Is het mogelijk om van een geweten kwelling af te komen?

Want je denkt er gewoon onvermijdelijk er aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of neem je die mee tot naar je graf. . .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Je geweten is een verzameling van eerdere ervaringen.
Zit daar een hele slechte tussen en je moet er telkens weer aan denken dan wordt hij steeds groter en belangrijker.
Er van af komen ligt aan je zelf, maar daar moet je heel hard aan werken en hulp van anderen is meestal hard nodig.
Zo te lezen is het voor jou een groot probleem.
Maar als je het echt wilt, moet je beginnen heel eerlijk te zijn tegen je zelf en er alles voor over hebben.
Pas dan is het mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja dat kan... Bewustzijn kan dat... En ALEEN bewustzijn kan dat...

Als je ziet dat geweten de mening van een ander is, dan helpt het al in jouw bewustzijn...

En het geweten is verleden... En verleden bestaat niet, anders dan in jouw herinnering...

Leuk hé...

Toegevoegd na 6 minuten:
En op-biechten helpt, maar dan moet je in mijn optiek, weer niet bij een priester of politieman zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel moeilijk, omdat je geweten je ingeeft dat je iets slechts hebt gedaan.
Je kunt alleen met jezelf in het reine komen door het voorval af te sluiten.
Praat met de gedupeerde, of vergeef jezelf. Dat klinkt simpel, maar als het lukt heb je er erg veel voordeel van. Vertel jezelf dat je er van hebt geleerd en dat je nu beter en wijzer bent geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien helpt opbiechten, eerlijkheid duurt het langst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet alleen jezelf wel afvragen wat zwaarder weegt. De waarheid vertellen of rondlopen met je kwelling..
Natuurlijk kan je daar afkomen. Maar alleen als je dat wilt. Dat kan door te zorgen dat de oorzaak van die gewetenskwelling wordt weggenomen.
De oorzaak wegnemen is wel een van de moeilijkste dingen die er bestaan. Je kunt alleen zelf weten waardoor je geweten zo aan je knaagt, en je kunt alleen zelf weten hoe je dat kan goedmaken. Het vergt moed, eerlijkheid, en opoffering. Maar het kan je leiden tot iets moois: een schoon geweten.
14 jaar geleden
Als het een kwelling is zou ik zeker alles proberen om eraf te komen. Het is natuurlijk moeilijk om zonder te weten wat het is hier erg veel nuttigs over te zeggen.
Voor iedereen is het weer erg verschillend, kun je praten met de persoon die 'bij'de kwelling hoort? Kun je jezelf vergeven?
Zoek profecionele hulp als je het alleen niet kan, is zeker de moeite waard want het leven is te mooi en zeker te kort om gekwelt door te gaan.
succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die is er. Op het moment dat je jezelf kunt vergeven en de "overtreding" in het perspectief van tijd en omstandigheden kunt zetten, ben je een heel eind.
Soms is het nodig om openlijk verontschuldigingen aan te bieden of ter biecht te gaan ( bij een vertrouwenspersoon) of genoegdoening te geven in vorm van natura of straf die je met open ogen ondergaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geweten zo aan je knaagt, dan betekent dit dat je het goed wilt maken maar je weet niet hoe.
Zoek professionele hulp die je daarin kan begeleiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang een geweten aan je blijft knagen betekent dit dat er stukjes van de gebeurtenis zijn die je (nog) niet begrijpt en hierdoor nog geen plekje kan geven.

Weet waarom je schuldig bent aan het een of het ander, maar dan ook werkelijk het 'waarom'. Wat heeft gemaakt dat je de fout hebt begaan; en bedenk dan echt hoe het in jouw gedachten mis is gegaan, wat hier de oorzaak van is.

Alleen op deze manier kun je bekijken hoe je het beter had kunnen doen, hoe je ervan geleerd hebt en hoe je het dus in het vervolg beter kan doen.

Praat erover met degene waarbij je iets fout hebt gedaan; probeer het uit te leggen. Probeer jezelf te begrijpen en jezelf hierdoor ook te vergeven.
Zo zal de ander jou ook kunnen vergeven.

Verzin desnoods iets om het goed te maken, schrijf het op om het van je af te zetten of complimenteer jezelf eens op de dingen die je na 'je fout' wél goed hebt gedaan.

Zolang je jezelf blijft straffen door er steeds aan te denken zet je jezelf namelijk ook in een negatief daglicht, en dat is niet de bedoeling. Gelukkig leven, betekent jezelf kunnen vergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is te hopen van wel. Ga ook de relatie na die je had of piekerende aanhoudt met degene aan wie je je voelt te moeten verantwoorden.