Hoe komt het dat mensen, die niet lekker in hun vel zitten, vaak nog meer problemen gaan zien/creëren dan die er zijn?

Laatst ging een kind van mijn vriendin voor een weekje weg met school. Op kamp ergens in overijssel. De moeder vond het helemaal niet zo prettig dat ze daar naartoe ging. Ze zat die tijd ook niet zo lekker in haar vel omdat het slecht ging op haar werk. Ineens ging ze nog meer problemen zien die er niet waren en die niet relevant waren voor haar.
Hoe kan het als iemand niet lekker in zijn/haar vel zit nog meer beren op de weg gaat zien die er helemaal niet zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het is een negatieve spiraal waarin je terecht komt wanneer je jezelf de keuze geeft daartoe.
Ze heeft haar fantasie laten werken vanuit deze negatieve spiraal.

Ze had haar problemen moeten laten zijn zoals het was, zich eraan moeten overgeven en blijven genieten van de mooie dingen om haarheen.
Wanneer ze zich enkel concentreerd op haar problemen en zichzelf toe laat om hier zorgen over te gaan maken, gaat haar fantasie zich met het hier en nu bemoeien en zakt ze er steeds verder in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

kwestie van jezelf aanpraten. net zo als het denken dat je een toets niet haald ondanks dat je weken hebt geleerd. je praat jezelf het aan. zeker als je een dip hebt. dan ben je gevoeliger voor negatieve gedachten.

neemt niet weg dat het wel heel vervelend is. toch positieve punten blijven zien is erg belangrijk hierin.

waar het op neer komt: hoe jezelf in je vel zit bepaalt veel van je gebeurtenissen en hoe je die ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is te vinden in het "The Secret".

Je heb namelijk alles in je hand. tegenwoordig gelooft men wel dat gezondheid in je eigen vermogen ligt, echter begrijpt men dat niet dat ziek worden ook in je vermogen ligt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"The Secret" is een verdraaide en verwrongen interpretatie van de waarde van positief denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk jeroenla
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad. "The Secret" is herkenbaar omdat er een paar punten van waarheid inzitten. Op die paar punten wordt echter zoveel onzin neergezet, dat het uiteindelijke resultaat complete larie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar voor veel mensen is de secret daarmate vernieuwend dat dit toch echt wel een life time change is! Voor anderen, bijvoorbeeld boeddhisten is dit inderdaad een verwrongen interpretatie. Maar goed, de gemiddelde mens is minder wetend. Gek, die naam van mij Lotus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met negatief denken evenmin!
Doordat je niet lekker in je tel zit ga je negatief denken. Op dat moment overheersen je emoties het rationele denken. Hierdoor verwacht je sneller problemen en creëer je als het ware nieuwe problemen. Want alles is toch slecht.
Wanneer je positiever gaat denken zullen veel problemen meevallen of zelfs nooit echt een probleem zijn geweest.
Probeer maar eens de herfstbladeren mooi te vinden, wanneer je net 2 uur vertraging heb gehad door die stomme blaadjes.
En kijk maar eens hoe mooi ze zijn tijdens een lekkere wandeling in het bos.

Doordat je je negatief voelt ga je negatief denken. Als je goed voelt ga je ook positief denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die pessimistisch zijn zien problemen, mensen die optimistisch zijn zien kansen. Beiden zien dezelfde wereld.

Hoe meer tegenslagen je hebt, hoe groter de kans dat je een pessimistische blik gaat ontwikkelen. Waarom? Omdat je "geleerd" hebt om op tegenvallers alert te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je negatieve dingen denkt, trek je het negatieve juist aan.....

en andersom ook, door positief te denken zal juist dat gebeuren.

De mind kent het woord 'niet' niet.
Als je altijd denkt in termen van
- ik wil niet.....
- als dat nou maar eens over was.....

dan trek je juist *die* dingen aan!

Als je denkt
- ik wil dit of dat bereiken
- ik zou dit of dat willen kunnen of meemaken..

dan geef je het lot een kans om je te vinden. Als je natuurlijk haalbare dingen wenst. Het heeft geen zin het lot te overvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt doordat je leven dan beheerst wordt door een negatieve instelling. Als je vrolijk bent, zie je alles door een roze brilletje. Je kijkt niet naar problemen die eventueel plaats kunnen vinden. Ben je daarentegen niet vrolijk en zit je niet lekker in je vel, dan ga je veel sneller kijken naar eventuele problemen.
Als iets je dwars zit, blijft datgene constant door je hoofd spoken. Het kan dan zo zijn dat je alles associeert met datgene - dus ook dingen die (nog) niet relevant voor jou zijn. Tenslotte zijn ze dat niet, maar kunnen ze dat wel worden (want straks gebeurt er dit en dat en doe jij dit en dat, etc. Je praat jezelf aan dat het wel eens zou kunnen gebeuren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in.
Dan loop je vast in negativiteit ,je ziet geen positieve dingen meer. Dan is alles zwaar en ingewikkeld. Je zou haar eens kunnen wakker schudden en juist het positieve op kunnen noemen. Het kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar natuurlijke intuïtie om hoofd en bijzaken te onderscheiden is geblokkeerd.
Dit maakt haar angstig en kan daardoor vervalt haar objectief zijn.
Wat voor ons wel te overzien is is voor haar een grote kluwen die ze niet kan hanteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen die niet lekker in hun vel zitten die gaan meer problemen zien omdat ze meer naar de problemen kijken dan andersom, ze maken de problemen voor hun erger wat eigenlijk nog meevalt en ze gaan steeds de erge kanten van de problemen bekijken en raken ze gefrustreerd omdat ze denken dat ze met veel problemen te maken hebben en daarom gaan ze met vele dingen verkeerd om. en langzamerhand creeren zij problemen.
Bronnen: