Kun je een psychopaat genezen door gesprekken?

Tegenwoordig kunnen wetenschappers iets in je hersenen veranderen. Men zou waarschijnlijk van een psychopaat dus ook met een technologisch hulpmiddel terug een normale mens kunnen maken. Maar kan dit ook met enkel gesprekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Psychopaat betekent zoiets als zieke geest. Het is geen officiële psychiatrische diagnose in engere zin. Meestal worden er mensen mee bedoeld die agressief gewelddadig gedrag vertonen en daarin weinig empathie met hun slachtoffers tonen. Onder deze categorie vallen ook de seriemoordenaars. Zoals die in de media wordt omschreven vallen daar 3 typen stoornissen het meest onder:
1.Schizofrenie en andere psychotische stoornissen
2.Asociale en/of narcistische persoonlijkheidsstoornis.

De eerste groep stoornissen is weinig mee te bereiken als de persoon lijdt aan wanen of hallucinaties. Wel kan gesprekstherapie het lijden doen verzachten. Vaak wordt het ook groepsgewijs aangeboden.

De 2e stoornis is altijd de gedachte geweest dat deze stoornis niet te genezen is. De laatste inzichten zijn dat mensen met gedragstherapie toch na lange tijd verbetering tonen. Dat is omdat ze beter met hun gebreken weten om te gaan, of toch daadwerkelijk hun foute gedrag inzien. De genezingspercentages zijn helaas geen 100%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een echte psychopaat die is echt ziek in zijn hoofd en zal door alleen gesprekken niet genezen denk ik.
ze hebben denk ik sowieso medicijnen nodig
14 jaar geleden
Nee, dat gaat niet, net zoals een kanarie geen papegaai wordt door praten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte psychopaat wil helemaal niet genezen. Die weet niet eens dat hij/zij een probleem heeft. Ik denk zelfs dat verplichte gesprekken niets uit zullen halen. Ik heb 3 jaar samen met een psychopaat geleefd. Hij is later veroordeeld in een Hoger Beroep. De rechter schreef ook duidelijk dat hij welliswaar zijn excuses had aangeboden, maar dat hij geen berouw toonde. Dat hij niet door had welke gevolgen het voor het slachtoffer (ik) had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het enige gesprek waardoor een (gevaarlijke) psychopaat 'geneest', is hem (of haar) er succesvol van overtuigen van een geslaagde zelfdoding.

Klinkt cru en dat is het ook (en zal me wel een handje minnetjes op leveren).

Toegevoegd na 2 minuten:
Als men inzicht krijgt in zijn eigen daden, kan een psychopaat misschien met zichzelf omgaan, genezen is hij niet.