Hoe werkt fantasieangst?

We weten hoe angst precies in zijn werk gaat, maar er daarbij een prikkel nodig om dit angstsysteem op gang te krijgen (bijvoorbeeld het zien van een gifslang). Hoe werkt dit dan bij angsten van kinderen voor bijvoorbeeld monster of reuzen (die ze niet kunnen waarnemen)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is angst voor het onbekende ; misschien wel de grootste angst die er is. De mens lijdt tenslotte het meest door het lijden dat hij vreest.

Voor mensen met reëlere fobieën is iets dat er uitziet als een slang, praten over wespen of zeggen dat er een spin is vaak ook al genoeg om ze op de kast te krijgen, hoor. Daar is ook niet altijd sprake van een reeele, echte aanleiding. De angst zit natuurlijk in principe tussen de oren, ontstaat daar en krijgt daar vorm. Of de prikkel een visuele is, een auditieve of puur een impuls uit de hersenen (fantasie) zelf, doet voor de rest van de reactie niet ter zake.

Gelukkig maar, want anders zouden we ook niet meer lekker kunnen griezelen bij een echt spannend boek. De film is namelijk meestal lang zo eng niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je veronderstelt dat ze die niet kunnen waarnemen... maar dat is niet juist. In hun verbeelding nemen ze van alles waar, net alsof het levensgroot voor hun neus staat. Dus die angsten werken op dezelfde manier.
13 jaar geleden
Ik weet niet zeker of ik hetzelfde bedoel als u maar als je slaapt en je dus droomt over dat soort "beesten" dan krijgen ze denk ik ook een prikkel en zullen ze meestal denken dat dat "beest" ook echt is omdat meestal wanneer je droomt het net echt lijkt en het lijkt alsof ze er zelf bij zijn. Ze zullen er bang voor zijn maar dat is omdat ze meestal niet snappen wat dat inhoudt.