Kunnen dieren psychische stoornissen hebben?

Kunnen dieren bijvoorbeeld ADHD of autisme hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

ja, dat kan.
katten bijvoorbeeld kunnen last hebben van dwangneuroses, ook wel ocd genoemd (obsessive compulsive disorder).
dat uit zich bijvoorbeeld door overmatig likken, of door staartjagen.

bij veel dieren zie je ook stereotiep gedrag.
dit uit zich door steeds te ijsberen, of zoals bij olifanten en paarden, het "weven".
op deze manier proberen de dieren endorfinen aan te maken, waardoor ze zich beter voelen.
ik denk dat je wel mag stellen dat dieren die dit gedrag vertonen, onder een depressie lijden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja,dit kan vooral bij dieren in gevangenschap:bv.

Chimpansees die in dierentuinen leven, vertonen soms heel raar gedrag. Dat wijst erop dat ze mentaal niet in orde zijn, zo stellen onderzoekers.
Het rare gedrag duikt enkel op onder chimpansees die in gevangenschap leven. De gevangen chimpansees trekken bijvoorbeeld hun haren uit of bewegen voortdurend van voren naar achteren. Het gedrag is herkenbaar: mensen doen het soms wanneer ze niet goed in hun vel zitten. De onderzoekers stellen dan ook dat het aannemelijk is dat dit gedrag erop wijst dat ook de chimpansee het psychisch moeilijk heeft.
12 jaar geleden
Als niet aan de natuurlijke behoeften van een dier wordt voldaan, kunnen dieren gestresst raken of in een depressie belanden.
Natuurlijk kan ook tijdens de dracht een defect in de hersenen zijn ontstaan, waardoor ze afwijkend gedrag gaan vertonen.

De bruine labrador wordt vaak bestempeld als ADHD-hond. Deze afwijking is er met het fokken op kleur ingeslopen. Verkeerd fokken kan, behalve lichamelijk afwijkingen en vervormingen, natuurlijk ook geestelijke afwijkingen en ziekten veroorzaken.

Het testen van specifieke afwijkingen is bij voorbeeld bij honden moeilijker dan bij kinderen of volwassenen en wordt weinig gedaan. Meestal wordt een afwijking bij een dier gewoon door de eigenaar bestempeld als: lastige hond, angstige hond, valse hond. De mogelijkheid om verder te gaan en uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is, wordt door weinig mensen benut.