Kunnen pubers al een passie hebben en dus een gevoel hebben wat goed voor hen is?

Kunnen mensen van 16-jarige leeftijd al het gevoel hebben wat ze echt willen later en ook dat gevoel daarbij hebben? Kunnen zij ook aanvoelen al wat goed voor hen is, waar hun passie bij ligt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (11)

Ja, er zijn genoeg kinderen die op 6-jarige leeftijd al weten wat ze willen worden. Meestal maken deze kinderen hun droom waar en laten zich door niets en niemand zich tegenhouden.

Toegevoegd na 35 seconden:
1 keer zich teveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, ik heb vanaf mijn 12e een aantal besluiten genomen die ik met 27 nog steeds doe en nastreef.

Een 16 jarige moet zoiets dan helemaal kunnen. Aan de andere kant zijn er ook 30+ers die niet weten wat ze willen het is dus niet altijd leeftijd afhankelijk, maar je persoonlijkheid draagt hier ook bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt heel erg van de persoon af, maar ik geloof zeker dat het kan. Er zijn kinderen die al heel snel weten wat ze willen worden. Net zoals je in de puberteit een hobby kunt krijgen die je je hele leven lang bezig houdt.
Er zijn net zo goed pubers die geen idee hebben wat ze met hun leven willen of kunnen. Ook die komen er wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, absoluut! Soms wordt je bijna geboren met een bepaalde wens om iets te worden ;-)
Dat is overdreven natuurlijk, maar toen ik als vierjarige in de cockpit van een boeing mocht kijken tijdens de vlucht, wist ik natuurlijk meteen dat ik piloot wilde worden!
Ik wist dat ook heel zeker, en eigenlijk wil ik het nog steeds.

( ik werd niet toegelaten, ik ben te klein... 2 centimeter te klein om precies te zijn, en dan kom je niet door de keuring. Je moet wel bij de roerpedalen kunnen he... ;-) )

Nog steeds hou ik van vliegtuigen, films met vliegtuigen, overvliegende vliegtuigen, schiphol, en alles wat erbij hoort.
En je doet jij het grootste plezier met een supergoede foto van een cockpit.

Dus...ja, het kan. Of pubers ook voelen wat GOED voor hen is, vind ik een tweede, en los staan van een eventuele ondekte passie die men na wil streven.

HOE men die passie nastreeft, goed of minder goed, dat ligt vaak aan de opvoeding en het karakter van een mens.
Ook wel een beetje aan de kansen die je hebt.
Als je heel arm bent is het moeilijker om die pilotenopleiding te doen dan wanneer je schathemeltje rijk bent.

Ik denk eigenlijk, dat je het JUIST op je zestiende al weet...

Toegevoegd na 50 seconden:
* en je doet MIJ het grootste plezier...*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben 15 en heb al veel beslissingen genomen, je moet wel, voor in de toekomst. Dus heb ik daar ook al heel veel over nagedacht en heb ik geleerd aan te voelen wat goed voor mij is en wat ik graag doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pubers en adolescenten hebben JUIST een hele sterke drive/passie, omdat hun inzicht voor risico zich langzamer ontwikkelt dan hun dadendrang en experimenteerzucht.
Daarbij ervaren ze dingen zeker zo intens als volwassenen.
Ze gaan dan juist ontdekken waar hun talenten liggen en wie /wat ze zijn.
Zeker een passie leidt tot professionals met gedrevenheid waarmee ze het ver kunnen schoppen
Daar hebben ze speelruimte voor nodig, maar ook vooral duidelijke, veilige kaders.
Begrens zoveel als moet, maar zo weinig als kan.
De moderatoren van GV kennen deze stelling in een iets andere vorm waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut mijn zoon was 14 toen zei hij al dat hij een eigen bedrijf wilde als hij groot was. Ik heb dat altijd aangemoedigd richting hem. Maar moest het natuurlijk wel eerst zien ;-). Hij is nu 26 en ja ja mooi dat ie het voor elkaar heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat juist pubers dat kunnen omdat ze niet gehinderd worden door remmende gedachten als: dat zal ik toch wel niet kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laura Dekkers vindt ik een perfect voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens, hoe jong of oud hij ook is, weet wat goed voor hem is.

Het is de omgeving van die mens die zijn wereld wil bepalen. Jammer genoeg zal die mens daardoor met problemen opgezadeld worden die, wanneer hij (ruim) volwassen is, weer afgeleerd moeten worden, om zo weer bij zijn eigen natuur te komen.

Vanaf dat moment kun je zeggen dat hij zichzelf wordt, toekomt aan zijn eigen verlangens en (innerlijke) wensen, ingegeven door de ziel die hij is.

Kijk met verwondering en geniet mee op zijn/haar 'ontdekkingstocht'. Het is voor de ouder evengoed een les in jezelf worden/zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut!
Er zijn hierboven al genoeg voorbeelden genoemd en ook ik ben hier een goed voorbeeld van!