hebben mensen die onbewust (veel) gefaald hebben minder doorzettingsvermogen?

ik vraag me af of hier de trigger ligt in mijn werk kom ik veel mensen tegen die echt wel willen maar niet zeggen dat ze het niet meer kunnen opbrengen en dikwijls erg ontevreden zijn met hun huidige situatie. veelal zijn ze zich bewust van waar de oorzaak ligt in het verleden maar ergens zijn ze niet in de actie modus te krijgen, of maar voor een tijdje totdat het niet gaat zoals ze hadden verwacht. ik meen vallen en opstaan hoort erbij, als kind viel je ook en stond je weer op om te leren lopen. Ik wil graag mensen helpen om hun dromen doelen te realiseren maar soms moet ik ook mensen loslaten omdat ze zelf geen acties mee ondernemen..dat vind ik heel jammer. ik hanteer de tandemtheorie de ander neemt voorrop plaats en ik trap mee totdat het doel bereikt is. maar als de ander niet trapt dan word het erg zwaar voor mij en kost mij dit enorm veel energie.

Toegevoegd na 1 minuut:
in mijn vraag bedoel ik (on) bewust

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je vraag doet me een beetje denken aan een grappig boek dat ik laatst las "hoe word ik miljonair":-). Het boek belichtte een aantal biografieën van mensen die vanuit het "niets" opklommen tot rijkdom. Bijna alle verhalen gingen over veel falen (op de bek gaan) en telkens weer doorzetten, niet opgeven.
Er zijn mensen die door een zeer traumatische ervaring of een weinig stimulerende omgeving in hun jeugd, niet meer in staat zijn om opnieuw op te staan na het vallen. Maar (en hierbij spreek ik uit ervaring want ik werk ook met véél mensen) soms gaat het ook over mensen die zelden gevallen zijn en dus niet weten hoe ze moeten opstaan.
Dit komt bv. door de weinige uitdagingen die mensen op dit moment ervaren. Wij vinden alles normaal :vuilnis wordt opgehaald, overal eten te krijgen, overal straten die berijdbaar zijn, bijna iedereen een auto of televisie, uitkering als je niet kan werken etc...Als er dan eens iets misloopt dan ervaart men dit als een zeer groot onrecht. Mijn grootvader zei wel eens dat er eigenlijk nog eens af en toe een oorlog moest zijn. Dit is al zeer verregaand, maar soms heb ik toch ook zin om mensen uit mijn doelgroep eens een maand of drie naar een klein dorpje in Afrika te sturen waar ze een kilometer moeten lopen voor drinkbaar water.
Er zijn teveel mensen die verwachten dat de gebakken broodjes in hun mond vliegen. Die een 24/24 service moeten hebben als hun televisie stuk is. Of een vervangwagen zodat ze niet met het openbaar vervoer hoeven te gaan of met de fiets (in het geval dit nog mogelijk is natuurlijk)
Het beste wat je kan doen met jou ambitie is iets aanreiken en dan loslaten. Dus je zet je niet op een tandem, maar je leert mensen zelf fietsen. Willen ze niet fietsen, dan is dat hun eigen keuze en dan hoef je het gezeur ook niet meer. En dat mag je best zeggen tegen hen!
Dus zeker niet op de tandem kruipen met iemand achteraan die afhaakt.. Daardoor maak je mensen afhankelijk van jou, en dat is een valkuil omdat dit een vorm is van zelfbevestiging. Je maakt jezelf wijs dat je het voor anderen doet, maar het is voor jezelf.
Je kan niet voor andere mensen "zorgen". Iedere volwassene met normaal lichamelijk en verstandelijk vermogen is verantwoordelijk voor zichzelf. Je doet niemand een cadeau door zijn/haar hand te blijven vasthouden. Je kan wel over de schouders meekijken, maar enkel loslaten en op de bek laten gaan is de sleutel tot een groter doorzettingsvermogen bij anderen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat laatste wat je stelt weet ik niet, of iemand dat alleen voor zichzelf doen ipv om een ander te helepen, je kan niet alles en iedereen zo in een hokje stoppen, iedereen zal een andere motivatie hebben en heus veel mensen zullen dit oprecht voor de ander doen, denk ook dat meefietsen iets ander is dan het voor die persoon doen, dus of het echt zo veel kwaad kan..... maar het is zeker waar dat we (veel mensen) in de westerse wereld niet waarderen wat ze hebben en er geen moeite voor willen doen omdat ze maar vinden dat ze overal gewoon recht op hebben, daarvoor een plusje ( niet het gedrag maar je antwoord uiteraard;)
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt voor de +sjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@liveisgreat: wat je zegt over "tandem-fietsen" en degene die achterop zit, dus vs, ik geloof zeker dat ze zó helpen omdat ze dénken dat het goed is, niet uit zelfbelang !
maar ik denk ook dat wat je zegt, waar is/beter is, namelijk de arme man zélf leren vissen, niet vissen geven om honger te bestrijden... en zo kom ik uit op : +
liveisgreat
11 jaar geleden
voor alle duidelijkheid : ik bedoel niet dat vraagstelster niet betrokken is op mensen en alles uit eigenbelang doet. Wie zou ik zijn om zoiets te durven beweren :-I.
Wat ik wel bedoel is dat je àls je mensen afhankelijk maakt van je, ook al is dat met de beste bedoelingen, dat hier een valkuil ligt (waar je natuurlijk niet sowieso moet intuimelen, maar het risico bestaat wel).
De valkuil is, dat mensen je dan "nodig" hebben. Vaak zal dit leiden tot veel bijval van de omgeving ("zie toch eens wat een fantastische man/vrouw... wat die allemaal doet voor zijn/haar buren, doelgroep, echtgenote/ echtgenoot.... ). Je kan dan gaan denken "wat ben ik toch een goed mens" en hieraan een identiteit ontlenen. Maar ondertussen bewijs je in al je goedheid de anderen geen dienst. Tijdelijk iemand ondersteunen is natuurlijk prima, maar op een bepaald moment moet je kunnen loslaten, tenminste als het over een persoon gaat die in potentie (meer) voor zichzelf kan zorgen. En dat geldt voor nagenoeg iedereen in meer of mindere mate.
Aan de andere kant bestempelen mensen het soms als hard/harteloos als je anderen op hun verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid zet en/of ontwikkel je in dat geval misschien een schuldgevoel omdat je niet voldoende "helpt". Ook bij bepaalde doelgroepen (bv. drugsverslaafden) heb ik vanuit een werkervaring gemerkt dat een groot aantal onder hen enorm bedreven zijn in je te manipuleren in die zin.
Het vergt dus soms behoorlijk wat moed om de stap te zetten anderen los te laten. De valkuil zit hem hierin, dat je dan verkeerdelijk kan denken dat je het moeilijk hebt omdat je de andere niet (meer) 100% steunt en helpt. Terwijl het er in feite om gaat dat je het moeilijk vindt geconfronteerd te worden met je eigen schuldgevoel of de negatieve commentaren van anderen. Dit zit vaak op een onbewust niveau, maar kan mensen er wel toe drijven (ver) buiten hun grenzen te gaan en dan wacht de burn-out.
Vooral mensen die vanuit hun jeugd letsels hebben opgelopen kunnen in die valkuil geraken. via het helpen van anderen vereffenen zij een "rekening" van vroeger.
Maar zoals gezegd, ik beweer zeker niet dat dit altijd en overal het geval is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je beste antwoord

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat dit echt verschilt van persoon tot persoon.
Het kan denk ik wel invloed hebben op zaken als zelfbeeld en eigenwaarde. De reactie van omgeving op het falen heeft hier mijn inziens een belangrijke invloed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb laatst een artikel gelezen in de EOS dat ging over dat winnaars blijven winnen omdat ze winnen. Een van de voorbeelden die ze aanhaalden waren boksers. Trainers laten boksers op weg naar titelgevechten een aantal wedstrijden spelen tegen tegenstanders waar ze zeker van zijn dat er tegen gewonnen wordt. Dat geeft een significant hogere kans dat er gewonnen wordt tijdens het echte gevecht. Grootschalig onderzoek met krekelmannetjes die ze om een vrouwtje lieten vechten met andere mannetjes gaven hetzelfde resultaat. Winnende mannetjes wonnen steeds meer en verliezende mannetjes verloren steeds vaker en als er genoeg verloren was begonnen de laatste niet eens meer aan het gevecht maar gingen er gelijk vandoor.

Bij dit onderzoek kwam ook naar voren dat het effect weg ebt. Als er enige tijd niet gevochten werd dan begonnen zowel verliezers als winnaars als het ware met een schone lei en waren de uitkomsten weer net zo onvoorspelbaar als bij het begin van het onderzoek (zowel bij mensen als bij krekels).

Ik moest hier gelijk aan denken doen ik je vraag las. Ik ben onvoldoende onderlegd om de werkelijke relevantie in te schatten maar ik denk dat falen de kans vergroot dat je opnieuw faalt en dat daarmee een vicieuze cirkel ontstaat. Bovenstaande suggereert wel dat deze cirkel doorbroken kan worden door mensen de tijd te geven. Ik weet niet wat voor werk je doet en of het kan maar misschien moet je de tandem in sommige gevallen even aan de kant zetten en samen op een terrasje gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een leuk onderzoek:) geloof zeker dat er een verband is en dat het effect bij de een sneller en groter is als bij de ander, maar zeker...er is een verband
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk verhaal inderdaad en toch wel erg herkenbaar hoor! altijd weer terug komen, maar eerst wel ff bijkomen..... +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag en dit antwoord doen me denken aan een model dat ik wel eens gezien heb m.b.t. het ontwikkelen van een (negatief) zelfbeeld. Dat kwam hierop neer:
Je doet iets --> Dat gaat (niet) goed --> Je denkt: Dat kan ik (niet) --> Je voelt je (niet) goed hierover --> Dit wordt toegevoegd aan het beeld dat je van jezelf hebt --> Bij een volgende soortgelijke ervaring heb je (niet) het vertrouwen dat het goed zal gaan en dat speelt mee bij hoe het afloopt. etc... Bovenstaande kan een negatieve of positieve spiraal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verband is er zeker, winnen en meer/steeds winnen en vice versa. maar ook je karakter speelt een grote rol, en je afkomst/jeugd/opvoeding en daarmee is misschien alles gezegd!
maar wel een +
Bewust falende mensen zijn vaak te lui, gemakzuchtig of zijn gewend om altijd op anderen te steunen zolang ze dat lukt. Daardoor is het vanzelfsprekend dat ze geen of minder doorzettingsvermogen hebben ontwikkeld.

Een kind zal nooit vergeten wie hem heeft leren fietsen en het euforisch gevoel daarna van het alleen te kunnen.

Van een volwassene mag je verwachten dat hij minimaal al kan fietsen anders is er iets anders goed mis.
Je kunt hem alleen nog helpen als hij jou naar de nog voor hem onbekende weg vraagt, naar het doel dat hij voor ogen heeft.
Hooguit een duwtje in de rug naar de goede richting moet voldoende zijn.
Stapt hij halverwege toch af zonder ernstige reden, dan is hij zelf verantwoordelijk voor de consequenties daarvan.
Bij het weer aankloppen met hangende pootjes zijn we niet meer thuis.
Een lekke band plakken doe je éénmaal met een duidelijke "LET GOED OP!" voor... kompleet met de technische uitleg van het hoe en waarom.
Wel kun je iemand er op wijzen dat voor iedereen in het leven soms een dienblad langs komt met kansen daarop.
De kunst is ze te willen zien en er dan ook gebruik van te maken. Niet opletten en geen actie ondernemen continueert het falen waar zij alleen verantwoordelijk voor zijn!

Met de tandem-theorie schakel je be- of onbewust de actie-modus al voor een groot gedeelte uit.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Een liefdevolle hardere aanpak kan wonderen verrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk Groome is het belangrijk om kleine succesjes te boeken en dan gaat het inderdaad een tijdje goed. Ik denk niet Carisf dat ik de tandem theorie zomaar kan loslaten in mijn werk als coach bij een reintegratie bureau. Mensen die bij mij komen zitten veelal een tijd in de ziektewet om uiteenlopende redenen en het belangrijkste is dat ze inderdaad zelf actie (leren) nemen. Maar daar hoort in de meeste gevallen ook een stuk acceptatie bij van hun beperking/onhandigheid. Soms moeten ze inderdaad eerst iets in hun omgeving veranderen hamster007 zodat ze hierdoor hun gedrag kunnen veranderen en dan pas kunnen ze naar hun vaardigheden, (beperkende, belemmerende) overtuigingen kijken. Ik ben het grotendeels met je eens lifeisgreat,je had een wijze grootvader, maar ik kan echt niet zeggen als je niet zelf fietst dan doe ik niks meer voor je, ik denk dat ik dan ook problemen krijg met de opdrgev. Mijn eerste vraag is altijd na de intake, waar ze plaats willen nemen op de tandem, zeggen ze achterop dan plan ik quasi hun hele agenda vol met taken. Hierbij vertel ik dan als ze gaan sputteren je wilde toch dat ik de leiding nam. De meesten zeggen dan snel nee laat mij maar voorrop zitten. Hiermee probeer ik al duidelijk te maken dat de kandidaat de regie heeft en de richting bepaald trappen ze niet dan kan ik ook niet veel doen, maar mijn taak is wel om ze in de actie modus te krijgen. Helaas moet ik dan ook wel eens heel confronterend zijn en soms helpt dit ook wel maar een tijdje .. wat mij gewoon het meeste frusteerd is dat wat lifeisgreat ook aangeeft mensen hebben verwachtingen van een maatschappij waarvan ik soms denk en ook uitspreek hey dat is niet de verantwoording van de maatschappij dat is je eigen verantwoording maar zo is het wel geworden in ons land en nu moeten we snel naar een ander systeem. Er zijn Mensen die soms al jaren thuis zitten en met rust gelaten zijn door de instanties en die worden nu opeens opgeroepen en zijn hierover dan verontwaardigd. kun je ze dit kwalijk nemen!!.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Motivatie is iets wat van binnenuit komt een motief een beweegreden om iets te veranderen aan een situatie en hierbij spelen uiteraard ook bepaalde normen en waarden mee. Belangrijk is om ons te focussen op onze eigen mogelijkheden en vooral ook op mensen die (eigenlijk) best welwillend zijn maar misschien hulp nodig hebben om hun doelen te creëren. Stop finding yourself start Creating Yourself. Als jij aan je leven geen planning geeft dan doet een ander (instantie) het wel voor jou! thanks allemaal voor jullie feedback en jullie inzichten :-)groetjes Nirvanafeelings
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste nirvana-feeling,
Mijn antwoord is gebaseerd op de praktijk waarbij het opvalt dat het antwoord van "liveisgreat" vanuit een andere invalshoek bekeken, eigenlijk op hetzelfde neerkomen. Dit bewijst al iets en dat zijn toch leuke dingen voor de mens.
Als coach bij een re-integratie bureau heb jij voor je werk je aan bepaalde richtlijnen te houden.
Zolang jij geen optimale vrucht-afwerping ervan in de praktijk ervaart zal de tandem-theorie een theorie blijven; mits dat je deze theorie door ervaring zelf mag bijschaven naar bewijsbaar beter resultaat.
Controleer door af en toe te stoppen met het meetrappen achterop de tandem of de ander wel trapt.
Bij onvoldoende animo wordt hij aangespoord door een por in zijn rug. Als dat niet helpt een trap onder zijn gat.
Dit is in het kort gezegd de bedoeling maar je doet dit natuurlijk met verstand in verschillende oplopende trapjes.
Op het moment dat je beseft dat iemand het niet waard is om jouw goed bedoelde energie er nog langer aan te spenderen, stel je de tandem beschikbaar aan een ander die wel blijk geeft van echt te willen.
Zo voorkom je stress bij jezelf; ben je sterker voor een ander gegadigde en doe je met meer plezier dit mooie werk vooral als je ook nog resultaat ziet.
Een positief en verstandig geduldig mens laat nooit met zich sollen!
Veel succes met jouw feeling van aanpak.
zie mn reactie,

wil dit nog toevoegen ,
wanneer iemand valt en weer opstaat beschikt hij/zij toch enige doorzettings vermogen denk ik .

heb je geen inzicht in je valkuilen /falen dan kan je roeien wat je wilt als er geen werkelijke doel /plan of koers is .

Dan blijft iemand oeverloos rond dobberen uit een soort van onvermogen het hoeft dus niet altijd minder doorzettingsvermogen te zijn .