Soms komt bij verwerking woede, frustratie e.d. los, hoe ga je daarmee om zodat anderen daar het minst of geen hinder van ondervinden?

Toegevoegd na 4 dagen:
een huilbui opwekken helpt, dmv zielige muziek... een opbject waar je tegenaan kunt slaan of schoopen of de auto in om te gillen vanuit je middenrif, zodat je je stembanden niet verkloot zijn goeie middelen. Doch de hoofdzaak zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat pannetje over te laten koken want dat is wat daadwerkelijk gebeurt, je krijgt een overmaat aan prikkels, iritaties van geluid en negativiteit e.d. van je omgeving of drukte of stress of whatever, en je pannetje kookt over, omdat je niet op tijd voor jezelf aan de bel hebt getrokken...
Gd, Als dit op je werk gebeurt, ga dan naar de wc. Onder het mom van:
Als je moet dan moet je toch,
Komt je baas dan poep je nog ;-)
JIJ bent belangrijker... Inmiddels heb je daar geloof ik wel een weg in weten te vinden...
Verder: Wanneer je moe bent, probeer aan de slaapo toe te geven. Je hoeft niet te slapen, ga gewoon 15 minuten liggen of 15 minuten mediteren en je ziet hoeveel rust dat al geeft... Na het eten heb ik ook zon stressmoment. Dan raak ik ook overprikkeld. tien minuten na het eten neem ik wat zoets, zoals hier iemand mij raadf heeft gegeven en dat geeft me energie... Kookt het pannetje over dan ga ik gewoon 15 minuten even op bed liggen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Dank jullie lieve mensen, deze vraag heeft me veel inzicht gegeven! eigenlijk verdient iedereen zo n beetje tien punten ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Woede moet eruit, net als elke andere emotie. Uiten is dus heel belangijk, maar liefst inderdaad niet op mensen ;-) Er zijn vele mogelijkheden: - Lichamelijke inspanning verrichten (sporten bijvoorbeeld) - Creatief: bijvoorbeeld tekenen/schilderen, maar dan niet pietepeuterig en mooi: grote dikke vette strepen, krassen, hard drukken etcetc. - Heb je een dartboard? Ideaal om woede op af te reageren: rammen met die pijlen op dat board. - Heel hard zingen, vals of niet, maakt niet uit (okee: hier kunnen anderen behoorlijk last van hebben;-) dus misschien doen als er niemand in de buurt is??? Bijvoorbeeld in de auto als je die hebt) - Heel hard schreeuwen - Pak een groot kussen en trap ertegen of sla erop Of een combi van punten. Toegevoegd na 11 uur: Huilen!

Je bedoeld woede natuurlijk.... Ik was een tijd geleden bij mensen die helaas hun kind hebben verloren. Je begrijpt dat ze een enorm verdriet hebben. in dit verwerkingsproces komt ook woede voor. Ze hebben een boksbal neergehangen om dat op die manier te uiten. Hier kan je, je goed op uitleven, en energie gaat uit je lijf en je valt er op dat moment niemand mee lastig. Dus dat kan idee zijn.

ik zou je willen zeggen, schrijf het van je af dat is een manier houdt een dagboek bij en schrijf al je frustraties en woede erin praat met iemand waar jij je hart bij kan luchten zonder er een oordeel over te hebben trek de natuur in , ga wandelen, fietsen, hardlopen dit zijn dingen die mij hebben geholpen en neem af en toe eens een flinke borrel

Wat ik doe om mijn emoties een beetje een plek te kunnen geven is te sporten. Al zwetend in de sportschool kan ik veel frustratie en boosheid kwijt. Dat voelt wel lekker en is ook nog eens goed voor je koppie (endorfine) en lichaam (beter figuur). En je gezondheid niet te vergeten. Verder schrijf ik ook zo veel ik kan, om mijn gedachten en gevoelens op een rijtje te zetten. En ook tekenen en schilderen wil mij nog wel eens helpen. Maar toevallig had ik eergisteren ook een vlaag van agressie, ik was door mijn depressie en rouw boos op de wereld. Toen heb ik in de garage even flink tegen een paar kartonnen dozen aan geschopt. Dat luchtte op, maar de dozen kwamen er wat minder goed vanaf...

Lekker laten gaan. En als jouw omgeving echt goede vrienden zijn, dan hebben ze daar geen hinder van. Jij vindt dat je hinder veroorzaakt en je schaamt je misschien een beetje voor jouw woede. Dat sowieso al niet doen. Zolang je niemand geweld aan doet, lekker laten gaan. Jouw vrienden snappen dat wel. Echt.

Wat ik doe, is een zelfportret maken. Het voordeel is dat je met het proces van zo een portret een tijdje bezig bent. En naderhand kan je ervoor kiezen om het resultaat te tonen aan een aantal mensen. Maar zeker aan jezelf. Dus via creativiteit kan je die emoties laten zien en dus ook kwijt. Misschien in de muziek, kleding maken, een column/verhaal schrijven. Of anders. Als je bijvoorbeeld een gitaar hebt, dan is het niet alleen maar flink op die snaren toggelen, maar er echt een muziekstuk uit componeren. Het gaat er namelijk om dat je er een paar uur zoet mee bent en daarna er een resultaat is, die je kunt laten zien (ook al is het alleen jezelf). Dit is het laatste zelfportret die ik heb gemaakt, met als titel "leegte"... Toegevoegd na 4 dagen: Over je toevoeging: je moet niet dweilen met de kraan op. Maar als je de kraan dichtdoet, blijft die emmer nog wel vol. Die zal niet zomaar weer leegraken. Een klein miezerbuitje en je hebt weer een probeem. Geloof mij, je zult steeds minder goed tegen iets kunnen... Voorkom dat en ga aan de slag met de inhoud van die emmer. Niet alleen de kraan die erboven zit.

Als ik jou zo hier en daar volg op gv, denk ik dat een verstraining een goede optie zou kunnen zijn. Dit is niet per se alleen voor borderliners bedoeld, maar voor alle mensen die tegen hun emoties aanlopen. Een samenvatting van de vers-training: Inhoud programma: •Voorlichting over emotieregulatieproblematiek: leren omgaan met een kwetsbaarheid. •Gevoelens, gedachten en gedrag observeren en beschrijven en dit dagelijks bijhouden op formulieren. Zo leren deelnemers verbanden tussen hun emoties en gedrag te herkennen en onder woorden te brengen. Dit helpt om voor zichzelf en anderen te verwoorden hoe het met hen gaat. Aan de hand van de zogenaamde Emotie Intensiteit Schaal in de vorm van pannetjes op het gas, krijgen emoties een cijfer van 1 tot 5. Zo leren deelnemers te signaleren wanneer hun emoties oplopen. De deelnemers krijgen handvatten om in te grijpen om ‘overkoken' te voorkomen. •Leren herkennen van gedachten die eigen gevoelens en gedrag negatief beïnvloeden. Deelnemers leren activiteiten die rustgevend zijn, doordat ze prettig zijn of aandacht vragen om te doen. Naast ontspanningstechnieken worden verschillende andere vaardigheden aangeboden. Deelnemers worden uitgenodigd verder te zoeken naar eigen variaties op de geboden thema's. •Leren aanpakken van crisissituaties via een emotiehanteringsplan (of ‘red jezelf plan'). Aan het einde van de cursus maakt iedere cursist een individueel emotiehanteringsplan. Dit plan beschrijft hoe en op welk moment de geleerde vaardigheden gebruikt kunnen worden, waardoor te sterk oplopende emoties kunnen worden voorkomen. In dit plan staat ook hoe de omgeving hierbij kan en wil worden betrokken. Dit plan blijft ook na het volgende an de VERS-training een hulpmiddel en een richtlijn in de eventuele verdere behandeling. •Leren ontdekken hoe probleemsituaties ontstaan en hoe die aan te pakken. •Evenwicht leren aanbrengen in het dagelijks leven door dingen als eten, slapen, sporten, ontspanning en gezondheid op orde te brengen. Kortom: leren goed voor zichzelf te zorgen. •Steungroep van en voor familie, vrienden en hulpverleners. Deelnemers vragen zelf mensen uit hun omgeving voor hun steungroep. Zij bespreken met hun steungroep wat ze in de cursus geleerd hebben. Zo leert iedereen dezelfde taal om over problemen te praten. Gedurende de VERS-training zijn er twee of drie bijeenkomsten voor leden van de steungroep. eetstoornissen.

Bronnen:
http://www.verstraining.nl/page/3

beste forallweknow, je vraag klinkt iig heel menselijk! ik denk dat het voor jou heel belangrijk is om bewust te worden van het probleem, waar ben je nu zo boos om, wat is de oorzaak en wat wil je er mee doen?! vraag juist hulp aan je vrienden (al dan niet familie of bekenden) mensen zijn veelal behulpzaam. mss is het goed voor je om er eens even tussen uit te gaan, alles op een rijtje zetten, wat zijn je prioriteiten en wat is minder belangrijk, zijn er dingen die je kunt accepteren en naast je neer kunt leggen... hoe belangrijk is het om je woede kwijt te raken en wat heb je ervoor over? ik denk dat praten het meest effectief is, je leert jezelf beter kennen, doe dat met zoveel mogelijk verschillende mensen, al was het maar over hele kleine dingen. je weet zelf wel wat je met wie kan bespreken... ook qi cong is erg effectief, met een beetje meditatie. sterkte

waarom zou een ander hier hinder van ondervinden of is dit enkel je eigen idee hierbij? met woede is niets mis, dus leg anderen om je heen uit (niet jan en alleman natuurlijk!) waarom je woede kan laten zien. dit zorgt voor begrip en als het goed is ook voor steun. en wordt je dan een keer woedend... so what? als dit voor jou is wat er bij het proces hoort ben je aan het groeien als persoon, en dit is alleen maar goed. de andere persoon kan er ook voor kiezen om je even alleen te laten, of om samen even ergens heen te gaan zodat je lekker kan tieren en ...(weet ik veel wat je doet als je boos bent) zelf kan je ook nog een blokje om of je even terugtrekken als je woede toont. zelf denk ik dat het van belang is om het bespreekbaar te maken. als jij je in gaat houden omdat je andere mogelijk tot last kan zijn forceer je het hele gebeuren. dit kan juist weer triggeren tot meer woede, of als gevolg hebben dat je het op gaat kroppen. maak het dus met hulp van anderen mogelijk dat je je woede gewoon kan uiten. met uitleg zal je zien dat je anderen helemaal niet zo tot last bent als je zelf denkt. succes!

goeie vraag ,ik zit op het moment met hetzelfde te klooien ((.lees worstelen . kan je geen antwoord geven . wil jewel even sterkte wensen .

hoi , ik herken het maar al te goed zo ook vandaag het geval . heb tegen die andere gezegd ben sjachie en geef daarmee aan van ....nu even niet .!! verder neem ik een time-out op mn kamer zit hier lekker te mopperen enzv . Met de wetenschap dat morgen het vast wel beter gaat . succes ermee !

Je moet het helemaal uithuilen . Nooit het huilen inhouden gwn alles loslaten. en uithuilen daarna. ben je rustig en gaat het beter. probeer een boksbal. of met iemand erover te praten. pak een kussen en gill erin. doe ik zelf vaker als ik echt boos ben. het helpt. ik zelf huil er ook helemaal uit. ik weet niet of het bij u helpt . maar bij mij wel. =D groet, Chanel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100