hoe word je je bewust van subtiele reclame?

vandaag kocht ik tuc. dat heb ik al jaren niet meer gekocht en ook niet echt gemist. pas later bedacht ik me dat ik die wk reclame 100 keer heb gezien en dat dat wellicht "onbewust" meewerkte om het nu ineens weer is te kopen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zegt dat je de reclame ervan wel 100 keer hebt gezien. Dan is het niet echt subtiele reclame dus :-) het kan heel goed dat je het inderdaad gekocht hebt omdat je het zo vaak op tv zag. Veel relame makers maken gebruik van bepaalde psychologische trucs om mensen te verleiden een product te kopen. Dat begint al als je de supermarkt binnenkomt. De indeling van de winkel en de opstelling van produkten, er zijn hele studies aan voor af gegaan. Er wordt veel onderzoek gedaan naar het koopgedrag van consumenten en hoe dat te beïnvloeden is. Ik merk ook wel eens dat ik met dingen thuis kom die eigenlijk helemaal niet wilde kopen. Dan denk ik aan een impuls aankoop. Maar zo impulsief is het misschien helemaal niet. ;-) ik probeer mezelf af te vragen wat me precies heeft bewogen om het te kopen. Wilde ik het al voordat ik het zag? Heb ik het nodig? Wat verwacht ik ervan? Dan kom je er wel achter of het te wijten is aan hoe jij het noemt "subtiele reclame"

Door tegen jezelf te zeggen: Dit is reclame om me te verleiden tot koop. Ik trap er niet in.

Ja irritant he', als je jezelf daarop betrapt. Hun opzet is volledig gelukt dus en jij baalt eigenlijk. Het is je reinste hersensspoeling en we weten het en werken eraan mee. Ik durf te wedden, dat Tuc niet op jouw boodschappenlijst stond! Het beste is als je boodschappen doet, doelgericht de spullen zoeken die je genoteerd heb zoeken, niet laten verleiden door 3 voor de prijs van 2. Blijf denken "ik ben de baas" over wat in de kar gaat. Bezin nog even vóór je de kassa bereikt welk eindbedrag je wenst te zien ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100