Als je tegen een spiegel lacht, dan lacht de spiegel terug. Welke invloed heb jij op je omgeving en hoe beinvloed je dat?

Welke invloed heeft een compliment/oprechte belangstelling/begrip op het verdere verloop van zijn/haar dag? En hoe beinvloeden zij daardoor weer andere mensen die hun pad kruisen? Zijn we allemaal in staat op onze eigen bescheiden manier de wereld om ons heen op een hele simpele manier positief te beinvloeden? Als een steen die je in het water gooit en waarvan de rimpelingen zich verspreiden over een steeds groter oppervlak met steeds kleiner worden golfjes? Zijn we mischien wel meer met elkaar verbonden en meer voor elkaar verantwoordelijk dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! +

Antwoorden (5)

Mijn werk is met mijn gedrag het gedrag van de mensen in mijn omgeving te sturen dus die invloed is heel breed, ik heb ook met en breed scala aan mensen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij lekker in je vel zit straal je dat uit en heeft dat een positieve invloed op je omgeving. Je hebt jezelf beter in de hand en daardoor heb je ook meer grip op je omgeving, althans, dat ervaar je zo en daardoor werkt dat ook zo. Zit je niet lekker in je vel dan ervaar je het omgekeerde, meer (negatieve) invloed van je omgeving. Ik ben het dus helemaal eens met de retorische ondertoon van je vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lach werkt aanstekelijk
Wie goed doet goed ontmoet
etc. etc. dus je hebt wel degelijk invloed op je (directe) omgeving maar verwacht niet dat als jij de vuilnisbak van je oude buurvrouw buitenzet dat je daar uiteindelijk de problemen in de Gazastrook mee oplost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een complimentje/oprechte belangstelling/begrip en zelfs gewoon oogcontact/glimlach/'goede morgen' vergelijk ik met zonnestraaltjes. Zonnestraaltje = licht = positief. Een voorbeeld uit eigen ervaring: ik reed naar college, had helemaal geen zin en zat in mijn hoofd te mopperen over van alles en nog wat. Een tegemoetkomende automobilist toverde een stralende glimlach op zijn gezicht en... pats, weg was het gemopper en de dag zag er ineens zonniger uit. Op college complimenteerde ik iemand over haar kledingkeuze en ja hoor... de zon brak door op haar gezicht. Dat kaatste ook weer terug naar mij waardoor ik me nog beter ging voelen, etc. etc.
Al die kleine positieve menselijke contacten (zonnestraaltjes) hebben een sneeuwbal effect: doorgeven van positieve energie. Dus ja, op een simpele manier is iedereen in staat zijn/haar (directe) omgeving te beinvloeden (zowel positief als negatief).
En ja, in mijn ogen is alles wat leeft met elkaar verbonden en is dus alles wat leeft te beinvloeden, omdat alles wat leeft is ontstaan uit dezelfde universele energie. Om een stap verder te gaan: zelfs positieve/negatieve gedachten en emoties worden 'uitgezonden' en hebben invloed. Misschien dat de onderzoeken in onderstaande link wat duidelijkheid kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn groep dieren dus hun gedrag is afhankelijk van gevoelens die zij ervaren. Jij kan bepalen wat zij voelen en met kennis van de ervaringen van iemand heeft kun je ze gedrag uitrekenen. Als ik iemand sla dan kan ik een klap terug verwachten, Dat noem ik niet bewust reageren maar onbewust. Wij staan niet stil op de reactie die we geven en daardoor zijn we makkelijk beïnvloedbaar. Dus manipuleren doen we dagelijks ook zonder erbij stil te staan, Dat een ander reageert is dan weer actie reactie. Je kan daarom ook voornamelijk een ander zijn gedrag veranderen door je eigen gedrag te veranderen. Dusja je begrens jezelf door te denken dat het niet mogelijk.