Zolang je een geheugen hebt, kan je dus dingen "herkennen".

Dus zodra je iemand/iets ziet dat je herkend / matched met je geheugen ga je je er op focussen. En dat gebeurd allemaal zo snel, daar hoef je niet eens bij na te denken.

Vaak is het ook zo dat als je iemand herkend, je op een bepaalde manier naar die persoon kijkt, dat die wel naar je terug moet kijken.

Zelfde als iemand naar je kijkt alsof die je kent. je gaat hem ook aan lopen staren, en als je die persoon echt kent dat gaat dat ook heel snel (zolang je geheugen een beetje werkt).

Het grappige is dat als je ergens in een drukke winkelstraat mensen aan het kijken bent, je je eens moet beseffen hoeveel verschillende soorten gezichten er rondlopen, zo bizar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Alle mensen hebben wel een kenmerk, dus dat kan zomaar zijn dat je bijvoorbeeld knal oranje haar hebt met sproeten. Of je hebt je eigen kleding stijl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hersenen hebben de gezicht van diegene al eerder opgeslagen. Dus als je diegene ziet weet je van ej die heb ik eerder gezien! Je hersenen geven een sein van die is bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets noem je onbewuste focus. Als iets al eerder is geregistreerd in je hersenen kan het zich de volgende keer beter in zich opnemen. Hoe vaker je dit proces herhaalt hoe eerder je datgene weer zal herkennen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens is meestal heel goed in staat om bekenden te herkennen; onze hersenen zijn hierop geprogrammeerd en zo sterk zelfs dat wij in wolken en pannendeksels met een paar putjes al gauw een gezicht menen te zien.
Niet alleen het gezicht (de vorm) maar ook specifieke bewegingen die mensen maken maken het voor ons gemakkelijker om mensen te herkennen.
Mensen zijn sociale dieren en voor hun voortbestaan afhankelijk van anderen die tot hun groep behoren en om die reden heeft de natuur er extra in geïnvesteerd om hen te kunnen herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om allerlei redenen

een specifiek punt waarop je hebt afgesproken
manier van lopen
manier van kleden
kleur haar, huid, ogen
postuur
gezicht
stem
houding
auto/fiets/rolstoel
gedrag

kortom, alles waardoor de persoon die je herkent verschilt van alle anderen mensen.
hoe meer je kan herkennen, hoe groter het verschil met anderen mensen, des te makkelijker te herkennen.

behalve voor mensen die lijden aan Prosopagnosie of gezichtsblindheid, bij deze werkt dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ergens op gericht bent, zie je het vaker. Denk maar eens aan de kleur rood terwijl je rondkijkt. Opeens springt alle rood eruit. Dat werkt net zo met gezichten die we herkennen. Ergens in onze hersenen is het beeld van het gezicht opgeslagen. Als we het opnieuw zien (en we die persoon belangrijk hebben gevonden om te onthouden) wordt dat beeld weer actief. En dat geldt niet voor de andere mensen in de massa. Die blijven anoniem. Tot je ook met hen hebt kennisgemaakt :-)