Een narcist is helemaal weg van zichzelf maar hoeft niet perse egoistisch te zijn...een egoist kan zichzelf waardeloos vinden maar toch schijt hebben aan zijn omgeving en zichzelf altijd voorop stellen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Egoisme is misschien een minder sympathieke trek, maar zeer menselijk; wat meer willen hebben dan je buurman.
Narcisme is een persoonlijkheidsstoornis waarbij de persoon die eraan lijdt niet voelt wat de behoefte van zijn medemens is; de waan van eigen grootheid zet alle medemenselijkheid buiten spel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een narcist is egocentrisch maar hoeft absoluut niet egoïstisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een egoïst is iemand die geen rekening houdt met mij...
Een narcist is iemand die zichzelf meer superieur acht dan iedereen om hem heen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een narcist en een egoïst zijn wel twee dingen gaan veelal wel gepaard gaan met elkaar echter ze houden geen verband met elkaar. Een Narcist is iemand die van zichzelf houd. Een egoïst is iemand die alleen maar of veelal handelingen verricht die op zijn eigen belang is gericht. Nu kan je zeggen een narcist die denkt alleen uit zichzelf en verricht daarom alleen maar egoïstische handelingen echter ik kan me voorbeelden bedenken dat iemand narcist is zonder egoïst te zijn. Bijvoorbeeld je bent een narcist en uit een superioriteitsgevoel verricht geef je veel geld aan het goede doel. In dat geval kan je niet zeggen dat je een egoïst bent (in populaire zin van het woord) terwijl je toch duidelijk een narcist bent. Het is ook heel goed mogelijk denkbaar dat je een egoïstische dingen doet uit bijvoorbeeld gebrek aan inzicht zonder dat je daarmee noodzakelijk een narcist bent. Kortom het zijn 2 begrippen die wel los iets met elkaar te maken hebben het zijn echter 2 losse begrippen zonder noodzakelijk verband.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit zijn twee totaal onvergelijkbare begrippen in twee verschillende categorieën. Het zijn eerder daden, gedachten of overwegingen die egoïstisch zijn dan mensen.
Natuurlijk kunnen sommige mensen meer egoïstisch van aard zijn dan anderen, als in dat ze eerder aan hun eigen gewin denken dan aan anderen, maar dat heeft niets te maken met "zelfverliefdheid".
Mensen kunnen bijvoorbeeld ook extreem altruïstisch handelen voortkomend uit hun narcisme. Mensen met een christuscomplex bijvoorbeeld (die denken dus dat ze de zoon van god zijn), kunnen het idee hebben dat ze de hoeder zijn van de mensen om zich heen.