Als je de intelligentie test weigert heeft het neuropsygologisch onderzoek weinig zin.Het is nodig om op jouw niveau de test af te nemen,alleen zo zijn ze in staat om te onderzoeken of er eventueel iets mis is.De test kan immers te makkelijk of te moeilijk zijn waardoor er een verkeerde uitslag uit komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag altijd tests weigeren.
Wel moet je je realiseren dat men dan andere facetten zoals geheugen, concentratievermogen en andere mentale vaardigheden moeilijker kan kwalificeren.
Het is echter niet nodig bang te zijn voor een intelligentietest.
Het bestaat uit vele subtests die delen van je verstandelijk functioneren in kaart brengt.
Zo blijkt vaak dat een disharmonisch profiel de oorzaak kan zijn voor onderliggende problemen.
Als er grote verschillen in je IQ profiel zitten , kunnen bepaalde hersenfuncties immers slechter met elkaar samenwerken wat reden kan geven tot stress , concentratiestoornis en/of interacties met medemensen.
Een neuropsychologisch onderzoek dient er juist voor om
functionerings stoornissen te kunnen objectiveren.
Ik neem aan dat je geholpen bent met een nauwkeurige diagnose.
De resultaten van een neuropsychologisch onderzoek vallen onder het medisch geheim en wordt alleen met jouw instemming naar behandelaars gestuurd die deze gegevens rechtstreeks nodig hebben.
Ze komen dus niet op straat te liggen en zijn extra beschermd tegen "neuzende " instanties , instellingen of mensen.
Ze worden dus veel beter beveiligd opgeborgen dan de waarden van bloedtests, rontgenfoto's etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag altijd weigeren, behalve als het via een juridische maatregel is opgelegd.

De neuropsycholoog kan weinig met de resultaten van de andere testen die hij/zij afneemt, wanneer je intelligentie niet bekend is. Hij/zij kan dan dan alleen zien of een specifiek taakje moeilijk voor je is (bijv. door een bepaald hersengebiedje), of dat er over de hele linie moeilijkheden zijn in het omgaan met informatie. Je kunt je voorstellen dat het voor de neurpsycholoog dan ook minder makkelijk wordt om adviezen te geven die bij jou passen.

Ik raad je aan, om je twijfels gewoon met de neuropsycholoog te bespreken. Zij hebben dit vaker aan de hand. Het is heel normaal om het vervelend te vinden dat er van alles moet worden getest. En dus helemaal niet gek om te bespreken.