Wat voor therapieen zijn er voor mensen die enorme angst hebben in de auto?

Ik heb enorme angst in de auto en vooral in files en drukke snelwegen. Continue zie ik remlichten aangaan en hoe groot de afstand ook is op de snelweg maar ik raak in paniek en denk dat we niet op tijd kunnen stoppen en zet me af met benen en armen en begin te zweten en hyperventileren en heb het idee ieder moment in een kettingbotsing te zitten.
Ooit hebben mijn man en ik een aanrijding gehad 12 jaar geleden, we hadden zelf niets alleen materiele schade. De klap was ook niet groot en ooit is het probleem een keer over geweest. De laatste 2 jaar lijkt het 2 x zo snel weer terug te keren en nu is de angst zo groot dat ik er niet eens meer in durf te stappen. In augustus heb ik een afspraak met een psycholoog maar ik heb nu al de indruk dat niemand mij kan helpen door gesprekken te hebben. Wat is nu echt een goede therapie om ervoor te zorgen dat ik weer net zo graag in de auto stap en slaap als ik voorheen deed.....en geniet van het mooie weer en het uitzicht?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb trouwens zelf geen rijbewijs, rij alleen maar mee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Je kunt speciale rijangsttraining doen.

Het IPZO heeft speciale rijangstbehandeling: http://www.ipzo.com/angst-autorijden.php

De BOVAG heeft een lijst van rijscholen die dit aanbieden (faalangstinstructeurs): http://www.bovag.nl/media/Overzicht%20faalangstinstructeurs%2015-06-2011.pdf (ja, daar kun je ook terecht als je je rijbewijs al hebt).

Daarnaast kun je een gedragstherapeut zoeken die zich hierin gespecialiseerd heeft.

Je kunt rijden, dus het gaat vooral om de angst die je moet overwinnen en het zelfvertrouwen dat je weer op moet bouwen.
Dat zal best moeite kosten, maar waarschijnlijk minder dan de ellende die je nu hebt met niet durven rijden.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar door een lichamelijke handicap heb ik geen rijbewijs, het zou wel een fantastische therapie zijn maar helaas alleen voor mensen met een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh excuus, dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Ik nam aan dat je zelf niet meer durfde te rijden, maar ik begrijp nu dat je niet durft méé te rijden.
Dan zou ik toch eens gaan rondbellen naar alle genoemde mogelijkheden in de antwoorden, of ze ook iets kunnen doen aan jouw angst, of tips hebben waar je terecht zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit haha, maar bedankt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Ik zou het IPZO toch even raadplegen, mocht je dat nog niet gedaan hebben, of de behandelingen ook gelden voor bijrijders. Wordt overigens (deels) vergoed door de zorgverzekeraar. Overigens herken ik je angst, dubossies.
Mijn schoonzusje heeft precies hetgeen jij hebt, kwa rijangst. Ik heb haar destijds goed kunnen helpen door haar af en toe op tournees mee te nemen. Door het lange autorijden, samen met het rustige ervaren rijden van mij (ahem, tsja, ik reed 10 jaar lang 60.000 km/jaar met hele lange ritten) werd de angst steeds minder. Dat zal met je handicap misschien niet gaan. Ik wens je heel veel sterkte met het vinden van rust en een oplossing voor het geven van een juist plekje aan die angst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Basmeyer....ik ben al aan het rondkijken inmiddels. Ik vind het nu al aardig uit de hand aan het lopen dus ik wil er echt vanaf en vind dit momenteel (zo te horen even de beste remedy....thnx voor je reactie. Een eind rijden durf ik nu echt nog niet. Mijn man is vrachtwagenchauffeur en rijdt nooit deuken of heeft nooit aanrijdingen dus een prima chauffeur maar zelfs bij hem (en juist hij want hij is mijn enige chauffeur op dit moment) heb ik die angst. Met name het idee bovenop de voorgaande te zitten en dat de auto ineens niet meer kan remmen omdat de remmen ineens stuk zijn. Heel vervelend en sterkte met je schoonzus en bedankt voor je begrip. Er zijn er weinig die het begrijpen....:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wens je een voorspoedige overwinning van die angst toe, en hoop je blij te zien meerijden met je man op mooie ritjes naar mooie bestemmingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k heb me erin verdiept en ga het zeker proberen. Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (9)

Haptonomie zou voor je kunnen werken. Mijn vader heeft een periode ook ansten gehad in de auto, en heeft heel veel gehad aan haptonomie. Nu nog wel eens als hij in een angstige situatie komt. Hieronder staat beschreven wat het precies inhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang zijn om auto te rijden, is zelden een fobie op zichzelf. De meeste mensen met rijangst ontwikkelden hun angst omdat ze bang zijn om in de auto in paniek te raken of om onwel te worden. De angst om auto te rijden, is dan ook meestal een symptoom van een onderliggende angst en paniekstoornis, al dan niet met agorafobie.

Mensen met agorafobie (waarvan rijangst meestal een symptoom is) vermijden in de regel plaatsen en situaties waar ze niet snel of makkelijk weg kunnen. Meestal ontwikkelen ze deze angst omdat men bang is er een angst- of paniekaanval te krijgen. Sommige mensen zijn bang om ver van huis te rijden, om op de snelweg te rijden of om in de file te staan. Deze situaties maakt men bang, onzeker of ontlokt zelfs paniek.

De meeste behandelvormen bij rijangst zijn erop gericht dat men gaat autorijden en de angst en ongemakken leert uitzitten. Klinkt logisch, maar dat is het allerminst. Het werkelijke probleem is dat men last heeft van verhoogde angst en dit meestal doorklinkt in veel meer situaties dan autorijden alleen. Wanneer die onderliggende oorzaak niet wordt opgelost, zal rijangst hooguit handelbaar zijn, maar niet verdwijnen.
Misschien kan je hulp vinden bij een angstcoach.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft geen rijbewijs. Maar mischien is les nemen nog niet eens zo'n stom idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, lesnemen kan niet. Ik heb een verlamming aan mijn linkerarm dus net die arm die even alleen moet sturen zodra ik ga schakelen....Ik heb eens geinformeerd maar voor een automaat zou ik in aanmerking komen maar tegenwoordig zijn rijlessen duurder en voor mijn werk heb ik het niet nodig en werk in de stad dus openbaar vervoer is beter. Eventueel heb ik een andere chauffeur ter beschikking voor noodzaken dus voor mij niet nodig....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, wist ik niet van je arm, natuurlijk.
Het is jammer dat je niet zelf kan autorijden. Want ik ondervind ook een zekere angst (niet zoals bij jou) als ik met mijn man mee rijd. Ik verwittig hem vaak ongerust als het licht op rood springt en rem gewoonlijk angstig mee als hij moet stoppen :)
Dat heb ik niet als ik zelf rij.
Door je angst ga je juist meerijden. Als ik dat gevoel krijg kijk ik alleen nog door het zijraam, dan heb ik ook die schrikreactie van remlichten niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een botsing meegemaakt, en dat kan (hoeft niet) verstrekkende gevolgen hebben.
Misschien kan EMDR therapie je helpen. Deze vorm van therapie kan goed werken bij trauma's.
Bijgevoegd een bron ter informatie.
http://www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, maar toch is een een tijdje heel goed gegaan, geen problemen meer gehad en nu lijkt het wel 20 keer zo erg. Zelfs voor een ritje van 5 minuutjes naar de supermarkt blijf ik maar meerijden en hyperventileren, zo erg was het nog nooit geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt voor mij, als leek maar wel met deze ervaring, als een angststoornis... dat kan komen en gaan of verminderen.
Informeren kan altijd natuurlijk....en straks misschien voorleggen aan je psycholoog. Heel lastig!!!
Bewezen effectief bij angsten (en bij andere aandoeningen trouwens) is cognitieve gedragstherapie (CGT). Deze therapie bestaat eruit eerst goed te "meten"/registreren hoe, wanneer je angst plaatsvindt; daarna, het op te breken in verschillende deeltjes (gevoel, gedachten, gedrag); reality checks te doen; en te oefenen met de lastige situaties om zo stap voor stap te ervaren dat je anders kan voelen / denken / handelen in deze situaties.
Het bovenstaande antwoord EMDR kan trouwens ook erg effectief zijn, ervanuitgaande dat er een directe link is tussen zgn. 'singulier trauma' (in jouw voorbeeld, waarschijnlijk het ongeluk van jaren geleden) en je huidige angst; dat kun je onder begeleiding van een psycholoog uitzoeken, bijv. door te achterhalen of je last hebt van herbelevingen.
Daarnaast is in een aantal gevallen ontspanningstraining of mindfullnessbased therapy (in goed verprutseld Hollands: mindfullness therapie), wanneer je situaties aangaat waarin bijv je angst wel als redelijkerwijs acceptabel te bestempelen is, maar je fysieke en gedragsmatige reacties daarop niet helemaal passend zijn.

Je zegt: ik heb twijfels of praten wel helpt.
CGT is voor een belangrijk deel kijken naar jezelf, en oefenen;
EMDR is voor het overgrote deel neurostimulatie door bijv piepjes of lichtjes, weinig praten
MB(C)T is voor een belangrijk deel voelen wat je voelt en ervaren dat je daarmee door kan leven.
Allen dus niet alléén maar praten, maar ook andere componenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik ook graag willen weten.. maar ik heb het altijd gehad, niet als resultaat van een aanrijding of iets dergelijks. Er zijn bestaande therapieen voor rijangst en gespecialiseerde therapeuten.. maar of het helpt?

http://www.mindtuning.nl/rijangst?gclid=CNH-lY-l7akCFQOIDgod7DPCZg

http://www.stichtingrijangst.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.....
Ik ben zelf geen psycholoog, maar heb wel een fobie gehad. Een fobie is eigenlijk een onredelijke buiten proportionele angst. Dus of de angst is ongegrond, of er zit wel een kern van waarheid in, maar de angst staat niet in verhouding tot de mogelijkheid dat het voorval zich voordoet bv vliegangst. Of staat niet in verhouding tot de gevolgen bv angst voor stof of vieze handen.
De onredelijkheid bestaat eruit, dat je verstandelijk best vaak wel weet dat de angst ongegrond is, maar je lichaam nu eenmaal anders reageert. Je gedachten zijn verkeerd geprogrammeerd als reactie op een bijzonder voorval. Je moet dus terug geprogrammeerd worden. Dat kun je het beste samen met een psycholoog doen. Er zijn twee manieren, of via hypnose ( niks engs) waarbij je je in gedachten verplaatst in de enge situatie en probeert dan tot rust te komen. De andere situatie is iets enger (voor jou), maar moet je doorlopen. Dit is dat je in de situatie geplaatst wordt die je eng vindt. Maar dan langzaam opbouwend. Dus in jouw geval eerst alleen in de auto gaan zitten terwijl die stilstaat. Dit herhalen tot het veel minder eng is. Dus steeds vaker, maar ook steeds langer? Daarna een blokje om rijden. Weinig verkeer, dus minder angst. Als dit beter gaat iets langer rijden. Later steeds iets drukkere wegen opzoeken etcetera. Houdt er rekening mee, dat je soms terugvalt. Dus bang wordt voor iets dat de vorige keer een stuk beter ging. Gun jezelf dan een stapje terug. Beter worden van een fobie gaat met golfbewegingen. Wees een beetje hard voor je zelf, maar niet te hard. Gun het tijd. Maar verleg wel steeds je grens. Rijdt met iemand die je angst kent, die je vertrouwd.
Wat erg goed help is dat je voordat je begint thuis op de bank gaat zitten en je ontspant. Denk aan een situatie waarin je zeer relaxed was. Bijvoorbeeld een beeld van een vakantie. Op het strand of iets dergelijks. Concentreer je op dat beeld. Daar wordt je rustig van.als je later in de auto zit en je voelt de angst opkomen dwing jezelf dan aan die relaxte vakantie oid te denken. Wend dus je gedachten af van de angstige sitautie, maar concentreer je op die relaxte situatie. Je zult zien, dat je na verloop van tijd in staat bent je gedachten te verzetten.
De fobie zit hem namelijk in jouw hoofd. Nergens anders. Maar weet dat jij de baas bent en 100% controle kunt hebben over jouw gedachten. Het is alleen leren om dat te doen. Zoals altijd met leren kost dat geduld en tijd. Gun dat aan jezelf.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt als een trauma. Hiervoor zou EMDR goed kunnen werken. Emdr staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en van wat ik ervan begrepen heb, moet je bij deze therapievorm aan het trauma terugdenken waarbij de therapeut voor je ogen met iets beweegt. Dit moet je volgen, waardoor je ogen dus heen en weer gaat. Zelf begrijp ik niet helemaal hoe dit kan werken, maar het schijnt voor heel veel mensen een positief effect te hebben! Dit is ook bewezen. Ik ken zelf ook mensen die deze therapie hebben gedaan en van allemaal heb ik hele goede verhalen gehoord.

Ook zou je cognitieve gedragstherapie kunnen proberen. Hierbij wordt vaak uitgegaan van een soort 5 g schema: gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag en gevolg.
Wanneer je bij een gebeurtenis (zoals rijden in een auto) denkt aan alles wat er mis kan gaan, raak je in paniek en ga je je angstig voelen, het gedrag is dan waarschijnlijk dat je gaat zweten en het meerijden in een auto dan maar vermijdt. Het gevolg is dan dat je angst niet minder wordt, maar waarschijnlijk alleen maar erger wordt. Bij de therapie leer je om bij dezelfde gebeurtenis, een andere gedachte te maken (zoals: De kans dat ik een ongeluk krijg met een auto is heel erg klein. Helaas is het zo dat ongelukken altijd kunnen gebeuren, maar dat kan net zo goed als ik niet in een auto zit. Ik hoef dus helemaal niet bang te zijn in een auto), waardoor je gevoel verandert en je gedrag en dus het gevolg ook. Het heeft veel tijd nodig, maar uiteindelijk word je steeds minder angstig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou emotionele balans techniek kunnen proberen. Dat is een fantastische methode die super snel werkt. Het is een combinatie van E.M.D.R en E.F.T

Mensen zijn in 4 sessies een ander mens!

Kijk maar eens op www.emotionelebalans.nl