Als ik wil slapen heb ik het gevoel dat iemand achter me staat mij aan te staren de hele tijd. Hoe komt dat?

Ook bijv als ik s nachts wakker word en naar de keuken loop om water te drinken, dan kijk ik eerst rustig rond in de keuken of er iemand is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.6K

Antwoorden (5)

Mijn idee: als jij het voelt, staat er waarschijnlijk ook echt iemand achter je.
Zo te lezen ben je er niet bang voor, je kunt vragen wie de 'persoon' is en waarom hij/zij bij je is. Mocht je het niet fijn vinden, vraag de 'persoon' dan te vertrekken.
Weet dat je eigen angst ervoor zorgt dat zo'n situatie onprettig wordt. Zolang jij vanuit liefde komt en handelt, kan je heel veel liefde krijgen.

Mooie ervaring hoor!
Ps raadpleeg eventueel een medium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet ik het aan die persoon vragen dan wie hij is? Er is tenslotte niemand die ik zie :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gevoel heb ik ook wel eens.
Vooral als ik s'nachts wakker wordt uit een droom.
Dan heb ik heel sterk het gevoel dat er iets/iemand in m'n kamer is.
Voelt soms zo angstig dat ik het licht aandoen( en aan laat )
Kan toch ook inbeelding zijn?
Veel mensen hebben dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'probleem' zal niet zo zijn hoe het te vragen, want de 'persoon' hoort je. Het 'probleem' ligt eerder in hoe jij het antwoord krijgt. Want het antwoord zal niet via het 'horen' komen... Ik ben zelf bijv gevoelig en ik krijg antwoorden via mijn gevoel. Het is dan een soort 'al weten' dat verder gaat dan je gedachten. Een manier is je volledig te richten op je ademhaling door rustig in en uit te ademen (10 minuutjes ofzo). Dat brengt je in het hier en nu. Dan stel je je vraag hardop of on je hoofd en wacht je wat er komt.
Mijn ervaring is: oefening baart kunst, dus maak jezelf niet fout als het de eerste keren niet lukt! Oh en je kunt ook gewoon tegen de 'persoon' kletsen, zo van: ik voel dat je bij me bent...het staren voelt niet zo prettig trouwens...blabla Het klinkt misschien heel zweverig, vind mij ratio ook, vanuit mijn gevoel weet en ervaar ik dat er veel meer is! En dat meer is super wanneer je het vanuit liefde benaderd. Harte groet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur....... yes!!!!!!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur:Jij gaat er hier zomaar van uit dat er iets/iemand is.
Ik zeg niet dat zoiets niet kan( niemand weet dat zeker)maar het is nooit goed iets zo eenzijdig te bekijken.
Ik heb zelf "vreemde " dingen meegemaakt na de dood van mijn moeder en zusje, maar ik ga niet gelijk overal spoken zien(letterlijk)
Openstaan voor iets:oke,maar ook rationeel blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Karena, ik begrijp wat je schrijft. Ik ben zelf erg rationeel (aldus mijn omgeving). Voor mijn gevoel is het juist zo er 'normaal' of rationeel mee om te gaan (er wordt iets gevoeld), is het te bevatten en hou je de angst buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik NIET kan bevatten is waarom het de ene keer zo'n angstige ervaring is( dan ben ik echt heel bang, laat het licht aan als ik weer ga slapen,ben ik bang om weer te gaan slapen en voel ik me onrustig en gejaagd)en de andere keer het gevoel dat er iets/iemand is, maar dan juist heel rustig zijn en geen dreiging voelen( klinkt allemaal wel raar)en dan geen behoefte het licht aan te laten etc.
Ik heb in beide gevallen altijd als ik dan opsta en ik loop bijv. naar de keuken dat ik echt het gevoel heb dat iemand naar me kijkt.Dan draai ik me soms snel om om te kijken wie er achter me staat.Zo raar..En het erge is: het is 9 van de 10 keer een angstige ervaring.
Heb in het ziekenhuis waar ik opgenomen was ook een hele vreemde ervaring gehad,maar daar heb ik het liever niet over.Het was wel iets waardoor ik wist dat het geen inbeelding was; een verpleegkundige had ook " iets " bij mij gezien en kwam daar s'avonds met mij over praten.
Ik moest haar wel beloven daar met niemand over te praten anders kon ze problemen krijgen met haar werkgevers.Beetje vaag zo, ik weet het.
Cryofiel
12 jaar geleden
Was dat diezelfde verpleegster die jou allerlei andere dingen wilde aanpraten, waarna de hoofdverpleegkundige heel boos werd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Cryofiel, die vraag herinner ik me ook...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè????????
Zo'n vraag heb ik NOOIT gesteld!
Zijn jullie niet in de war met iemand anders?
Zoiets heb ik niet meegemaakt en dus ook geen vraag over gesteld.
Hier begrijp ik helemaal niets van.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht. Het blijkt een vraag van Laurena te zijn geweest. Sorry voor de verwisseling. Het was deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gifstoffen.179459
Ieder mens op aarde heeft minimaal 1 gids, ook wel bescherm engel of engelbewaarder genoemd.
Deze heb je vanaf voor je wordt geboren totaan je dood.
Sommige mensen kunnen hem waarnemen doordat het lijkt of er iemand vlak achter hun staat of schuin rechts achter hem.
Het bewust worden van je eigen gids is vaak de opening die je gaat meemaken naar de spirituele wereld.
Heel veel mensen maken dit momenteel mee.
Ga hier mee om alsof het volkomen normaal is en dat is het ook.
Praat er tegen of stel vragen aan je gids, hij is er voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt niet aan de gids, maar aan de mens zelf, die er nog niet goed mee om weet te gaan.
maar het heeft wel als resultaat dat de vraag hier gesteld wordt en dat is een mooi begin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eddijst:met alle respect:hoe weet je dat ieder mens een gids heeft?
Waar heb jij die informatie vandaan?
Je stelt het als een feit!
Mijn ouders hebben me geleerd niet alles klakkeloos aan te nemen,dus...
Niet onaardig bedoelt,hè?;-)
Ben gewoon nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karena, rationeel gezien weet de mens niets zeker, immers het is niet te bewijzen, niet te meten, niet aan te wijzen.
Zelf kan ik gewoon met mijn gids praten en krijg antwoorden en informatie die ik nooit kan weten, als je dat rationeel gaat bekijken, kom je tot de conclusie, dat er iets moet wezen, wat het kan veroorzaken.
B.V. coldreading verklaart heel veel zaken, dan is er een deel dat gewoon toeval, of een product van je eigen geest, en dan blijft er een klein deeltje over dat niet is uit te leggen, omdat het gaat om informatie dat je zelf niet kan weten.
Juist dat kleine deel is vaak afkomstig van je gids, maar dan heb je nog steeds geen bewijs.
Dus het is heel goed alles niet zo maar klakkeloos aan te nemen voor waarheid, maar dat doe ik ook niet, ik ben zelf zeer rationeel, al zullen sommige anderen het daar niet mee eens zijn.
je schrijft:....Als die gids dan doorkrijgt dat je alleen maar bang wordt als hij/zij achter je staat, kan die gids toch een andere manier zoeken om contact te maken?.........
Wat is er erg aan bang worden, als dat de enige manier is om contact te maken en je gaat om die redenen hier een vraag over stellen, dan is het doel toch bereikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik haal nu Karena en Larina door elkaar, zag het te laat, was al geplaatst, de laatste 6 regels zijn voor Larina.
Slordig van me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha,geeft niks,Ed.
Onze namen klinken wel een beetje hetzelfde.
Bedankt voor je uitleg.
Ik vraag me ook wel af:als er zoiets bestaat als een gids,waarom voelt het soms alsof er iets slechts en dreigends is.Dat heb ik soms.Heel eng..Dan laat ik het licht aan.Andere keren voelt het anders.Dan voel ik " iets", maar dan ben ik niet bang.Misschien ligt het aan mij.Of beeld ik het me in.Of zit ik in de "schemerzone" tussen slapen en wakker zijn.Ik weet het niet..
Ik heb ook veel nachtmerries.
Dan wordt ik wakker omdat ik het gevoel heb dat " iets " me beet heeft ,ik voel dan letterlijk een drukkend gevoel op mijn borst en wordt dan buiten adem wakker en heb het gevoel dat ik stik.Dan schijnen meer mensen te hebben.
Mijn familie schrikt hier wel eens van omdat ik het dan echt heel benauwd heb.
Waar zou mijn gids dan zijn?
Een gids is dus geen beschermer.
Nou ja,ik weet het allemaal ook niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karena, ja daar hebben we het al eerder over gehad, meen ik me te herinneren.
Maar ik ben een beetje voorzichtig met je, je bent zo'n kwetsbaar figuurtje.
Bij een andere vraag van je, heb ik samen met krystal geprobeerd je het uit te leggen, maar het is ook voor ons erg moeilijk, ik ga hier zo maar niet wat zeggen.
ook al weet ik het zeker.
Voor een deel is er ook een wetenschappelijk uitleg, zoals je bij Cryofiel kan lezen en voor een deel is het wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Larena, gelukkig ben je zelf heel nuchter, je laat je niets aan praten, maar tegelijk ben je wel nieuwsgierig.
Dit soort dingen zijn zo verrekt moeilijk uit te leggen, omdat het meestal te maken heeft met gevoel en hoe moet je gevoel nu goed omschrijven.
Hoe moet ik uitleggen welk gevoel mijn gids me kan geven?
Veel antwoorden die ik hier geef op bepaalde vragen komen voor een groot deel bij mijn gids vandaan, tenminste zo voel ik het, maar bewijzen? Hoe?
ja ik heb wel bewijzen, maar die kan ik wel zelf verzonnen hebben.
Maar ik ga er toch een noemen.
Ik heb van mijn gids Martin, een bepaald beeld
Leeftijd, man- vrouw, postuur, kaal of veel haar, bril, uiterlijk, karakter e.d.
Maar ik kan het niet bewijzen.
Enkele jaren terug was hier een vrouw die beweerde mijn gids te kunnen zien, maar dat geloofde ik niet en zei, vertel dan maar eens hoe hij er uit ziet!
Ze omschreef Martin helemaal correct!!!
Bij man-vrouw heb je 50 % kans het goed te hebben, maar bij leeftijd is dat al een heel stuk moeilijker en dan nog kaal of veel haar, wel of geen bril en dan ook nog het karakter!!!
Hoe groot is wetenschappelijk gezien de kans alles goed te raden?
Vorig jaar was hier opnieuw een vrouw, die ook mijn gids perfect beschreef, de twee vrouwen konden elkaar niet.
de een kwam uit ons land de ander was uit België.
Dat zijn er dus met mij zelf meegerekend 3 personen die het zelfde zeggen. Er zijn mensen ,dat lees je hier ook nog wel eens, die plotseling een harde stem horen die ze waarschuwen in het verkeer, ineens van HO PAS OP!!!!
terwijl er niemand in de buurt is!!
En zonder deze waarschuwing had je waarschijnlijk een ongeluk gehad omdat je de auto totaal over hoofd zag!
Ook in dit geval was iemand te laten schrikken de enige mogelijkheid om snel contact te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eddijst, hoe praat je dan met je gids?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet nu weg, kom er nog op terug morgen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je gids, dat ben je zelf. Je kunt het *gevoel* hebben dat er een gids achter je staat. Je kunt zelfs een heel intense *ervaring* hebben dat dat zo is. Ik denk dat het in werkelijkheid niet zo is. Zie mijn antwoord voor een verklaring. Maar ja, dat *gevoel* is er wel. En dat gevoel is echt. Heel echt. Als je op dat gevoel ingaat, kom je ofwel in een fantasiewereld terecht, waarin je verzinsels en werkelijkheid niet meer kunt onderscheiden - gelukkig gebeurt dat niet zo vaak, en als het al gebeurt, gebeurt het slechts in onschuldige mate - ofwel je maakt in wezen contact met jezelf. Het ingaan op het gevoel dat er een gids is, kan er dus voor zorgen dat je eindelijk eens naar je echte diepe wensen gaat luisteren. Persoonlijk vind ik het handiger (want: directer en realistischer) *direct* in jezelf te kijken om je echte, wezenlijke wensen te ontdekken. Voor mensen die dat niet kunnen, is de ervaren gids een nuttige omweg. Zij zoeken de oplossing nog steeds *buiten* zichzelf ("mijn gids vertelde mij dat ..."), in plaats van het directere "ik ontdekte dat ik ..." dat *vanuit jezelf* komt. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde, en daar gaat het om. Je zou hooguit kunnen proberen sterker te worden door jezelf niet afhankelijk te maken van jouw "goede gids", maar te erkennen dat je het helemaal zelf hebt bedacht en gedaan, en daar trots op te zijn. Maar goed, dat zou weliswaar fijn zijn, nodig is het niet. Ook als je de oplossing nog buiten jezelf legt, bij jouw gids, is het nog steeds een oplossing waar je baat bij hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qwerty321 ja praten met je gids is erg moeizaam en voor velen onmogelijk, het is niet echt praten het is meer een gevoel omzetten in gedachten en vaak is het gewoon WETEN.
dat weten gaat buiten alles om, zonder na te hoeven denken.
B.V. iemand vraagt jouw iets en je geeft zonder na te denken, ja zelfs voordat de vraag volledig is gesteld al antwoord.
Het stukje nadenken is er gewoon tussen uit.
Dan is dat vaak je gids, die via jouw gedachten antwoord geeft.
In gesprek met iemand over spirituele vragen, is er vaak al antwoord voordat de vraag zelf gesteld is, soms antwoord ik hier op G.V. op een spirituele vraag in een discussie met een spiritueel persoon, soms alleen maar met .................toch weet de persoon welk antwoord het is en wat ik zeg!
Soms zegt dat meer dan lappen met tekst.
het is dus vragen in je gedachten aan je gids en antwoorden krijgen via jouw eigen gedachten, die je dan moet vertalen in woorden en gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Larena, je ziet inmiddels dat er ook andere meningen bestaan, ja zelfs wetenschappelijke uitleg, gebaseerd op onderzoeken.
Het moeilijke van dit soort onderwerpen is de onmogelijkheid van bewijzen , enige reacties terug vertel ik dat drie mensen precies de zelfde beschrijving gaven van mijn eigen gids, Wetenschappelijk gezien is die kans van een juiste beschrijving door drie personen minder dan 0,02 %
De wetenschap zal direct zeggen, ja maar 0, 02 % is toch een kans.
Ik zou zeggen , dat is een bewijs.
Komt er nog eens een vierde persoon met een juist beschrijving, dan wordt die kans minder dan 0,0001%
Maar nu even uitgaande dat er een gids bestaat, die is er je hele leven bij je en die laat jou precies doen wat je zelf wilt, het maakt hem/ haar niets uit.
Het komt maar zelden voor dat een gids zich direct met je bemoeit, een plotselinge stem uit het niets die dan voorkomt dat je doodgereden wordt door een auto, zijn zeldzame gebeurtenissen, maar worden hier op G.V. toch zo af en toe beschreven.
Het erkennen van je gids is niet van belang, of je nu wel of niet weet, of gelooft dat er een gids is, is ook niet van belang.
Hij/ zij helpt je toch wel, meestal ongemerkt en soms denk je dat het toeval is.
Het is zo iets als de navigatie in de auto, ook al blijf je verkeerd rijden, er blijft een vriendelijke stem die je vertelt nu rechts of nu links af, er wordt niemand boos als je verkeerd blijft rijden, men blijft vriendelijk vertellen welke de juiste weg is.
Dat is nu precies wat je gids ook doet, je vriendelijk vertellen welke voor jou de juiste weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit zal je bewijs ervaren, bedankt voor je eerlijke antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Larina, goed dat je belangstelling hebt voor die kant. En ook heel goed dat je tegelijk realistisch wilt blijven, en niet zomaar alles aanneemt wat mensen vertellen. De vele discussies ontstaan doordat mensen verschillende uitgangspunten hanteren. Sommige mensen gaan uit van hun ervaringen. Die kunnen heel intens zijn. Die intense ervaringen zijn voor hen reden om ervan uit te gaan dat de dingen die ze ervaren, ook werkelijk zo zijn. Anderen gaan ook uit van die ervaringen, maar realiseren zich dat ervaringen niet altijd iets vertellen over de werkelijkheid. Er is veel, heel veel onderzoek dat duidelijk vertelt dat ervaringen soms door de eigen hersenen worden gemaakt. Die ervaringen staan dus los van de werkelijkheid. Mijn mening is daarom, dat je goed naar je ervaringen moet kijken, maar dat je goed moet controleren of een ervaring wel of niet met de echte wereld te maken heeft. Doe je dat niet, dan ontken je de feiten. Soms kom je er dan achter dat een ervaring betrouwbaar is, en dat die ervaring je iets leert over de wereld. Soms kom je er juist achter dat een ervaring niet betrouwbaar is, maar een product van jezelf. Neem bijvoorbeeld die keer dat ik een aanwezigheid voelde, een geest, naast mijn bed. Ik was er echt van overtuigd dat die geest naast mijn bed zweefde, en mij iets wilde vertellen. Had ik niet verder gekeken, dan had ik daar van alles achter gezocht, en vast wel iets gevonden dat de betreffende persoon mij duidelijk wilde maken zonder dat ze dat in woorden kon doen (het gaat om een kind dat het toen erg moeilijk had). Gelukkig was ik alert genoeg om goed op te letten. Daardoor zag ik hoe die geestverschijning werkelijk werd veroorzaakt, welke combinatie van geluiden, schaduwen, en mijn eigen geestestoestand ervoor zorgde dat ik er zo van overtuigd was dat ik door een geest werd bezocht. Vanaf dat moment wist ik nog beter dan daarvoor, hoe het mogelijk is dat zoveel mensen een geestverschijning voor iets echts houden. Je moet namelijk *echt* goed kijken, en weten waar je op moet letten, om te zien hoe je eigen brein jou voor de mal houdt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat misschien ook helpt is, te *ervaren* hoe je jezelf voor de gek kunt houden. Ik heb zelf wel eens meegedaan aan psychologische experimenten op dat vlak. Da's heel frappant: je maakt dan iets mee, en je weet echt heel zeker dat er iets is gebeurd. Daar ben je echt totaal van overtuigd. Maar als je daarna op een film ziet wat er *werkelijk* is gebeurd, blijkt dat het heel anders zit dan je je herinnert. Al ben je nog zo overtuigd, al weet je het nog zo zeker - de werkelijkheid blijkt anders te zijn. Zulke experimenten zijn heel leerzaam. Wat moeilijk is, is je te realiseren dat die experimenten ook in het leven van alledag voorkomen. Maar dan niet in scene gezet, maar gewoon spontaan. Je ziet iets, je voelt iets, je maakt iets mee - met als resultaat dat je tot in het diepst van je hart ergens van overtuigd bent dat helemaal niet klopt! Bij die experimenten stond er nog een filmcamera bij, zodat je achteraf kon zien hoe het werkelijk was. In het echte leven draait die filmcamera niet mee, en leven we verder met een aantal totaal verkeerde overtuigingen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat je vaak ziet als je "gelovigen" confronteert met het feit dat je eigen brein je voor de gek kan houden, zeggen ze vaak: "Nee, dit is niet iets dat ik geloof, ik weet het gewoon echt helemaal zeker. Het is geen geloven, het is een *weten*." Maar we weten nu wel dat dat niets zegt. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze met geesten kunnen communiceren. Als je zegt dat er nog nooit iemand is geweest die heeft kunnen laten zien dat dat echt zo is, antwoorden ze: "Ik weet dat het niet bewezen is, maar ik zal je een verhaal vertellen." Daarna volgt een verhaal *dat een bewijs zou zijn*! Eigenlijk zeggen ze dus: "Het is niet bewezen, maar het is wel bewezen". Als je ze confronteert met de onmogelijkheid van die uitspraak, worden ze meestal boos. Of ze geven alleen maar nog meer voorbeelden van gebeurtenissen *die een bewijs zouden zijn*, gevolgd door de melding dat ze het helaas niet kunnen bewijzen. Ik ben er zelf nog niet in geslaagd om mensen die zo redeneren, duidelijk te maken dat ze ofwel een bewijs hebben, ofwel geen bewijs hebben, maar dat ze niet kunnen zeggen dat ze geen bewijs hebben om dan met een bewijs te komen. Ik vermoed dat zo'n soort redenatie onbewust bedoeld is om anderen ervan te overtuigen dat er echt voldoende bewijs is, zonder openlijk te hoeven toegeven dat er in werkelijkheid geen bewijs is. Maar helemaal zeker ben ik daar niet van, ik kan die psychologische mechanismen nog niet goed doorgronden. Een andere truc die veel wordt gebruikt is het eindigen met de opmerking dat je "er nog wel achter zult komen". De psychologie van het maken van zulke opmerkingen is uitgebreid onderzocht. Het blijkt dat je, wanneer je zo'n opmerking maakt, zekerheid en zelfvertrouwen uitstraalt. De ander, die wellicht wat onzeker is, is daardoor psychologisch geneigd de opmerkingen te gaan geloven. Zo van: "Hij moet het wel heel zeker weten, anders zou hij dat niet zeggen. Nou, dan moet het kennelijk wel waar zijn." Maar dat is natuurlijk niet zo. Het is slechts een psychologische truc die, soms bewust en soms onbewust, wordt toegepast. Goed, dit was een lange tekst. Ik hoop dat je er iets aan hebt, en dat deze woorden je helpen realistisch te blijven en met beide benen op de grond te blijven staan. Onderzoek alles, daar is niets mis mee. Zolang je maar niet vergeet welke trucs je eigen psyche met jou (en met mij, en met iedereen) kan uithalen.
Een psychologische verklaring zou kunnen zijn dat je je op de een of andere manier onveilig of angstig voelt en dat dat zich vertaalt in het gevoel dat er iemand in je huis is die je bespiedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij beschrijft, is een bekend gevoel. Het kan meerdere oorzaken hebben. Eens kijken of ik hier genoeg ruimte heb om ze te beschrijven.

--

In de oertijd was het belangrijk, gevaar op tijd te herkennen. Een niet-bestaand gevaar zien kon hooguit wat beschamend zijn, maar verder was er niets aan de hand. Een bestaand gevaar niet, of te laat, herkennen was daarentegen vaak dodelijk.

Daardoor is de mens net wat te "gevoelig afgesteld" als het gaat om het zien van gevaar. We zien soms gevaren die er niet zijn, omdat dat beter was dan het missen gevaren die er wel zijn.

Als je gaat slapen, ben je kwetsbaar. Je wilt dus maximale zekerheid dat het veilig is. Je kijkt onbewust of er gevaar is. Omdat ieder mens iets te gevoelig is afgesteld, zie je al snel gevaren die er niet zijn.

--

Denk hierbij ook aan het instinct dat kinderen hebben. Kinderen zijn extra kwetsbaar. Ze weten instinctief dat het veilig is wanneer er genoeg volwassenen in de buurt zijn; zijn die volwassenen er niet, dan is het gevaarlijk.

Nu kan een kind de vorige alinea nooit op die manier verwoorden. Maar het *gevoel* is er wel. Bij kinderen vertaalt zich dat in de angst dat er monsters onder het bed zitten, of rovers in de kast.

Zijn er volwassenen in de buurt, dan is die angst meteen weg.

Voeg hierbij het net iets te gevoelig afgesteld zijn dat ik hierboven beschreef, en je snapt waarom vooral kinderen zoveel niet-bestaande gevaren zien.

Ook op latere leeftijd blijft er nog iets uit die kinderlijke fase hangen.

--

Er is een bepaald hersengebied dat ons het gevoel geeft dat er iemand in de buurt is. Normaal gesproken zijn alle hersengebieden in balans, en voel je alleen dat er iemand in de buurt is wanneer dat ook echt zo is.

Als je slaapt, wordt die onderlinge balans verstoord.

We hebben namelijk ontdekt dat een mens niet zomaar "slaapt" of "wakker is". Er zit een heel gebied tussenin.

Dat gaat verder dan "ik ben nog niet helemaal wakker". Dat laatste wordt vaak gebruik in de betekenis: "ik ben half wakker", ofwel: "al mijn hersengebieden zijn half wakker".

In werkelijkheid kan het ene hersengebied slapen, terwijl het andere hersengebied wakker is. Zelfs op dit moment, terwijl ik dit antwoord zit te typen, is het best mogelijk dat bij mij één of twee hersengebiedjes slapen. En als ik vannacht slaap, kunnen enkele hersengebiedjes klaarwakker zijn, ook als ik in diepe slaap ben.

(hmm, toch te weinig ruimte, zie ik - vervolg in reactie)
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Dit verschijnsel treedt natuurlijk met name dan op, wanneer we op het punt staan in te slapen, of wanneer we wakker aan het worden zijn. Op die momenten kan de helft van je hersengebieden slapen, terwijl de andere helft wakker is. Op die momenten houden die gebieden elkaar niet meer in balans. Je kunt daardoor de vreemdste dingen ervaren. De *ervaringen* zijn echt. Ze hebben echter weinig meer te maken met de werkelijkheid om je heen. In dit specifieke geval: als de hersengebieden die de omgeving in de gaten houden niet meer helemaal actief zijn, en het hersengebied dat jou het gevoel geeft dat er iemand in de buurt is juist klaarwakker is, zul jij heel duidelijk voelen dat er iemand aanwezig is. (Als dit vreemd klinkt: hier zijn testen mee gedaan. Mensen bij wie dit hersengebied kunstmatig extra werd gestimuleerd, wisten ineens heel zeker dat er "iets of iemand" aanwezig was. Meestal een halve tot een hele meter schuin achter de rechterschouder. Waarom precies die plek, is nog niet duidelijk. Wel duidelijk is, dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is van de "gidsen" die sommige mensen voelen. Die "gidsen" zitten namelijk meestal... een halve tot een hele meter schuin achter de rechterschouder!) -- Goed, samenvattend: we hebben dus minimaal drie oorzaken die ervoor zorgen dat jij voelt dat er iemand aanwezig is, zonder dat dat zo is. Welke van deze drie redenen in jouw geval van toepassing is, is niet makkelijk te achterhalen. Zeker niet door degenen die hier antwoord geven. Misschien kun je zelf een poging doen, misschien ook niet. In je slaapkamer kan het in ieder geval helpen wanneer je eerst eens kijkt, *waar* die persoon zich meestal bevindt. Ten opzichte van jou, bedoel ik. Meestal zal dat zijn: achter jou. Maar bij jou kan het natuurlijk anders zijn. Als je dat weet, kun je je bed zodanig verplaatsen, dat die persoon niet meer op die plek *kan* zijn. Bijvoorbeeld door je hoofdeinde tegen de muur te zetten. Of door je bed zo neer te zetten, dat je al liggend de deur én het raam kunt zien. Aan de andere kant: als jij je niet angstig voelt, en als je er prima mee slaapt, dan is er geen reden om iets te veranderen.
ik denk: als je lang alleen ergens zit bv. in je kamer dan mis je de mensen om je heen. je wilt dan contact met iemand hebben dus praat je in jezelf of denk je dat er iemand mee kijkt. En als je het gevoel niet hebt dat je alleen bent dan komt het eerst rond kijken in de kamer waar je in loopt gewoon komt omdat mensen dat standaard doen. Omdat mensen waarschijnlijk dat vroeger ook deden. en als je het gevoel vervelend vind als iemand naar je kijkt dan komt da omdat je dan wat banger bent voor dingen bv. je hebt een gebeurtenis beleeft wat niet leuk was met een mens wat je constant aan keek of misschien heb je wel een trauma aan iets.