. Ook zijn rustige manier van (wel veel) praten op een nogal monotone manier, duidt hierop. Nog iets...zijn eerlijkheid! Hij hoeft nergens om te liegen en kent dit ook niet. De meeste autisten schijnen 'goudeerlijk' te zijn. Toch heeft hij ook enige vrienden en heel veel internet contacten uit vooral het buitenland, maar ik denk dat dit meer met de talen te maken heeft, die hij ook wil beheersen. Aan uitgaan heeft hij echter nog steeds geen behoefte ;-)
amc