Waardoor hebben kinderen soms een schuldgevoel als zij misbruikt zijn?

Vaak lees ik dat kinderen die sexueel misbruikt zijn zich ondanks hun onschuld zich toch vaak schuldig en verantwoordelijk voelen. Maar hoe komen ze daarbij om dat te denken?

8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google eens Oslo syndroom . Dat is iets anders maar als je dat begrijpt kan je ook mogelijk dat wat jij vraagt beter plaatsen . Ook wat sommige antwoorden al aangeven . Het is niet alleen zwaar geweld of ? Maar vaak eerst gezellig , vertrouwen enz ( grooming ) daar bij zo als nu in het nieuws mogelijk de aandacht en dat ze de dader aardig vinden en wel spannend . Dat het ongepast is kan zo'n kind zelf niet inzien .begrijp goed ik ga het NIET goed praten ze moeten van kinderen afblijven .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn opmerking geld niet voor jonge kinderen maar voor te jonge tieners . Zo als nu in het nieuws .

Het beste antwoord

Schuldgevoelens na misbruik zijn niet voorbehouden aan kinderen, dus als je het goed vindt, trek ik jouw vraag wat breder naar 'waarom hebben mensen soms schuldgevoelens nadat zij misbruikt zijn?'

Dit komt voornamelijk omdat het hebben van schuldgevoelens helpt om het trauma draaglijker te maken, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt.
Mensen hebben intrinsiek de drang om in vrijheid hun leven in te richten. Dergelijke misplaatste schuldgevoelens geven slachtoffers de illusie grip te hebben gehad op de context waarin het misbruik heeft plaatsgevonden.

Vraag mensen wat het vervelendste gevoel is dat je kan hebben en het antwoord is dikwijls 'onmacht'.
Slachtoffers van seksueel misbruik hoeven die gevoelens van onmacht niet onder ogen te zien wanneer zij zich een vals schuldgevoel 'aanmeten'; ze hadden namelijk controle over de situatie, ondanks dat ze het onderspit dolven.

Laat onverlet dat de ontwikkeling schuld- en verantwoordelijkheidsgevoelens zeer ongezond zijn. Het remt de ontwikkeling van een natuurlijk verwerkingsproces en zelfbeschikking.

Verder speelt ook de rol van de dader mee.
Vaak zijn daders van seksueel misbruik uiterst manipulatief. Kinderen zijn hier extra gevoelig voor vanwege de scheve machtsverhouding tussen volwassene en kind.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gevoelens van schuld komen overigens vaker voor bij mensen die een (streng) religieuze opvoeding hebben (gehad), zeker wanneer de betreffende religie homoseksuele contacten veroordeelt of bijvoorbeeld maagdelijkheid van groot belang vindt.

Schuldgevoelens kunnen dus ook een religieuze/culturele oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En kinderen wordt aangeleerd dat volwassenen het altijd beter weten dan een kind. Als er iets fout gaat (misbruik) dan zal een kind snel denken dat de fout niet door een volwassene is gemaakt, dus zal het hun eigen fout wel zijn en gaan ze zich schuldig voelen.
Erna55
8 jaar geleden
+ .
en ik snap de min niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dit een heel goed antwoord ( + ) die ook de kern vat, dus ik ga geen poging doen om zelf een antwoord te geven, maar wil wel een aanvulling geven. De aanvulling van 'vraagstelling' vind ik ook goed, trouwens. Maar zoals ik zei, een goed antwoord. Net zoals slachtoffers van huiselijk geweld vaak zeggen: "ja maar, hij/zij meent het niet slecht/het was mijn schuld want ik weet dat hij snel boos wordt/ik verdiende het/etc." geven dergelijke gedachtes ook bij seksueel misbruik de illusie van controle over de situatie: als iemand je misbruikte omdat jij die persoon verleidde, dan kun je dit immers een volgende keer voorkomen door je anders te gedragen. Als die ander echter alléén het Kwaad vertegenwoordigt waar jij geen enkele controle over hebt, ben je machteloos. Maar wat het nóg ingewikkelder kan maken, zijn (ontluikende) seksuele gevoelens. Onze genitaliën reageren op een bepaalde manier op aanraking en stimulans, of we dit nu willen of niet. Een jongen die een erectie krijgt, een meisje dat vochtig wordt of soms misschien merkbaar opgewonden wordt, kan denken: "dan wilde ik het blijkbaar zelf ook". Bij jonge tieners zonder seksuele ervaring kan het enorm verwarrend zijn om voor het eerst - deels prettige - seksuele gevoelens te ervaren in combinatie met gevoelens van onmacht en walging. Het feit dat ze óók - totaal onwillekeurige - gevoelens ervaren die te maken hebben met hun eigen seksualiteit kan ze zelfs het idee geven dat ze helemaal niet misbruikt zijn, maar dat ze er zelf om vroegen of dat het ging om een seksuele ervaring waar ze mee hebben ingestemd. Dat is trouwens ook een deel van de reden waarom veel mensen die ooit misbruikt zijn geweest, daarna problemen hebben met het ervaren van seksueel genot. Die gevoelens zijn zó verwarrend en soms zó vervlochten met de ervaringen van het misbruik, dat ze het amper meer los van elkaar kunnen zien c.q. ervaren. Echt, het lelijkste op deze wereld is de corruptie van het mooiste. Zo triest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12
Erg goede toevoeging, waar ik helaas geen plus voor kan geven, maar wel mijn dank. :)