Hoe komt het dat wanneer ik even lekker languit lig op een lui momentje, achtergrond geluiden op mij juist rustgevend werken? Lees verder toelichting.

Als ik eens een keer lekker in het zonnetje op een luie tuinstoel lig, of op een zondagmiddag eens een keertje lekker achteroverhang op de bank, dan is het zo dat omgevingsgeluiden (mits niet heel erg hard) op mij altijd een rustgevende indruk hebben.
Ik zou dus juist door die geluiden makkelijker wegdoezelen.

Dit in tegenstelling tot wanneer ik 's avonds in bed lig. Dan erger ik me juist aan dat soort geluiden en heb moeite om in slaap te komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geluiden zoals wind die waait door de bomen, of geluiden zoals wegwerkzaamheden? Ik denk het eerste?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou een beetje van alles. De wind, de buurman die zijn tuin aan het vegen is, gezoem, het tikken van een klok, enz.

Antwoorden (4)

Je zegt het al;" als ik eens lekker lui ga liggen".Dat betekent dat je er de tijd voor neemt om met die geluiden te genieten. Het hoort erbij in de natuur.
Ga je 's nachts naar bed dan moet je slapen omdat je de volgende dag weer vroeg op moet meestal.
Daar focus je toch onbewust op en dan wil je stilte om je heen. Geen storing, afleiding want je wilt slapen en niet lekker doezelen.
amc
13 jaar geleden
De geluiden op de achtergrond zijn geen geluiden die jou waarschuwen bij onheil dus niet vragen om ineens allert te moeten worden. Je besluit om je eraan over te geven omdat je ontspannen bent. 'S nachts is jouw intentie om te slapen en het idee dat je de volgende dag weer fris wil zijn, betekent dat je vindt dat je in slaap moet vallen. Geluiden worden dan geïnterpreteerd als storend omdat ze jouw uit jouw intentie van slapen halen. Shit...dat is irritant. Het ergeren zorgt voor wat adrenaline die je echt niet kunt gebruiken tijdens de nachtrust. In de nacht zit volgens mij een soort dwang tot willen slapen, buiten op het terras in een luie stoel is het alleen maar relax zonder iets van moeten. Mogelijk ligt daarin voor jou he verschil. Dat weet je zelf natuurlijk het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je naar ontspannen de geluiden luistert en ze niet als stoorzender ervaart ipv erop te gaat letten omdat je je eraan ergert

het ligt er dus aan hoe jij voelt (ontspannen of gespannen door tijdsdruk) en wat je moet doen (doorwerken, slapen, of lui liggen zijn en jezelf toestaan om in te dutten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een beetje lui te doezelen, is het handig als er een soort achtergrondgeruis is waarin andere geluiden oplossen. Daar kun je geluiden uitpikken om even naar te luisteren, en dan weer naar wat anders, en weer wat anderszzz...
Als je echt in slaap wilt vallen, is het juist niet te bedoelen dat je focust op zulke geluiden, dus is het makkelijker als ze er niet zijn.
Als je lekker in slaap valt, hoor je de wekker niet eens tikken, maar als je niet in slaap kunt komen, kan dat getik flink gaan irriteren, bijvoorbeeld.
Het ligt dus aan je eigen focus en je doel waarmee je gaat liggen.