Zijn er verslavingen die (buiten verslaving aan alcohol, drugs, gokken, roken, sex en eten) levens kunnen verwoesten? En op welke manier?

Zelf heb ik het idee dat er toch ook mensen verslaafd moeten zijn aan hele "gekke" dingen. Dingen die niet voor de hand liggen, maar toch zeer ernstige gevolgen hebben (lichamelijk, gesstelijk, sociaal, financieel).
Kan je me ook uitleggen waar deze verslaving dan vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dat wordt dan ook wel een monomanie genoemd. Uitsluitend met een ding bezig willen zijn, over niets anders willen praten, nergens anders mee bezig willen zijn,
Wij hadden(!) vroeger vrienden waarvan de man op een dag totaal ""in motoren"" bleek. Was het vroeger een man
die zijn algemene ontwikkeling graag met anderen deelde (hij had geschiedenis gestudeerd), plotseling ging het alleen over de motor. Sneden we een ander onderwerp aan, dan ging het plotseling weer over de motor.
Na nog een aantal bezoeken, hebben we het opgegeven: vriendschap kapot.

Maar waar het vandaan komt? Een soort bezetenheid met het onderwerp, geen idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (26)

Verwoesten is wel een heel erg groot woord.
Maar als de de hele dag met je treintjes op zolder zit te spelen kan dit wel je huwelijk op het spel zetten. In die richting moet je het zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles van "Help mijn man heeft een hobby" bedoel je?
Dat kan zeker een huwelijk kosten als je man geen oog meer voor je heeft maar alleen voor zijn hobby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen kunnen ook een hobby van een man zijn hoor...
Gamen.

Hier overlijden regelmatig mensen aan doordat ze te lang achter elkaar bezig zijn zonder eten of drinken of slaap.

Maar in principe is elke echte verslaving per definitie ontwrichtend voor je leven. Koop verslaving bijvoorbeeld brengt je in de schulden en kan daarmee ook je relatie verpesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben een dwangneurose (bv. smetvrees) en dat heeft ook grote gevolgen voor de sociale contacten. Ik weet niet waar het vandaan komt, dat is bij psychische afwijkingen altijd moeilijk. Heeft het een lichamelijke (erfelijke) oorzaak of komt het als gevolg van invloeden van buitenaf (opvoeding, sociale contacten e.d.)? De menselijke psyche blijft een raadsel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je koopverslaafd bent dan ga je dingen kopen waar je niks aan hebt.

Je hebt al genoeg schoenen, maar het geeft je een kick om er nog meer te kopen. Dat gevoel werkt verslavend.

Vooral vrouwen zijn koopverslaafd.

Oorzaken van koopverslaving

Er zijn veel redenen waarom mensen koopverslaafd raken. Eén van die redenen is dat mensen op een andere manier betalen dan met contant geld. Met bijvoorbeeld een pinpas schijn je je geld sneller uit te geven. Een andere reden is dat mensen zichzelf beter willen voelen, omdat ze zich gestresst of ongelukkig voelen. Ook als mensen voor het eerst gaan werken, willen ze wel eens te veel onnodige dingen gaan kopen. De winkels zelf zorgen er ook voor dat we meer gaan kopen, door reclame, maar ook door de winkels langer open te doen.

Soorten koopverslaafden

- troostkopers

- funshoppers

- koopjesjagers

- dwangkopers

Gevolgen van koopverslaving

Een heel vervelend gevolg van koopverslaving is schuld. De koopverslaafde kan hier erg ongelukkig van worden. Ook het verslaafd zijn zelf kan iemand erg ongelukkig maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere verslaving kan in feite een leven verwoesten. Anders was het geen verslaving geweest.
Iets is pas een verslaving (zoals te veel computeren) wanneer je er niet zomaar mee kan stoppen. Wanner het je leven beïnvloed, negatief. Zoals minder tijd besteden aan je kinderen, familie, werk, school en dergelijke. In extreme gevallen kan dus iedere verslaving je leven verwoesten.

Het is zelfs zo gek dat er mensen zijn omgekomen door een computer verslaving bij het spel World Of Warcraft (man was account kwijt, pleegde zelfmoord én baby is verwaarloosd omdat iemand te lang doorspeelde)

Drugsverslaving spreekt voor zich dat het je leven kan verwoesten, evenals gokken en alcohol. Dan zou een rook verslaving nog het minst erge zijn... Totdat je natuurlijk ziek wordt! Dan komt het ook door die verslaving..

Ook een sex verslaving kan gevaarlijk zijn. Wat nou als je niet aan je behoeftes komt? Dan kan het zijn dat je wanhopig woord en andere mensen gaan lastig vallen, om het maar zo te noemen.

Kortom, IEDERE verslaving kan een leven verwoesten. De een wat sneller dan de ander. Een verslaving is nooit goed en moet zeker wat aan gedaan worden om de verslaving weg te krijgen!

Verslaafd: ''niet in staat los te komen vd genoemde gewoonte''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was eens een programma en dat was:

HELP mijn man heeft een hobby

Ik heb er niet veel van gezien maar hobby was wel zwak uitgedrukt, er spaarde/repareerde iemand fietsen en behalve een looppad in de woonkamer stond het hele huis vol wrakken. Dat verwoest in mijn beleving wel meer dan één leven. De rest heb ik niet gezien maar ik kan me levendig voorstellen dat het allemaal ook niet best was.

DUS ja, die zijn er. En het kan van alles zijn, alles wat je TE VEEL doet dus.
13 jaar geleden
ja

er zijn er al een aantal genoemd in de andere antwoorden en wil er no een aan toe voegen GEVAAR,dat kan ook als een drug werken iedere keer de adrealine kick willen hebben die gevaar geeft ik heb er een motor rijdende vriend aan verloren die moest altijd harder sneller en hij heeft zich op een circuit dood gereden.zijn vrouw en kinderen liet hij achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat verslavingen meer psychologisch liggen dan drugs alleen. Buiten dat men lichamelijk verslaaft kan raken, probeer ik het eerder te zoeken bij de bron. Ik heb er veel over na gedacht maar mensen zijn groeps [dieren]. Punt is hoe ik het zie dat groepsdieren een prettig gevoel erkennen als zij leven in een groep zoals voor hun bestemt is. Nu als je zo'n dier uit de groep haalt zo het altijd een ongelukkig gevoel hebben. Ik denk dat mensen dat ongelukkig gevoel ook ervaren en dat juist 1 van de redenen is dat wij in verslavingen onze heil zoeken.
Iedereen kent ook wel verhalen waarin een boodschap is dat je in je 1tje nooit gelukkig zal worden.

Dus om antwoord te geven op je vraag. Elke verslaving is verwoestend uiteindelijk. Daarbij kun je ook aan alles verslaaft raken. Het gaat ook niet zo zeer om de verslaving maar eerder om het probleem tussen de oren. Dit probleem is dan weer afkomstig van de omgeving.

Het gekken is dat ik geloof dat veel verslavingen komen door het individuele levens stijl wat er erg in de maatschappij heerst. Veel mensen kennen niet eens de buren en als je iemand wijst op zijn gedrag kan je al een lap verwachten tja je zou juist zeggen als er zoveel mensen zijn dat het juist socialer zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blackberry.. Me vriendin zit er telkens mee en is er gewoon VERSLAAFD aan! Ze denkt alleen maar aan die stomme telefoon! Het verwoest onze vriendschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aandacht / waardering.
Mensen gaan tot onbegrijpelijke hoogte om maar door hun omgeving "geweeeeldig" gevonden te worden. Kinderen zullen zich letterlijk doodknokken om aandacht van hun ouders (begrijpelijk: ja. Handig: nee.)
Sommige mensen doen dingen die direct schadelijk (zelfs dodelijk) zijn voor henzelf of anderen, om in het gevlei te komen van deze of gene.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liegen "Pseudologia Psygia" is een verslavende vorm maar dat is een hersenstoornis, niet iets waar je iets aan kan doen.

Wel zijn er mensen die verslaafd zijn aan Adrenaline.
Deze stof bouwen zij op door te vechten bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdje terug was er iemand verslaafd aan goeie vraag .
Gaf briljante antwoorden met afgewisselde antwoorden die mensen in gevaar konden brengen .
Alleen de drang om antwoorden te geven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat élke verslaving levens kan verwoesten. Het is iets dat eigen is aan verslaving. Iemand die verslaafd is laat alles liggen om toch maar zijn "fix" te hebben, of het nu gaat om alcohol, wiet, gokken of gamen, het vervullen van de noden die de verslaving met zich meebrengt gaat ten koste van de rest van het leven van de verslaafde. Familie, relatie, kinderen, werk, noem maar op, het kan de verslaafde allemaal gestolen worden als hij niet eerst aan de noden van zijn verslaving kan voldoen.

ELKE verslaving verwoest levens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn verslaving is adrenaline. ik moet mijn dosis adrenaline elke dag weer aanvullen :( iets waar mensen in mijn omgeving last van hebt. af en toe vinden ze best maar ik ben een beetje te. het is maar goed dat ze er geduld voor hebben. een ander voorbeeld is bijv. aandacht verslaafd aan aandacht altijd in de schijnwerpers willen staan. ze bestaan heus :) een verslaving hoeft niet negatief te zijn maar het feit dat het te vaak gebeuren moet. en dan dat anderen dat niet zo prettig hoeven te vinden kan al verwoestend zijn. verwoestend in de zin van je omgeving. ook zijn er mensen die alles er op of er omheen vergeten als ze maar hun zin krijgen. bijv. om aandacht te krijgen zetten ze hun zelf voor paal of kraken vrienden af of kopen dure dingen ( oh jah shopaholic ook een gevaarlijke vorm ) om aandacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon

M.a.w.Het maakt niet uit wat voor verslaving, elke verslaving, van elke dag met je rechter (beter dan met je linkerbeen, haha)been uit je bed stappen, kan al een gewoonte verslaving worden, het zit allemaal in ons hoofd!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vasthouden aan eigen overtuiging / waarheid kan levensveroestend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de programma's "Verslaafd aan verzamelen" gezien? Over verwoestend gesproken, hele families gaan er aan onderdoor. Gelukkig krijgen deze mensen in het programma hulp maar ik vind het shockerend om te zien hoe deze mensen over bergen "dingen" moeten klimmen om in hun bed te komen. Heel triest. Het goede is dat men er (met veel moeite en tijd) iets aan kan doen.

GV is ook nogal verslavend, ik ga nu dus écht naar bed want anders kan ik morgen niet werken... :)
13 jaar geleden
Lijk misschien een wat flauw antwoord, maar:
alles waar TE (veel) voor staat

(behalve woorden als tevreden, tenminste, tezamen e.d. waar dat weer niet voor geldt)

TE veel risico nemen,
veel TE lang met iets door lopen,
veel TE lang met de armen over elkaar zitten,
TE vaak (OK vaak ander woord dan veel, maar lijkt er op) iets doen wat je niet zou moeten doen,
etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
(veel) te onbezonnen
(veel) te onwetend

Oefff... het lijkt wel alsof het àllemaal op mij slaat! ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kende iemand die verslaafd was aan BASE-Jumpen en dat hem uiteindelijk fataal werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt 2 soorten verslaving: lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid, geestelijke afhankelijkheid.
Het eerste is genoeg gekend, drugs, alcohol, tabak...
Het tweede wat minder, chocolade, games, joggen...
Maar wat houdt verslaafd zijn nu in? Als je dingen niet kunt laten en er andere en jezelf schaadt, kan je van een verslaving spreken.
vb: Een gezonde alleenstaande werkt van 's morgens tot 's avonds in de tuin, en schept daar plezier in. Niets aan de hand. Een getrouwd man met een hartprobleem doet hetzelfde. Zijn gezondheid laat het niet toe, zijn vrouw is steeds boos door dat hij enkel tijd heeft voor zijn tuin. Indien deze man doorgaat omdat hij niet anders kan, zou men het best een verslaving kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrikt er toch van als je al die verslavingen ziet. Toch kwam ik nog een soort verslaving tegen. De verslaving:
" Egoïsme". Je bent helemaal op je zelf gericht, ook daaraan ga je ten gronde. Je leven wordt immens rijk als je oog en hart krijgt voor God, dan krijg je dat ook voor mensen. Dan leer je van je af naar de ander te kijken. Dan ga je genieten als je iets voor de ander hebt betekent. Dan schiet je ook nooit eenzaam en alleen over. Wie de ander dient, wordt ook gediend. Je krijgt wat en wie je zelf was. Maar egoïsme breekt je, eenzaam blijf je achter en niemand is er meer om je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relatieverslaafd.

Mensen die, willens en wetens door slechte jeugd en bittere omstandigheden, zich voornemen nooit zo tegen hun partner en kinderen te doen en dan het gedrag van hun ouders, toch herhalen in hun eigen relatie en krom gaan liggen om hun partner maar gelukkig te maken.
Zij leven vrijwel alleen nog voor partner, en doen alles voor diegene, zijn er helemaal geobsedeerd door. Die partner krijgt afkeer van de ander, door dat geobsedeerde gedrag, waar door de ander nóg meer en nóg erger naar de afwijzer toetrekt. Dit is ook dodelijk voor iemands bestaan. Beide partners worden op een gegeven moment zo teruggedreven in hun eigen verleden en shit, dat ze geen leven meer kunnen leiden, het draait dan alleen nog maar daar om...

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja ik ken wel mensen die verslaafd zijn aan hele gekke dingen, maar das dan meer fetisjisme, zoals verslaving aan schoenen of wollen truien en sjaals, in de vorm van daar opgewonden van raken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Televisiekijken (soaps bijvoorbeeld). Ik kan me voorstellen dat het een behoorlijke impact heeft op een relatie, maar of het stoppen ook met bijbehorende afkickverschijnselen gepaard gaat weet ik niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik denk dat je bezig bent met je te identificeren met de karakters in die soap. Een wereld die op zich niet veel van die van de verslaafde verschilt, alleen dat het allemaal wat extremer is en er meer dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen zijn verslaafd aan vlees eten. Er zijn talloze redenen om het niet te doen. Maar als je die naar voren brengt, geven ze toch aan dat ze vlees blijven eten omdat ze het "lekker" vinden.
En je begrijpt dat de gezondheid er onder lijdt. Er wordt veel geld aan uit gegeven en veel tijd aan besteed.

En worden er miljoenen levens dagelijks verwoest in het abattoir.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Gamen,

dat is slecht voor prestaties,
heb vrienden met blackberry (msn), altijd online,
doen daardoor geen fuck aan school.