Onder welke "persoonlijkheid" valt deze beschrijving van deze persoon?

- Heeft vrijwel altijd seksistische praat, veel van die praatjes gaan over zijn eigen edele delen. Of stoeft over vrouwen en over seks.

-Pronkt veel over geld die hij bezit en steekt dat niet onder stoelen of tafels

-is extreem zelfzeker en stoort soms anderen door zodanig druk en zelfzeker te zijn.

- Heeft een attitude om altijd beter doen/zijn en is zeer ijdel over zichzelf, ik vermoed onbewust weliswaar..

-Staat (wilt) altijd in het middelpunt staan en aandacht streelt zijn ego.

Narcisme is het eerste waar ik op kom, hoewel hij wel symphatie voor een ander heeft. Wat past het best voor deze omschrijving?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
Antoni
6 jaar geleden
De getoonde sympathie voor een ander kan ook "gespeeld" zijn. Om door anderen gewaardeerd te worden, zal hij (soms) vriendelijk tegen anderen moeten zijn, ook als hij die anderen helemaal niet aardig vindt.
Erna55
6 jaar geleden
Om welke reden wil je iemand een etiket opplakken ?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik noem zo'n persoon een "bluffert" of..."l*l" of "arrogante bal"

Antwoorden (2)

Deze punten komen inderdaad vrij overeen met de narcistische persoonlijkheidstoornis. Ik ben echter geen psychiater.

Op het eerste gezicht heeft een narcist een zeer sterk gevoel van eigenwaarde en straalt zelfvertrouwen uit. Vreemd genoeg is echter het tegendeel het geval. Narcisten hebben, meestal onderbewust, juist weinig gevoel van zelfwaarde en compenseren dit door zich als beter of belangrijker dan anderen te beschouwen. Dit wordt wel de narcistische paradox genoemd.

Om zich te beschermen tegen kritiek heeft een narcist niet veel aandacht voor de mening of de gevoelens van anderen en zo vaak een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Het hebben van een narcistische persoonlijkheid kan daardoor een bezwaar vormen bij de uitoefening van bepaalde functies waarbij anderen dienen te worden beoordeeld.

De kernsymptomen van narcisme zijn; ‘een instabiele basis’, ‘jezelf opblazen’, ‘gebrek aan wederkerigheid’ en ‘afstoten’. Deze vier symptomen vormen een vicieuze cirkel (de narcistische cirkel).

Een instabiele basis wordt gekenmerkt door wantrouwen en het niet kunnen aangaan van duurzame intieme relaties. Dit wordt veroorzaakt door een biologische kwetsbaarheid (waarbij een gebrek aan serotonine en/of te veel cortisol een rol spelen) en een jeugd waarin ouders of verzorgers zich niet goed afstemmen op de emotionele behoefte van hun kind.

Het opblazen is een zelfbeschermende poging om het basale wantrouwen niet te voelen. Het bevat kenmerken als dominantie, eigenliefde en gevoelloosheid.

Gebrek aan wederkerigheid is het gevolg van een opgeblazen houding. Daarbij passen symptomen zoals grenzen overschrijden, geen rekening met anderen houden en arrogantie.

Bij afstoten passen symptomen zoals een lage frustratietolerantie, de fout bij de ander leggen, minachting en woede.

Een narcist probeert zijn instabiele psychische basis niet te voelen door zich op te blazen. Hierdoor neemt hij veel meer ruimte in dan mensen normaal gesproken nodig hebben. Een narcist heeft hier echter geen last van, omdat hij op een eenrichtingsweg leeft. Andere mensen moeten hem dienen of voor hem applaudisseren. Zo niet, dan verstoot hij ze.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grotendeel narcistisch neigend naar ADD
Sterk gebrek aan eigen waarde.
Is erg onzeker en moet dat compenseren door stoer te doen en op te scheppen.
Is erg eenzaam en probeert de aandacht te trekken door zijn enigszins schokkende opmerkingen.
Denkt dat alle anderen het niet goed doen en het ook niet begrijpen, alleen hij begrijpt het en laat dat ook aan iedereen weten.