Bestaat er een psychologische test, waarin de mate van zelfreflectie kan worden gemeten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Bij introspectie worden vaak hypnose's gebruikt om dit te meten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site test.startpagina.nl staan zeer veel tests,waarvan deze (die helaas tijdelijk uit de lucht is ) pretendeert een zelfreflectie test te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op onderstaande site vele soorten testen.
Onder de noemer "zelfreflectie" kwam er geen resultaat, maar misschien zit er toch een test bij onder een andere woord, dat je zoekt.
Kleine opmerking: op internet zijn vele vele testen te vinden op vele gebieden, maar de vraag is of de uitkomsten daarvan ook werkelijk "juist" zijn.... neem ze met een grote korrel zout zou mijn advies zijn.

http://www.123test.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, en goede opmerking erbij. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy, zelfreflectie staat natuurlijk voor een impliciet vermogen om te kunnen leren. Hoe weet jij trouwens persoonlijk, of iemand zelfreflectie kan? Ik bedoel, hoe merk je dat? Want dat zal dan ook wel in een test worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Klaas:
Zelfreflectie is voor mij meer dan het vermogen om te kunnen leren. Meer het vermogen om het geleerde te betrekken op mezelf. Op mijn gedrag, mijn denken, mijn Zijn. Terugkijken, spiegelen. Reflectie: nadenken over het eigen handelen om zwakke punten te verbeteren en sterke punten beter naar voren te laten komen. http://www.encyclo.nl/begrip/reflectie Hoe ik weet/merk of iemand tot zelfreflectie in staat is.... dat vind ik moeilijk te beantwoorden.
Als iemand bereid is om inzichten tot zich te nemen en er al dan niet iets mee te doen misschien... Openstaan voor ideeën? Zoiets denk ik. Maar ik realiseer me, dat ik behoorlijk vaag ben hierin ;-) Waar ik op doelde in mijn antwoord, over de korrel zout: ik heb bijvoorbeeld samen met zoonlief verschillende testen gedaan op internet betreffende autisme. Afgezien van vele zeer verschillende resultaten vond ik het ook opvallend, dat 2 testen uitwezen, dat zoonlief geen autisme heeft.
Ik kan je vertellen, dat dit weldegelijk het geval is!
De uitkomst ligt bijvoorbeeld ook aan de interpretatie, die je zelf geeft aan de vragen. Vragen, die op vele manieren uitlegbaar en te beantwoorden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi gezegd!