Sommige mensen vinden iets dom of zeggen dat een ander dom is... Maar wat is dom zijn of waarom vinden wij iets dom?

Het woordenboek is er duidelijk over: "dom" betekent, zoals het hier -denk ik- op goeievraag.nl wordt gebruikt: "met weining verstand..."
Naar mijns inziens noemen wij een ander dom omdat een ander meer van een bepaald onderwerp af weet dan een ander. Ik heb meer kennis dan jou. Maar voor een ander zou deze persoon weleens een wijs iemand kunnen zijn omdat die ander niets afweet van hetzelfde onderwerp waarvoor die ander voor dom werd uitgemaakt. Wanneer men dus het woord 'dom' gebruikt is het naar mijns inziens niets anders dan een projectie van het kunnen en kennen van diegene die het woord dom in de mond neemt.

Dus kun je het woord 'dom' wel gebruiken? Zo ja of nee, waarom?

Foutje bedankt....
het volgende heb ik verkeerd geschreven: "Naar mijns inziens noemen wij een ander dom omdat een ander meer van een bepaald onderwerp af weet dan een ander."
DIT MOET ZIJN
"Naar mijns inziens noemen wij een ander dom omdat degene die een ander dom noemt meer van een bepaald onderwerp af weet dan een ander."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (9)

Ik gebruik "Dom" niet in de zin van: Ik weet heel veel van een bepaald onderwerp, jij niet, jij bent dom.

Ik gebruik dom meer in de trant van: Jij vraagt mij om advies, ik raad je iets af en je doet het toch en hebt er later spijt van.
Dan is het dom dat je een advies niet hebt opgevolgd.
Of bij het doen van dingen waarbij je niet over de gevolgen nagedacht hebt (hoewel impulsief daar ook wel een goed woord voor is).
Een leuk voorbeeld van laatstgenoemde is dat ik toen ik een jaar of 10 was me afvroeg of het mogelijk zou zijn dat ik tijdens het fietsen mijn wiel dusdanig kon draaien dat hij in de rails van een spoorwegopening paste....
Nou, dat kan. Dom alleen dat ik niet na heb gedacht over de gevolgen (blauwe plekken, boze moeder en gebogen wiel).

Toegevoegd op 04-05-2009 12:43:08
Even een aanvulling op mijn antwoord: Ik doel dus op mensen die advies vragen over een bepaald onderwerp aan mensen die verstand hebben van dat onderwerp en dat advies dan heel bewust negeren om er later achter te komen dat die personen toch gelijk hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het specifieke geval had ik het over mijn zusje die raad vroeg over het kopen van een bepaalde soort auto aan mijn broer die in de autohandel zit. Hij raadde haar het betreffende merk/model af, omdat die momenteel vaak in garages staat met bepaalde storingen. Mevrouw kreeg niet het advies waar ze op hoopte, maar kocht de auto toch. Gevolg: al twee keer in garage geweest...
Ja, dat is dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Eigenwijs is mijn middelste naam, maar als ik "nitwit" op auto gebied raad vraag aan mijn broer, dan sla ik dat advies niet in de wind. Kortom: Mijn enige probleem met mijn auto is de snelheid... Ik krijg iets te vaak post... Oh ja, het advies van mijn pa om dan minder hard te rijden sla ik altijd in de wind... Ikke is ook Dom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... wie weet, mijn lessen van meneer Spee (sorry, weet niet wie zijn vervanger is) zijn wel duur... En ik heb zoveel herkansingen nodig.
Dom wordt vaak nogal gemakkelijk gezegd. Mijn vraag is altijd:"Als een dom iemand gelukkig is en een intelligent iemand ongelukkig; wie van de twee is er dan intelligent?"
Dus nee: dom is een gemakzuchtig en dom etiket.
Maar als mensen iemand in een zwarte Suzuki Swift bedreigen zeg ik ook dat ze dom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent dom als je andere dom noemt. Bestaat namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dom is een rekbaar begrip. Niet verstandig kan zijn wanneer iemand impulsief een handeling stelt zonder na te denken. Niet verstandig kan zijn een gebrek aan kennis tov de kennis van zoveel andereen. Niet verstandig kan een gebrek zijn aan ervaring. Dom gebruik ik als iemand zonder kwade bedoeling iets onderneemt of een handeling stelt die zo tegenstrijdig is met de gangbare norm. De reden laat ik in het midden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dom betekent volgens mij:
Ergens zeker van zijn zonder ook maar te overwegen of het anders zou kunnen zijn dan je op dat moment denkt.

Naar mijn idee heeft het weinig te maken met IQ of feitenkennis. Maar om de manier hoe je naar nog onbekende kennis kijkt: ommarmend, nieuwsgierig, onderzoekend. Of afwijzend, ontkennend, dogmatisch.

Oorspronkelijk kunnen denken, daar gaat het om vind ik.

Er zijn laag opgeleide mensen waar ik een hele hoge pet van op heb....
En er zijn vele mensen met titels die volgens mijn definitie waarlijk dom zijn......

Ik heb zel ook een titel(al gebruik ik hem niet zo vaak), deze opmerking komt dus niet uit een anti-titel gevoel, wat ook nogal eens voorkomt.
Het heeft er gewoon niets mee te maken. Wellicht dat er statistisch enige corellatie is, maar heel erg zeker NIET 1 op 1 !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie je bedoelde tegenstelling in mijn tekst niet eerlijk gezegd. Ik denk dat er zeker geen 1 op 1 verband is tussen laag IQ en eigenwijs zijn. Ik ken vele mensen die niet hoog zouden scoren op een IQ test, maar naar mijn idee heel oorspronkelijk denken. Ik leer graag van ze !
Ik vermoed dat een IQ test meet of je feiten kent en of je ze kunt combineren tot iets nieuws. Daarom, het niet weten van een aantal feiten, zorgt er dan ook voor dat mensen uit andere culturen lager scoren (als de test niet is aangepast).
Daarnaast ken ik een fiks aantal (een aantal, het is heel zeker geen regel) goed opgeleide mensen die zich daar graag op voorstaan. Ik heb de neiging dat dom te vinden, dat is zo.
Wellicht dat dat voorstaan op opleiding 'alleen maar' eigenwijs is, maar niet in staat zijn (ondanks een goede opleiding) om nieuwe inzichten in te passen en vast te houden aan wat je weet, dat vind ik wel een beetje dom ja. Impulsief is vaak dom, dat vind ik inderdaad. Hoog opgeleid of laag, dat maakt niet uit. Je mag heel zeker weten je gevoel betrekken bij je beslissingen, ik denk dat ze uiteindelijk zelfs leidend zijn. Je ratio probeert dan (achteraf soms) een onderbouwing voor je gevoelsmatig genomen besluit te bedenken. Als dat van geen kanten lukt, is dat een aanwijzing dat je wel eens fout zou kunnen zitten. Uitsluitend gevoel leidend laten zijn leidt tot vergissingen die veel schade kunnen veroorzaken. Voor anderen en ook voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens David Wechlers definitie is impulsiviteit dus inderdaad niet zo slim, het is impulsief, dus niet doelgericht, rationeel en effectief. Wat niet wil zeggen dat ik het adhd-ers kwalijk zou nemen. Als je iets afwijkt is dat geen reden om afgekeurd te worden (al helemaal door mij niet). Als mensen echter _bewust_ impulsief zijn en beter zouden _kunnen_ weten, dan vind ik het wel heel jammer ja. Een IQ-test meet wel veel, maar alleen en uitsluitend de door wetenschappers onderkende verbanden, taken en geordendheid. Er is veel meer dan dat! En sommigen zijn op die andere nog niet vastgestelde gebieden vaak welzeker intelligent.....
Hoewel je op dit vlak voorzichtig moet zijn, het kan alras zweverig en ongegrond 'geloven' worden. Dat onderscheid WILLEN vinden is voor mij wel een aanwijzing voor intelligentie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet natuurlijk niks.... maar ik zie nog steeds niet wat je bezwaren te maken hebben met mijn reacties, zal wel aan mij liggen:) Voorbeeld: je laatste regel: ik geloof niet dat ik heb beweerd dat geheugen gelijk aan intelligentie staat.
Er bestaan geen domme vragen
Domme antwoorden wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dom "met weinig verstand" betekent, dan realiseer ik me dat ik dat woord verkeerd gebruik.

Met dom bedoel ik onnadenkend, kortzichtig of onverschillig.

Ik zal voortaan voorzichtiger met het woord dom omgaan. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dom is iemand die (dat) niet wil veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Ditbenik;

Ik vind dat iemand dom bezig is als deze niet naar zijn verstandelijke vermogens handelt. Of tegen beter weten of ervaring in. Van kleine kinderen bijvoorbeeld vinden we bepaalde gedragingen misschien heel gewoon en acceptabel terwijl diezelfde dingen gedaan door volwassenen 'dom' of 'kinderachtig' zouden zijn.