Soms komt bij verwerking woede, frustratie e.d. los, hoe ga je daarmee om zodat anderen daar het minst of geen hinder van ondervinden?

Toegevoegd na 4 dagen:
een huilbui opwekken helpt, dmv zielige muziek... een opbject waar je tegenaan kunt slaan of schoopen of de auto in om te gillen vanuit je middenrif, zodat je je stembanden niet verkloot zijn goeie middelen. Doch de hoofdzaak zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat pannetje over te laten koken want dat is wat daadwerkelijk gebeurt, je krijgt een overmaat aan prikkels, iritaties van geluid en negativiteit e.d. van je omgeving of drukte of stress of whatever, en je pannetje kookt over, omdat je niet op tijd voor jezelf aan de bel hebt getrokken...
Gd, Als dit op je werk gebeurt, ga dan naar de wc. Onder het mom van:
Als je moet dan moet je toch,
Komt je baas dan poep je nog ;-)
JIJ bent belangrijker... Inmiddels heb je daar geloof ik wel een weg in weten te vinden...
Verder: Wanneer je moe bent, probeer aan de slaapo toe te geven. Je hoeft niet te slapen, ga gewoon 15 minuten liggen of 15 minuten mediteren en je ziet hoeveel rust dat al geeft... Na het eten heb ik ook zon stressmoment. Dan raak ik ook overprikkeld. tien minuten na het eten neem ik wat zoets, zoals hier iemand mij raadf heeft gegeven en dat geeft me energie... Kookt het pannetje over dan ga ik gewoon 15 minuten even op bed liggen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Dank jullie lieve mensen, deze vraag heeft me veel inzicht gegeven! eigenlijk verdient iedereen zo n beetje tien punten ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met wode?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
woede neem ik aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeievraag!, ik heb daar ook vaak mee geworsteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je gd en adrem... Ik heb een antwoord voor mezelf aan mijn vraag toegevoegd en zal vanavond laat de vraag sluiten zodat iederen nog de kans krijgt te reageren... Ik denk dat dit voor mij werkt en ik hoop voor velen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat je antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dank je wendy. het antwoord plaatsen lukt niet, en ik vergaat de vraag te sluiten... ik zal nu wederom een poging doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strak plan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja... strak he :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet TE strak hè ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
why not ;-)

Het beste antwoord

Woede moet eruit, net als elke andere emotie.
Uiten is dus heel belangijk, maar liefst inderdaad niet op mensen ;-)
Er zijn vele mogelijkheden:

- Lichamelijke inspanning verrichten (sporten bijvoorbeeld)
- Creatief: bijvoorbeeld tekenen/schilderen, maar dan niet pietepeuterig en mooi: grote dikke vette strepen, krassen, hard drukken etcetc.
- Heb je een dartboard? Ideaal om woede op af te reageren: rammen met die pijlen op dat board.
- Heel hard zingen, vals of niet, maakt niet uit (okee: hier kunnen anderen behoorlijk last van hebben;-) dus misschien doen als er niemand in de buurt is??? Bijvoorbeeld in de auto als je die hebt)
- Heel hard schreeuwen
- Pak een groot kussen en trap ertegen of sla erop

Of een combi van punten.

Toegevoegd na 11 uur:
Huilen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
combi van punten zoals een kussen schilderen of tegen het kussen schreeuwen? :) pijlen naar iemand gooien tijdens het sporten? :P een dartboard volkrassen? zingen tegen een kussen in de sportschool? :P Met de auto de sportschool rammen is ook een goeie manier van agressie uiten... allemaal dinghen waar niemand wat aan heeft maar zie de humor in deze context wel ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schreeuwen tegen de auto XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, als je er maar wat aan hebt meid!!!!
Combi van PUNTEN staat er hè, maar geeft niet hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja sorry kon het niet laten, je kent mijn humor he :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij kwets je er niet mee hoor ;-) Het zijn voor mij woorden, net als alle andere. Dank je voor je toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil voorkomen dat ik iemand onnodig kwets, daarom ook deze vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent gekwetst lieve meid, en dat moet eruit! Dat MAG er ook uit. Ik weet niet hoe oud je kinders zijn, maar misschien al op een leeftijd, dat je dingen kunt uitleggen. Mams hoeft niet altijd de vrolijke Frans te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK heb van verschillende mensen veel inzichten tot mij gekregen. in mijn vraag zelf staat een toelichting. ik zal hem over een paar uurtjes sluiten gaan...
het meeste vond ik in dit antwoord, dank je lieve wendy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YW meis, fijn om te lezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik niet weer vergeet hem te sluiten...

Andere antwoorden (10)

Je bedoeld woede natuurlijk....
Ik was een tijd geleden bij mensen die helaas hun kind hebben verloren. Je begrijpt dat ze een enorm verdriet hebben. in dit verwerkingsproces komt ook woede voor. Ze hebben een boksbal neergehangen om dat op die manier te uiten. Hier kan je, je goed op uitleven, en energie gaat uit je lijf en je valt er op dat moment niemand mee lastig.
Dus dat kan idee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed idee +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik zeker de boksbal zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet zo mokken widar!
alles beter dan een wei vol dolle dames toch? :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang ik niet midden in die wei hoef te staan, kies ik de wei :P
ik zou je willen zeggen, schrijf het van je af dat is een manier
houdt een dagboek bij en schrijf al je frustraties en woede erin

praat met iemand waar jij je hart bij kan luchten zonder er een oordeel over te hebben

trek de natuur in , ga wandelen, fietsen, hardlopen

dit zijn dingen die mij hebben geholpen

en neem af en toe eens een flinke borrel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik doe om mijn emoties een beetje een plek te kunnen geven is te sporten. Al zwetend in de sportschool kan ik veel frustratie en boosheid kwijt. Dat voelt wel lekker en is ook nog eens goed voor je koppie (endorfine) en lichaam (beter figuur). En je gezondheid niet te vergeten.

Verder schrijf ik ook zo veel ik kan, om mijn gedachten en gevoelens op een rijtje te zetten. En ook tekenen en schilderen wil mij nog wel eens helpen.

Maar toevallig had ik eergisteren ook een vlaag van agressie, ik was door mijn depressie en rouw boos op de wereld. Toen heb ik in de garage even flink tegen een paar kartonnen dozen aan geschopt. Dat luchtte op, maar de dozen kwamen er wat minder goed vanaf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik had dat van de week dus met een deur... daar zit nu een gat in :S Zo ken ik mezelf helemaal niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat een mens tot veel toe in staat is, zeker als hij of zij veel opgekropte woede en verdriet heeft. Ik ben over het algemeen de kalmte zelve, maar soms ontspruit bij mij de wanhoop en wordt het min of meer zwart voor mijn ogen. Maar dat gebeurt héél zelden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k stond versteld van de kracht, had zelf geen pijn, maar schrok wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een deur is niet zo sterk heb ik ook al ervaren in mijn jeugd. stukje dunne plaat met iets van karton erin. vuist is er snel doorheen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze deur bestond uit zo'n rijtje dunne latjes onder elkaar. Dat breekt supermakkelijk.
Lekker laten gaan. En als jouw omgeving echt goede vrienden zijn, dan hebben ze daar geen hinder van.
Jij vindt dat je hinder veroorzaakt en je schaamt je misschien een beetje voor jouw woede. Dat sowieso al niet doen. Zolang je niemand geweld aan doet, lekker laten gaan. Jouw vrienden snappen dat wel. Echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
t is geen goed voorbeeld voor kinderen lijkt me :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ok, nu snap ik wat je bedoelt met de omgeving. Nee in dat geval niet.
Wat ik doe, is een zelfportret maken. Het voordeel is dat je met het proces van zo een portret een tijdje bezig bent. En naderhand kan je ervoor kiezen om het resultaat te tonen aan een aantal mensen. Maar zeker aan jezelf.

Dus via creativiteit kan je die emoties laten zien en dus ook kwijt. Misschien in de muziek, kleding maken, een column/verhaal schrijven. Of anders.
Als je bijvoorbeeld een gitaar hebt, dan is het niet alleen maar flink op die snaren toggelen, maar er echt een muziekstuk uit componeren. Het gaat er namelijk om dat je er een paar uur zoet mee bent en daarna er een resultaat is, die je kunt laten zien (ook al is het alleen jezelf).

Dit is het laatste zelfportret die ik heb gemaakt, met als titel "leegte"...

Toegevoegd na 4 dagen:
Over je toevoeging: je moet niet dweilen met de kraan op. Maar als je de kraan dichtdoet, blijft die emmer nog wel vol. Die zal niet zomaar weer leegraken. Een klein miezerbuitje en je hebt weer een probeem. Geloof mij, je zult steeds minder goed tegen iets kunnen... Voorkom dat en ga aan de slag met de inhoud van die emmer. Niet alleen de kraan die erboven zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in al deze dingen kan ik inderdaad mijn gevoel kwijt, maar in een druk gezin, waarin vaak momenten zijn dat er heel veel beslag op je wordt gelegd, kookt een pannetje weleens over, en dan helpen deze dingen niet meer. Merendeeld voorkom je dat door op tijd je terug te trekken en je edingen te doen, maar soms kun je niet weg, en dan?> Mijn leraar zegt dat een schreeuw vanuit je middenrif oplucht, en dat doet het ook, dan is er echt absolute stilte daarna in mij, alleen zijn mijn huisgenoten daar niet zo blij mee, dus zoek ik naar een manier om dat overgekookte pannetje te kunnen ontladen zonder dat een ander daar last van heeft. De schreeuw vanuit het middenrif wordt veel gedaan bijvoorbeeld bij kungfu. Soms denk ik erover, naast tai Chi ook maar Kung Fu te gaan doen... Is er welllicht een manier om via geluid je agressie te ontladen zonder dat het zo hard klinkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt zelf dat je emmer dan overloopt. Maar die emmer is natuurlijk alleen maar vol geraakt door de jarenlange verdrukking en niet door die ene situatie.
De boosheid die eruit komt is dan ook niet alleen over die situatie, maar over alles bij elkaar opgeteld. En je kan ook niet verwachten dat die boosheid er met 3 minuten uit kan komen als je al die andere situaties niet onder ogen durft te komen.
Mijn antwoord bijft dus staan, zeker op de lange termijn. Eerst moet die emmer leger raken, dan hebben die paar druppels (van de situatie) geen invloed meer op het overstromen.
Bij jou is die emmer al een hele tijd vol, en dan kan er niets meer bij, zelfs een situatie niet meer. Je zegt dat die schreeuw vanuit de middenrif helpt. Maar het helpt alleen voor die ene druppel die al teveel was. Het helpt niet om die emmer leeg te maken. Je zal altijd nog met een gevoel achterblijven dat er nog 'verdomde' veel zit. Misschien een thema voor deze periode? Ga maar eens een dagboek schrijven vanuit je herinneringen. Dit kan dan een autobiografie worden. Begin bij je eerste herinnering in dit leven, en waardoor ben je allemaal boos geworden.
Niet iedereen krijgt vanuit zijn opvoeding en jeugd de ruimte om de boosheid eruit te laten komen. Dat kan je allemaal gaan opschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gdan: Wat een verschil met de foto van je avatar!!! Ik kreeg er kippenvel van.
Goeie uitleg in je reactie vind ik. Schrijven kan heel goed zijn, maar binnen een druk gezin, als de emoties al heel hoog zitten en uit de emmer vliegen.... de kans dat je NOG meer woede voelt is groter lijkt me. Op dit moment dan misschien niet zo'n goed idee, wel als de emmer al een stukje leger is? @Forall: ik weet niet van schreeuwen vanuit je middenrif: wel van schreeuwen vanuit je ziel/Zijn, of zingen, of....huilen.
Is dat misschien een andere manier voor je? Het hoeft dan niet harD te klinken, als het maar vanuit je harT komt. Vanuit je diepste diepten. Woede komt voort uit pijn. Pijn kan je ook uiten in huilen, het gaat om het uiten: UIT je lichaam, naar buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy, kan je 'kippenvel' uitleggen. Ik ben altijd wel op zoek naar meningen of kritiek over mijn werk.
Of kwam hij gewoon 'binnen' bij je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen mening of kritiek over je werk, maar het gevoel wat de 2e foto me gaf.
Het enorme verschil tussen je avatar en deze foto.... de kracht in je avatarfoto en de onmacht (zo voelt dat voor mij) in je nieuwe foto.
Die 2 uitersten in 1 persoon: dat trof me, herkenning.
En omdat je schreef, dat dit je laatste zelfportret was.... dan gaat het niet zo goed met je, denk ik....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt wel mee. Het is meer de leegte die overheerst als een momentopname. Waarin ik me voel als een puber die opnieuw de keuzes voor het leven moet maken. Wat wil ik qua werk, hobbies, spiritualiteit. Daarin is het momenteel 'leegte'. Het is een periode waaruit ik ook weer zal komen. Het actuele thema voor dit moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets moet eerst leeg zijn voordat het zich kan vullen... Met mij...
Zo ook die emmer van Forall.
Die leegte zie ik als een volgende stap in het geheel. De eerste stap weer richting de toekomst, na een lange periode in het verleden om te verwerken en een periode in het nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn allemaal geschikte manieren om leegte te creeeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leegte creer je niet zomaar die ontstaat. Je hebt inmiddels wel in de gaten dat een groot deel van zelf, waarvan je dacht dat het je karakter was, is overgenomen of geimpregneerd door anderen in je verleden.
Als jij jezelf ontdekt, dan zal je ook ontdekken dat het meeste niet echt jezelf is. Wanneer je die 'anderen' in jezelf oplost en verwerkt, dan zullen ze verdwijnen. Die LEGE plek is dan vrij gekomen zodat jij die kunt gaan vullen met JEZELF. Jij bent al op de goede weg om jezelf te ontdekken en daarmee ook alle facetten die niet jezelf zijn. Dat proces doe je al en ga daarin gewoon door. Je hebt al een boel kunnen opvullen met het nieuwe JIJ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach das ook waar... soms ben ik gewoon ff het spor bijster. Ik denk dat het te maken heeft met de spiraal die pasgeleden bij mij geplaatst is. Sindsdien ben ik al zon 9 weken aan het menstrueren en zijn er meer van dit soort wezenloze momenten waarin ik me ff rot voel en de weg kwijt ben. Maar ht zit er wel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall: nou reageer je hier niet op mijn reactie, maar stelt wel deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/manier-flinke-huilbui-stimuleren-vanuit.211222
??????????????????????????????????????????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gdan: hebben die anderen in je verleden dan niet meegeholpen aan het vormen van de Jij op dit moment in het nu naar jouw idee? Met andere woorden: niet overgenomen door of geïmpregneerd zoals jij zegt, maar onlosmakelijk onderdeel van Jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Ja in de zin dat door al die invloeden jij het pad in het leven hebt belopen die jou heeft gevormd in wie je nu bent. En je hebt daardoor de benodigde ervaringen opgedaan.
Maar je werkelijk zelf wordt soms nog steeds beinvloed door anderen. Als iets wat in je zit.
Zoals een ex, die heeft een beetje een smetvrees en als ze schoonmaakt, dan moet het glimmen. Is dit iets vanuit haar wezelijke zelf, of is dit iets wat haar vader in haar heeft geprint. Haar vader die beroepsofficier en kolonel is geweest in de marine.
Ik geloof dat wanneer mijn ex een schoonmaak bui heeft, zij eigenlijk nog op haar vingers wordt gekeken door haar vader. Dat er nog dat stemmetje in haar is die zegt dat het moet glimmen. Ik die situatie (en dus ook andere) denk ik dat dit niet de wezelijke zelf is van mijn ex. Maar dat haar vader nog in haar zit die de touwtjes soms in handen heeft. Nu heeft het voor die smetvrees niet geholpen dat zij als kind een tv programma heeft gezien over de 3e wereld en dat daar veel kindjes dood gaan door onhygiene. --- Het is zeker niet onlosmakelijk. Het is allemaal een onderdeel van de zoektocht naar jezelf.
Maar je hebt wel zelf de keuze. Hou ik de eigenschap, of vervang ik die. En de slechte eigenschappen wil je natuurlijk vervangen door goede eigenschappen. Voor mezelf ben ik altijd opgegroeid in en rond angst (ben niet geslagen hoor). Nu is 'angst' natuurlijk een slechte eigenschap voor mij, ik weiger dus om aan te nemen dat dit mijn persoonlijkheid is. Want diep in mij (al van kinds af aan) heb ik een enorm vertrouwen. Dit stukje van MIJ is dus vervangen in mijn opvoeding door de angsten die mijn ouders hadden/hebben.
Die angst zit zo diep geworteld, dan het vertrouwen het heel moeilijk heeft. Maar toch geef ik niet op.
Ik heb met mijn vertrouwen altijd geprobeerd om mijn ouders te overtuigen dat die angsten niet nodig zijn. Maar ik heb nooit die angsten kunnen wegnemen, niet toen en niet nu en niet in de toekomst. Die angsten horen bij mijn ouders. Maar het hoort niet bij mij. Want mijn innerlijke zelf is: vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp prima wat je bedoelt (denk ik, want dat is altijd de vraag natuurlijk ;-)) en kan een eind met je meegaan. Waar ik moeite mee heb is goed en slecht....goede en slechte eigenschappen. Dat zijn jouw eigen waardeoordelen.
Een eigenschap "is"... en als je er last van hebt, dan kan je proberen die te veranderen: met de nadruk op proberen en met als doel: werkbaar maken. Da's mijn idee hoor. Angst is een hele lastige.... en zie ik niet als een eigenschap, maar als een gevoel/emotie en die zit heel diep, zeker als je die van jongs af aan ingepompt hebt gekregen. Dat geldt ook voor mij. Ik denk trouwens ook, dat je dit deels genetisch meekrijgt (oeooeiii, gevaaaaaarlijk om dat te zeggen....), overigens net als vertrouwen. Het is aan jou (als mens bedoel ik) wat je ermee doet.
De angst heeft dus bij jou de overhand gekregen, net als bij mij. Maar hoort onlosmakelijk bij mij, net als het vertrouwen. Vraag is, of die hoge mate van angst nodig is, en ik denk zelf van niet. Ik ben daar ook mee aan het werk. Als de angst minder wordt, kan bijvoorbeeld het vertrouwen groeien. Je kunt anderen niet overtuigen of gevoelens wegnemen ;-) Het "bewijs" daarvoor is, dat je het ook niet bij jezelf hebt kunnen wegnemen.
Vraag is ook voor mij, of je het ooit "wegkrijgt", en of dat ook nodig is. Over de "stemmetjes"/mensen die je hebben meeholpen te vormen: ik denk, dat het aan jou (als mens) is, om die om te vormen tot meewerkend voor jou. Als je ze weg wilt maken, dan wordt het ongewenste effect groter. Eerder hebben we het wel eens gehad over aanvaarden en accepteren wat anderen ons in de (vroege) jeugd hebben "aangedaan".
Heeft die acceptatie hier niet ook mee te maken naar jouw idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heeft acceptatie er ook met te maken. Dat is een van de stappen die je doorloopt.
In mijn verhaal gaat het over de leegte die ontstaat als je een invloed van een ander weghaalt in jezelf.
Stel de ex heeft het smetvrees en glimmen 'probleem' opgelost. En de invloed van haar vader uit haar systeem gehaald.
Waarvoor zal zij dan schoonmaken (een activiteit die nog steeds gedaan moet worden:-(). Er zal een stukje leegte overblijven. Die leegte kan ze gaan vullen met een eigen betekenis. Bijvoorbeeld ruim ik op, dan ruim ik ook mijn hoofd op. Haar eigen essentie heeft dan meer ruimte gekregen. Ik weet niet hoe het met jou zit, omdat we de angst in ons leven delen als eigenschap. Maar ik geloof dat ik juist voor dit leven de 'liefde' moet leren kennen. En ik daarvoor juist de angst heb leren kennen, als ware tegenhanger. En dan precies de liefde voor jezelf. Welke juist altijd door de angst ver van je afgehouden is.
Hoe is het met de liefde in jou leven?
Zelf ben ik een laatbloeier, heb ik geen vriendin en ben ik graag alleen. Juist door mijn vorige relatie ben ik erachter gekomen dat ik juist alleen wil zijn, omdat alleen ik de liefde voor mezelf en in mezelf kan vinden. En dat daarvan uit de liefde voor mezelf, naar buiten en de buitenwereld kan gaan. Dan zal er plaats zijn voor de liefde voor een ander. Dit beschouw ik als mijn levensles die ik vanaf mijn geboorte heb willen hebben. De ware liefde ontdekken. Dat zou dan ook alleen gekund hebben, als ik ook de ware diepe angst ken, vandaar mijn opvoeding. Daarnaast is er ook nog de spirituele evolutie. Waarmee ik wil zeggen dat we de eigenschappen meenemen van onze ouders. Zowel de goede als de slechte, en dat wij daarin zelf bepalen welke van die eigenschappen we mee willen nemen in ons eigen leven. Bedankt voor dit dialoog, ik begin nu die inzichten te krijgen hoe ik die leegte kan vullen en hoe ik mezelf kan vinden waarmee ik het kan vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De ware liefde ontdekken" schrijf je... die is er in zo ontzettend veel gedaantes naar mijn idee, en zit ook in zoveel dingen.... waaronder in die voor jezelf. En da's niet de minste ;-) misschien wel de belangrijkste. Voor mij is de EMOTIE angst geen tegenhanger van liefde. Liefde is veeeeeeel meer... nee, niet meer: totaal anders en voor mij niet in woorden te vatten.
Daar is geen emotie mee te vergelijken, emotie kan een onderdeel van liefde zijn. Maar dit is mijn idee/gevoel. En altijd aan verandering onderhevig. Jij ook bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schreeuwen (en praten) is lucht uitstoten en daarbij je stembanden gebruiken. Waarschijnlijk komt die opluchting puur door het uitstoten van de lucht en niet door het gebruik van de stembanden. Probeer dus eens de lucht uit te stoten zonder je stembanden daarbij te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gdan. ik zie nu pas je foto en lees je discussie.
Soms gebeurd er op G.V. zoveel tegelijk, of ik ben een avondje weg en dan mis ik toch wel veel zie ik.
Je foto, als kunstwerk en als een stukje eigenkennis, is erg indringend.
Het schilderij boven je hoofd, vertelt het meeste.
Dat ben jij zelf, zoekend naar een uitgang, een uitweg, een logica.
Links van je de afstandbediening, je contact naar de wereld, die je naar eigen behoefte aan en uit kan zetten.
Verders is je foto leeg, zelfs jij bent er eigenlijk niet eens.
ja ik zie je wel, maar wat je laat zien op de foto is de grote leegte, niet jij, maar de leegte is het belangrijkste.
Mocht ik een cijfer willen geven voor je foto, zou dat een 9 zijn.
Ben zeer onder de indruk.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WendyH ik ben het met je eens, dat je genen voor een overgrootste deel je karakter bepalen, slechte mensen worden niet gemaakt, maar zo geboren.
Ben je gevoelig voor angsten, dan is een van je ouders het ook, maar ook een van hun ouders.
Ben je van huis uit erg optimistisch, dan is ook dat aangeboren en niet aangeleerd!
Zie je overal maar problemen, dan is dat ook door je genen bepaald.
Wel zijn we zelf in staat het bij te schaven, bij te stellen er mee leren leven.
Ook moeten we anderen hun niets verwijten dat ze zo zijn en dat is het moeilijkste van de les.
Zijn we daartoe in staat, dan kunnen we verder groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed, wauw, dank je wel. Het is voor mij soms echt een uitlaatklep om zo mijn emoties weer te geven en te verwerken. Het geeft even een stempel (een foto is een moment opname die je bevriest). Het houdt me een periode bezig met het thema, waarin het de tijd krijgt om te borrelen en zich dan te kunnen openbaren om op te lossen. Daar is het al sinds die foto mee bezig.
Ik ben blij dat gv een medium is, waar ik toch het 'werk' kan tonen, en daarmee ook mezelf open en bloot leg. De kwetsbaarheid is er niet meer, daarom is dit ook gemakkelijk(er) voor me om me bloot te geven.
En de vraag van Forall is natuurlijk precies op het juiste moment. Had net een dag hiervoor die foto gemaakt. Nogmaals bedankt Ed, zoals gewoonlijk dringen je woorden diep door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar. Aub niet boos worden op mij, ik bedoel het echt absoluut niet kwaad hoor! Maar heb jij een ass stoornis? Ik heb eens wat antwoorden reacties enzo van jou bekeken en zie dat je vaak juiste aan en opmerkingen maakt, heel logisch en technisch juist, maar qua gevoel zie ik een patroon van alleen logische beredeneringen..... weinig vanuit het gevoel?......klopt dat?
Nogmaals, dit kwam na aanleiding van je reacties bij me op. Je mag me stom vinden als dat helemaal niet zo is, ik ben het dan zelfs met je eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdan Het keltisch kruisje om jou nek, moooi, die heb ik aan mijn armbandje zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wicca, dank je. Die heb ik speciaal laten maken...
http://www.goeievraag.nl/vraag/houten-sieraad-hanger.76183 Die is speciaal voor me vanwege een visioen die ik had gehad. Hij is ook van eikenhout, welke ook uit de visioen kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wicca: Je mag van mij zeggen wat je wilt over mij en ik mag daar lekker schijt aan hebben :P Misschien dat je een dergelijke conclusie zou kunnen trekken als je je puur baseert op mijn reacties. (Misschien ook alleen maar als je dat puur vanuit een bepaald gezichtspunt doet. Een spiri-gezichtspunt bijv.) Maar dat is niet de echte ik natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, en nee, ik ben niet autistisch. Ik heb gewoon een verstand dat ik ook gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar weinig gevoel soms, maar goed dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus autisten hebben geen verstand? lekkere gevoelloze opmerking. Ik vraag je op een hele fatsoenlijke manier iets en jij kunt daar lekker schijt aan hebben en scheert vervolgens autisten over 1 kam.......dan is mij benederering van weinig gevoel bij jou dus op zijn plek. ga jij maar lekker met je verstand denken dan.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdan Ik heb idd de zilveren hanger van het kruisje. Om mijn nel heb ik een pentagram en een OM tekentje hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jouw mening inderdaad, mag je hebben, maar ik deel hem niet. Die schreeuw bijvoorbeeld, kun je heel goed je gevoel in leggen ook zonder je stembanden te gebruiken. Daar heb ik heel goed aan gedacht, anders helpt het uiteraard niet. Ik heb 't zelfs even voor mezelf geprobeerd. Logische beredenering EN gevoel dus. Ik heb nergens gezegd dat autisten geen verstand hebben en dat zul je me ook nooit horen zeggen. Mijn stiefdochter is autistisch EN die heeft een heel goed verstand toevallig. Die 2 zinnetjes stonden misschien wat kort op elkaar, maar ze ze waren absoluut niet in relatie tot elkaar bedoeld. Als er al een relatie is, dan ging ik er vanuit dat autisten vaak juist heel goed kunnen denken. Ik heb verder nog steeds schijt aan beredeneringen van wie dan ook over mijn gevoelsleven en andere persoonlijke zaken. Ik heb eerder teveel gevoel dan te weinig, maar dat is gewoon een kant die jij tot nu toe nog niet hebt gezien. Ik ben niet boos overigens. Ik probeer alleen wat uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je trekt het je niet aan dus. Klinkt vriendelijker dan "schijt" aan hebben. amen en weltruste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: sorry, kon er niet eerder tussen komen ;-) Ik kopieer effe het stukje van jou van een ziljoen reacties hierboven:
"Wel zijn we zelf in staat het bij te schaven, bij te stellen er mee leren leven. Ook moeten we anderen hun niets verwijten dat ze zo zijn en dat is het moeilijkste van de les.
Zijn we daartoe in staat, dan kunnen we verder groeien." Met je eens. Of het de moeilijkste les is weet ik niet, maar simpel is-ie niet. Onlangs weer een leuke confrontatie daarmee gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zou je het ook kunnen zeggen Wicca :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yoooo, autissie euca hierooow.
moet wel stiekem lachen om het autisten gedoe hoor wicca en widar.
verstand en autisme hebben geen hol met elkaar te maken zoals we wel weten.
ik rol zelf netjes uit de IQ testjes mag ik wel zeggen, maar kom niet altijd even snugger over (haha, op zich niet erg, maar ben me er ook nog van bewust ook) maar goed, van wat ik weet heeft Widar wel degelijk gevoel en kan zich ook prima inleven in anderen (okay, okay....met een dolle koe is het wat anders las ik ergens) :OP tot zover weer een dosis onzin. ik wens jullie allemaal welterusten en geniet morgen nog een keer van de mooie discussie tussen GD en webske hier als ik het over ga lezen :) good night en sweet dreams allemaal!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij nou OOK al het label autisme Euc???? Die wist ik nog niet.
Veel plezier met overleZen vandaag :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan welk soort van autisme eucje. een valt buiten de boot en geeft vaak een vorm van hoogbegaafdheid aan onder de autisten: Het Syndroom Van Asperger. En ach wat is niet snugger... theoretisch intelligent zijn is ok maar emotioneel of spiritueel intelligent zijn is net zo belangrijk... elk mens heet weer eigen kwaliteiten en das ook nodig, want zou ieder mens het zelfde zijn dan zouden er voor een heleboel dingen mensen tekort zijn. ... En ook mensen die helemaal niet intelligent lijken te zijn hebben zeker hun kwaliteiten als je wat beter kijkt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon heeft Asperger Forall: hij is heeeel snugger op punten en heeeeeeeel naïef op andere.... nèt een mens ;-)))) Je kunt dus weer reageren zie ik: een ziljoen reacties hierboven schreef ik dit: ##@Forall: ik weet niet van schreeuwen vanuit je middenrif: wel van schreeuwen vanuit je ziel/Zijn, of zingen, of….huilen.
Is dat misschien een andere manier voor je? Het hoeft dan niet harD te klinken, als het maar vanuit je harT komt. Vanuit je diepste diepten. Woede komt voort uit pijn. Pijn kan je ook uiten in huilen, het gaat om het uiten: UIT je lichaam, naar buiten.## Kan je daar wat mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja en nee... ik weet dast ik mijn gevoel moet uiten en liefst in muziek e.d. maar het zit vast... ik durf het niet. goeie vraag ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt "ik durf het niet". Je durft niet om die muziek te maken. Of je durft niet om die muziek te laten horen. Zelf vermoed ik van het laatste.
Je kunt die muziek gerust gaan maken en dan op de plank laten liggen. Het voor jezelf spelen.
Ik heb twee jaar geleden eens een zelfportret gemaakt die ik heel lang aan niemand heb laten zien. Behalve mijn vriendin dan, maar dan nog ging hij meteen de kast in. De eerste keer dat hem liet zien, was een paar maanden verder op mijn foto-opleiding. Nu schaam ik me er niet meer voor en heb ik hem ook op mijn flickr pagina geplaatst.
De foto is echt gemaakt in een van de diepste dallen waarin ik me begaf. Hieronder is de link, ik waarschuw dat het niet geschikt is voor de jeugdige kijkers.
http://www.flickr.com/photos/gertjandubbeld/5931482164/in/photostream Ook deze foto is gebaseerd op innerlijke diepe emoties. En ik ben blij dat ik hem heb kunnen en mogen maken. Het heeft onderdeel gemaakt van mijn groeiproces.
De titel van de foto is "teveel"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall: ik zag je nieuwe vraag ;-)
Huilen kan je in je eentje, ook stil, bij wijze van spreken op de wc. Durf je dat?
Misschien is muziek maken / zingen nog net een stapje te ver?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mijzelf gaat wel maar ben zelden alleen en met anderen erbij heb ik moeite mijn gevoel erin te leggen. Toch wil ik regelmatig zingen om mijn stem up to date te houden... Eigen werk gaat al helemaal moeizwaam, onbekende muziek. Wat ik hiertegen kom waarom ik erin faal is dat ik bang ben fouten te maken... Hoe stap ik hierover heen? het stagneert het zelf muziek maken met anderen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huilen met iemand gaat beter en dan komt er aanzienlijk meer uit, maar dfat kan iemand ook leegzuigen in de hoeveelheid als dat eenmaal goed loskomt, en diegene niet goed weet hoe ermee om te gaan...
IK heb wel gehad dat ik een opname kon maken van het zingen en er staan zelfs een paar clips van mij op youtube, maar de drempel,gaat omhoog zodra er faalangst opkomt of ik een tijdsdruk voel, dan blokkeer ik.. die blokkade moet dus weg... Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi en cryptisch omschreven GD, im impressed :0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar daar was ik al mee bezig he :)
Als ik jou zo hier en daar volg op gv, denk ik dat een verstraining een goede optie zou kunnen zijn. Dit is niet per se alleen voor borderliners bedoeld, maar voor alle mensen die tegen hun emoties aanlopen. Een samenvatting van de vers-training:

Inhoud programma:
•Voorlichting over emotieregulatieproblematiek: leren omgaan met een kwetsbaarheid.
•Gevoelens, gedachten en gedrag observeren en beschrijven en dit dagelijks bijhouden op formulieren.
Zo leren deelnemers verbanden tussen hun emoties en gedrag te herkennen en onder woorden te brengen. Dit helpt om voor zichzelf en anderen te verwoorden hoe het met hen gaat. Aan de hand van de zogenaamde Emotie Intensiteit Schaal in de vorm van pannetjes op het gas, krijgen emoties een cijfer van 1 tot 5. Zo leren deelnemers te signaleren wanneer hun emoties oplopen. De deelnemers krijgen handvatten om in te grijpen om ‘overkoken' te voorkomen.
•Leren herkennen van gedachten die eigen gevoelens en gedrag negatief beïnvloeden.
Deelnemers leren activiteiten die rustgevend zijn, doordat ze prettig zijn of aandacht vragen om te doen. Naast ontspanningstechnieken worden verschillende andere vaardigheden aangeboden. Deelnemers worden uitgenodigd verder te zoeken naar eigen variaties op de geboden thema's.
•Leren aanpakken van crisissituaties via een emotiehanteringsplan (of ‘red jezelf plan').
Aan het einde van de cursus maakt iedere cursist een individueel emotiehanteringsplan. Dit plan beschrijft hoe en op welk moment de geleerde vaardigheden gebruikt kunnen worden, waardoor te sterk oplopende emoties kunnen worden voorkomen. In dit plan staat ook hoe de omgeving hierbij kan en wil worden betrokken. Dit plan blijft ook na het volgende an de VERS-training een hulpmiddel en een richtlijn in de eventuele verdere behandeling.
•Leren ontdekken hoe probleemsituaties ontstaan en hoe die aan te pakken.
•Evenwicht leren aanbrengen in het dagelijks leven door dingen als eten, slapen, sporten, ontspanning en gezondheid op orde te brengen. Kortom: leren goed voor zichzelf te zorgen.
•Steungroep van en voor familie, vrienden en hulpverleners.
Deelnemers vragen zelf mensen uit hun omgeving voor hun steungroep. Zij bespreken met hun steungroep wat ze in de cursus geleerd hebben. Zo leert iedereen dezelfde taal om over problemen te praten. Gedurende de VERS-training zijn er twee of drie bijeenkomsten voor leden van de steungroep.
eetstoornissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een +. De VERS heeft mij aardig geholpen. Niet van m'n problemen af, maar wel om er beter mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ wicca, Vers ben ik bekend mee, doch ben ik op dit moment een andere weg aan het vinden.Een volledige verstraining staat in mijn boekenkast en eventueel kan mijn man mij daarbij helpen als ik het nodig acht, dus je zat er vrij dichtbij. Alleen ben ik de afgelopen 12 jaar allergisch geworden voor de regulieren psychologische geneeskunde, dus probeer ik hier op GV een beetje mijn weg te vinden en bij enkele dierbaren en bovenal en vooral in mijzelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Gd + je maakt weer wat los hier :) wel mooi dat Ed ook ziet wat ik zag :)
beste forallweknow, je vraag klinkt iig heel menselijk!
ik denk dat het voor jou heel belangrijk is om bewust te worden van het probleem, waar ben je nu zo boos om, wat is de oorzaak en wat wil je er mee doen?!

vraag juist hulp aan je vrienden (al dan niet familie of bekenden) mensen zijn veelal behulpzaam.
mss is het goed voor je om er eens even tussen uit te gaan, alles op een rijtje zetten, wat zijn je prioriteiten en wat is minder belangrijk, zijn er dingen die je kunt accepteren en naast je neer kunt leggen...
hoe belangrijk is het om je woede kwijt te raken en wat heb je ervoor over?

ik denk dat praten het meest effectief is, je leert jezelf beter kennen, doe dat met zoveel mogelijk verschillende mensen, al was het maar over hele kleine dingen. je weet zelf wel wat je met wie kan bespreken...

ook qi cong is erg effectief, met een beetje meditatie.

sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou een ander hier hinder van ondervinden of is dit enkel je eigen idee hierbij?

met woede is niets mis, dus leg anderen om je heen uit (niet jan en alleman natuurlijk!) waarom je woede kan laten zien. dit zorgt voor begrip en als het goed is ook voor steun.

en wordt je dan een keer woedend... so what? als dit voor jou is wat er bij het proces hoort ben je aan het groeien als persoon, en dit is alleen maar goed. de andere persoon kan er ook voor kiezen om je even alleen te laten, of om samen even ergens heen te gaan zodat je lekker kan tieren en ...(weet ik veel wat je doet als je boos bent)

zelf kan je ook nog een blokje om of je even terugtrekken als je woede toont.

zelf denk ik dat het van belang is om het bespreekbaar te maken. als jij je in gaat houden omdat je andere mogelijk tot last kan zijn forceer je het hele gebeuren. dit kan juist weer triggeren tot meer woede, of als gevolg hebben dat je het op gaat kroppen.

maak het dus met hulp van anderen mogelijk dat je je woede gewoon kan uiten. met uitleg zal je zien dat je anderen helemaal niet zo tot last bent als je zelf denkt.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar tegen hen staan schreeuwen of schoopen wordt mij niet in dank afgenomen :) negatieve energie spuien is nooit goed... Het tast het humeur van een ander ook vaak aan en voor je het weet trek je elkaar naar beneden...
hoi ,

ik herken het maar al te goed zo ook vandaag het geval .

heb tegen die andere gezegd ben sjachie en geef daarmee aan van ....nu even niet .!!

verder neem ik een time-out op mn kamer zit hier lekker te mopperen enzv .
Met de wetenschap dat morgen het vast wel beter gaat .
succes ermee !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het helemaal uithuilen . Nooit het huilen inhouden gwn alles loslaten. en uithuilen daarna. ben je rustig en gaat het beter. probeer een boksbal. of met iemand erover te praten. pak een kussen en gill erin. doe ik zelf vaker als ik echt boos ben. het helpt. ik zelf huil er ook helemaal uit. ik weet niet of het bij u helpt . maar bij mij wel. =D

groet, Chanel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik een goeie: gillen in een kussen! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik heb het zelf ook al vaker tegen een ander gezegd maar zelf doe ik het eigenlijk nooit... JUIST goed omdat niemand dan last heeft van het kabaal datje maakt :) Maar soms moet je zelf ook even herinnerd worden aan bepaalde dingen... dank je antiprobleem :) En zeg maar jij hoor :)