Hoe ceëer je het best een dikkere huid?

Stel je jankt om alles waar je maar over kan janken.
Of je bent snel van de wap. Of je bent snel en hevig onder de indruk van iets. Als je dingen intens beleeft. Zowel persoonlijk geraakt als dingen die in de wereld gaande zijn. Dan heb je een dunne huid. En dat kan best vervelend zijn. Hoe ga je er het best mee om als je het hebt? Of hoe zou je jezelf het best kunnen ontwikkelen dat je er minder last van hebt.
Literatuurtips zijn ook welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ligt er denk ik aan wat de reden is dat je zo'n 'dunne huid' hebt. Bij vrouwen kan het aan de hormonen liggen, bijvoorbeeld door een hormonaal anticonceptiemiddel (de pil bijv.) dat toch niet goed bij je past. Dan is het zinvol om eens te kijken of dat verandert als je met dat middel stopt, of als je een andere soort gebruikt. Het kan zijn dat je te gestressed bent. Mediteren of yoga zou dan kunnen helpen, hoewel die ook kunnen zorgen dat je juist meer gevoeligheid ontwikkelt voor bepaalde dingen. Maar ze kunnen je ook heel erg tot rust brengen, en dat kan voor sommige mensen goed helpen. Chi gong kan je ook daarbij helpen, en je ook helpen om wat sterker in je energie te gaan staan, wat krachtiger te worden. Het kan zijn dat je je eigenlijk allerlei onverwerkte issues hebt, of niet op je plek voelt op je werk of studie, of zelfs in je woonsituatie. Uitzoeken wat je nou eigenlijk wilt, veranderen van koers in je leven, dingen zoeken die je plezier geven, therapie, een spirituele cursus, er is van alles dat zou kunnen helpen. Dat ligt er maar aan wat er bij je past. Als je onder de 28 bent, is Eigenwijze een heel leuke organisatie, die allerlei activiteiten organiseert met betrekking tot bewustzijn en spiritualiteit. Ze doen niet specifiek dingen met gevoeligheid enzo, maar mij heeft het erg geholpen om sterker in mijn kracht te gaan staan. Het kan ook hooggevoeligheid zijn. Heb je wel eens gehoord van HSP? Dat staat voor Hoog-Sensitief Persoon. Dat is een theorie van psychologe Elaine Aaron, dat sommige mensen veel gevoeliger zijn dan anderen, en tips over hoe je overeind kan blijven in zo'n drukke en soms harde wereld als je zelf zo gevoelig bent. Veel mensen die zelf vaak te horen krijgen dat ze zo overgevoelig zijn en dat er iets mis is met ze, of dat ze zich aanstellen, hebben een enorm gevoel van herkenning en thuiskomen als ze die boeken lezen, ontdekken dat je niet de enige bent, en dat er helemaal niets mis met je is. Ik kan je aanraden eens naar haar boeken te kijken (in bibliotheken heb je ze meestal ook wel). Er zijn ondertussen ook boeken over HSP van andere schrijvers. Ik heb daar zelf ook echt veel aan gehad. Het kan ook nog zijn dat je fysiek niet goed in je vel zit. Als ik zelf slecht eet of slecht slaap, ben ik tien keer zo huilerig als wanneer ik goed eet en slaap.

Bronnen:
http://www.hsperson.com
www.eigenwijze.org

Mogelijke oplossing is het volgen van een assertiviteitstraining. Als je irrationele gedachten door relativeren om kunt zetten in rationele gedachten dan is het gemakkelijker je assertief gedragen. Gedachten waarin generalisaties voorkomen kan je terugbrengen naar gedachten met een meer reële inhoud. Teksten die helpen op een assertieve manier te denken: - Het is onmogelijk om het iedereen altijd naar de zin te maken. - Het is geen ramp als niet iedereen mij aardig vindt. - Ik hoef niet voor elk probleem de perfecte oplossing te vinden. - Wat ik doe is niet wie ik ben. - Ik hoef niet altijd perfect te zijn. - Ik ben ook maar een mens, het is onvermijdelijk dat ik ook wel eens iets verkeerd doe. - Ik hoef niet alles alleen te doen, samen sta je sterker. - Mijn zelfrespect staat los van de waardering die anderen voor me hebben. Er is veel literatuur over te vinden. Hier enkele titels: Persoonlijke effectiviteit / Jan Schouten en Joke Lingsma. Opkomen voor jezelf / Ann Dickson. Ik kan denken voelen wat ik wil / René Diekstra. Wat je denkt, dat ben je zelf / Jeffrey Wijnberg en Tatjana Kratochvil.

Bronnen:
Assertiviteit : 50 tips / Marion Nieuwenhuizen

Een "dikkere huid"of meer "eelt op je ziel" creer je door te gaan reizen naar landen met een heel ander welvaartsniveau. Daar zie je welk een aanpassigs- en incasseringsvermogen mensen MOETEN hebben om zich overeind te houden. Het kan ook zijn dat je hoogsensitief bent en dat prikkels heftiger op je inwerken dan gemiddeld genomen. Dan is een andere aanpak nodig Je zult dan onder begeleiding moet leren omgaan met de (overmaat aan) prikkels. Dan kun je leren om met je "filters" om te gaan. die scheiden de bull van de shit. Als die filters niet goed werken, moeten ze bijgesteld worden. Meestal kun je dat niet zelf, anders bestond dit probleem wellicht niet. Je hoeft je er niet voor te schamen, deze wereld gaat eerder kapot door keiharde zakkenwassers dan door "tere zielen". Ook kun je beseffen dat je dingen kunt waarnemen die anderen niet zien. Als je deze gave onder controle hebt , is hij heel nuttig.

Dan ben je zacht van aard , over gevoelig , zich overal in laten meeslepen ! misschien is een assertieviteits cursus dan wel wat !!! Boek Emanuel Hendriks .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100