wanneer ben je visueel ingesteld?

15 % van de mensheid is visueel ingesteld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100% van de mensheid is visueel ingesteld. Tot enkele honderden jaren geleden konden we helemaal nog niet lezen en schrijven, het denken in woorden is nog veel te nieuw om al erfelijk ingesleten te zijn.

Antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand visueel is ingesteld denkt die persoon vooral in beelden. Hij/zij ziet als het ware de plaatjes voor ogen. Zo iemand praat snel en maakt veel gebruik van armbewegingen en mimiek om iets uit te duiden. Hij drukt zich ook uit in termen waarin het gericht zijn op beelden duidelijk hoorbaar is. Zo zal hij het hebben over: "Ik zie het wel zitten", "Zie je wel in dat...", Zo heb ik het nog niet bekeken" en Kijk, dat zit zo...
Voor iemand die visueel is ingesteld is lichaamstaal een belangrijk communicatiemiddel. Bij anderen let hij vooral op de mimiek, houdingen en bewegingen.
Als je wilt weten of iemand vooral visueel is ingesteld kun je die persoon een specifieke vraag stellen. Bijvoorbeeld: "Hoeveel ramen heb je in je huis?" De visueel ingestelde zal dan nadenkend omhoog kijken. Hij ziet zijn huis voor zich en is in gedachten de ramen aan het tellen.
11 jaar geleden
Als je visueel bent ingesteld, beschik je over een relatief hoge visueel-ruimtelijke intelligentie. Dat betekent dat je sneller leert als je bij de begrippen een beeld kunt vormen. Dan ben je ook van nature geneigd om plaatjes, schema's en diagrammen te maken om iets te begrijpen.

De theorie van meervoudige intelligenties van Gardner zegt iets over. Zie bijvoorbeeld:

http://www.studiekeuzecoaches.nl/index.php/meervoudige-intelligentie-test-gardner

Overigens is de wetenschappelijke onderbouwing van de theorie van Gardner niet heel erg stevig. Toch zijn onderwijskundigen tegenwoordig er wel van overtuigd dat je bij het aanbieden van leerstof verschillende leerstijlen en intelligenties moet aanspreken.