Wat is subliminale manipulatie en hoe gevaarlijk kan het zijn?

Ik vermoed dat ik eens gemanipuleert ben op onderbewust niveau, en zoek nu mensen met kennis hieromtrent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Het is zoals jij zegt: het beïnvloeden van iemand's onderbewustzijn.

Dit gebeurt d.m.v. héle korte "onschuldige" beelden of (achtergrond-) geluiden,het zijn ook technieken die d.m.v. NLP (= Neuro Linguïstisch Programmeren,dus via hypnotechnische taalkundige methoden) worden gebruikt.

Beïnvloeding van het onderbewustzijn kan zéér effectief zijn,daar het onderbewustzijn de "vergaarbak" is van onze emoties en ervaringen en dus op zijn beurt invloed uitoefent op onze gedachten en (bewuste) gevoelens,alsmede zelfs voor een deel ons gedrag kan beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een interessant artikel over dit onderwerp is te vinden op http://www.tobyornottoby.com/nl/artikelen/subliminals/images/flitsend.pdf. Het lijkt mij ver gezocht, net als verborgen boodschappen in achterstevoren gedraaide liedjes. Maar er zou een kern van waarheid in kunnen zitten. Vooral als je onderstaande afbeelding ziet. Wanneer je daar "normaal" naar kijkt dan zie je een veldje met bloemen. Maar het heeft ook een sublimaal beeld, en er is gebleken dat (slechts) 5% van de bevolking dat direct kan zien. Kijk naar de witte gebieden en je ziet een tekst staan.....!
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Een veelgebruikte techniek voor subliminale manipulatie is HSS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een programma van discovery hadden ze het er ook over. Daaruit bleek dat verborgen berichten weinig invloed hadden. Wel is gebleken dat mensen bij rustige muziek langer kunnen blijven b.v. Daar zijn technieken zat voor bedacht. Manipuleren doen we dagelijks. Je moet dan ook denken aan zaken wanneer mensen mekaar helpen. De [krediet] wat je opbouwt bij een ander is ook al een vorm van manipuleren. Er is een makkelijk manier om positieven en negatieven vormen van manipulatie tegen te gaan. Blijf altijd jezelf, niet lenen of andere zaken waar mensen nog wat van je tegoed hebben, gebruik je gezond verstand, nooit snel beslissen en als je het niet vertrouwt gewoon wachten met beslissen, Zeg 1 hooguit 2x nee en loop erna weg. Veel simpele dingen kunnen veel leed voorkomen.