Waarom als mensen echt zeker zijn, willen zij toch graag nog een extra bevestiging horen?

Je bent zeker vanuit je gevoel, je weet zeker dat iets gaat lukken of werken. Hoe komt het dat wij toch graag van andere mensen denken dat zij er net zo overdenken en dat wij dat oordeel wat mensen geven toch erg belangrijk vinden? Alsof je bang bent(spreek vanuit mijn eigen ervaring) dat iemand jou tegenspreekt en wat je voelt toch niet klopt. Waarom zijn wij hier dan toch bang voor?

Je bent toch zeker van jezelf, waarom wil je dan toch nog graag horen wat andere er van vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, bedankt

Antwoorden (10)

dan zijn ze dus toch onzeker. Ze willen ruzies vermijden, dat is alleen al een bewijs dat ze niet zeker van zichzelf zijn. Maar het verschilt natuurlijk ook per persoon.
Ik vraag nooit iemand wat ze ervan vinden wat ik doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altyd van n bevestiging van n ander te horen oftewel je bent toch niet zo zeker als je denkt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Moet natuurlijk zijn het is altyd fyn n bevestiging te horen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk toch vaak een teleurstelling meegemaakt en daardoor onzekerheid opgebouwd.
Door de bevestiging te vragen raak je de twijfrl kwijt.
Maar troost je er zijn maar weinig mensen die dit niet
doen.
In ieder werk zie je tot in de top dar dit gebeurd, alleen daar noemen ze het overleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als ik het op mijzelf betrek... ik twijfelde niet aan wat ik dacht.. wat is het dan? Wat als je niet twijfelt maar toch graag even hoort dat iemand anders er net zo overdenkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Want als iemand dan mijn gedachtegang bevestigde dan dacht ik.. " Ja, zie je, het klopt echt! "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste zin : Een automatisme.?! Tweede zin: Onbewuste twijfel of graag de goedkeuring willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met onbewuste twijfel?
Als je iets doet is het een keuze. Een keuze houdt in dat je meerdere mogelijkheden hebt. Aangezien je meerdere mogelijkheden hebt weet je nooit iets zeker. Anders was het geen keuze. Kortom, je weet nooit iets zeker ook al zouden we dat allemaal graag willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens is van nature in meer of mindere mate onzeker. Daarnaast zijn de meeste mensen 'groepsdieren' en zullen ze bij voorkeur sociaal wenselijk gedrag vertonen om de positie in de groep niet te verspelen.

Om er zeker van te zijn dat dat niet het geval is zullen we op zoek gaan naar bevestiging dat we de 'juiste' keuze maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan neemt onze ratio het over. Hierdoor wordt het gevoel onderdrukt. Ons denken wil bevestiging, die wil zekerheid, vanuit de ratio.

Deze mensen staan nog niet zo dicht bij hunzelf en hun gevoel. Het is een oude gewoonte die moeilijk is af te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil niet zeggen dat deze mensen niet dicht bij hun gevoel staan. Er zijn ook mensen die dicht bij hun gevoel staan maar ook logisch en dus rationeel na-denken. Wanneer je die twee gaat wegen, wil idd je ratio gelijk omdat die gevoed moet worden met wat die geleerd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die dicht bij hun gevoel staan en daarop vertrouwen, weten dat de ratio vaak roet in het eten gooit.
Rationeel zijn ze zeker en bevestigd worden in hun overtuiging streelt het hart,maakt hen blij en geeft hen moed om verder de ingeslagen weg te bewandelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat ze dan nog niet 100% zeker zijn. Ze willen echt 100% zeker van zijn, daarom willen ze nog een extra bevestigin willen horen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent er zeker van dat het gaat lukken, maar je wilt graag dat een ander dat ook zo ziet, omdat je het vervelend zou vinden als ze niet achter je staan.

Soms zien andere mensen bepaalde kanten van een probleem die jij misschien niet had gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geeft extra kracht, uiteindelijk zijn we niet zo zeker van onszelf.