Sommige mensen zijn erg streng voor zichzelf en stellen zichzelf allerlei regels:
- Ik moet iedere dag op tijd op mijn werk komen
- Ik mag geen fouten maken
- Als ik geen gelijk heb stel ik niets meer voor.
- enz. enz.
Als je niet in staat bent om deze regeltjes los te laten en echt kwaad wordt op jezelf als je deze regels niet voldoende kunt naleven neem je jezelf té serieus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik neem mezelf nooit te serieus, ik laat me liever serieus nemen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 prima...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahhaa geweldig ,waarom kwam ik daar nou niet op !!!
Iedereen neemt zichzelf serieus... Ieder persoon doet dat...

Er moeten bijvoorbeeld conferenciers aan te pas komen om zaken aan het licht te brengen hoe personen reageren en dan moeten we daar vreselijk om lachen...

Iedereen neemt zichzelf te serieus... En dan word je serieus genómen, neem maar van mij aan...

Ik ben niks, totaal niks in de werkelijkheid van het bestaan en niets en niemand zal dat wat ik ben missen als ik er niet meer ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 weer een kunstig antwoord van je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en moeten wíj dat wel serieus nemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk, anders doet niemand dat...
Gewoon doen of als je serieus bent..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jezelf geloven, staan voor je keuzes, jezelf niet minder voelen, dat je goed bent zoals je bent.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes, dan neem je jezelf serieus. Dat is een goede zaak. Maar het gaat erom wanneer je jezelf té serieus neemt, dus de overtreffende trap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik alléén in mezelf geloven en niet meer in een ander.
En alleen maar kiezen voor mijn eigen keuzes, zonder de keuze van een ander in overweging te nemen.
In dit geval neem ik mezelf tè serieus. :)
Waarschijnlijk let je dan teveel op datgene wat je doet, voelt en denkt.
Je bent dus duidelijk TE veel met jezelf bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij overlapt "jezelf te serieus nemen" heel erg met "het leven te serieus nemen". Althans het wordt wel heel erg doorelkaar gebruikt.

Als het om hetzelfde idee gaat, dan is het inhoudelijk denk ik ongeveer het tegenovergestelde van "overal te laconiek over doen" of "overrelativeren". Als je het leven namelijk totaal niet serieus neemt, dan blijft er een gevoel over van "ik doe lekker waar ik zin in heb, het maakt verder toch niets uit". Soms kan dat leiden tot nihilisme of negativisme "waar doe ik het allemaal voor, het heeft toch geen zin".
Het tegenovergestelde is echter ook niet wijselijk. Sommige mensen denken dat er ontzettend veel van ze verwacht wordt. Eigenlijk verwachten ze dat dan ook van zichzelf. Ze hebben een zelfbeeld waaraan ze moeten voldoen, terwijl ze denken dat dat het beeld is waaraan hun sociale omgeving vindt dat ze moeten voldoen. Ze gebruiken eigenlijk hun sociale omgeving en de -voor een groot deel niet bestaande- verwachtingen daarvan, om zichzelf heel serieus te nemen en de lat heel hoog te leggen.

Mensen die zichzelf te serieus nemen doen vaak hele scherpe uitspraken over zichzelf, omdat ze moeite hebben zichzelf te definiëren. Ze zeggen bijvoorbeeld "ik ben zelf helemaal niet zo...". Of "ik ben nou typisch iemand die...". Vaak proberen ze zichzelf zelfs wat onrealistisch hoog te qualificeren, zoals "ik discrimineer nooit". Wat ze niet doorhebben is dat als je jezelf zo scherp omschrijft, dat je die omschrijving binnen de kortste keren overschrijdt, en dat kan dan frustrerend zijn, omdat je in feite fout zat als het om je zelfkennis gaat, en omdat je onbewust bang bent dat iemand je daarop betrapt heeft.

Om geen gezichtsverlies te leiden (ook niet tov zichzelf) zullen deze mensen de volgende keer vaak nog een verwoedere poging doen om zichzelf te omschrijven als zijnde "heel erg ..." of "totaal niet ...", om vervolgens nog meer risico te lopen om tegen de lamp te lopen.

Zie daar ook het antwoord op de vraag "waarom is bescheidenheid iets goeds?"

Dan is het tijd om tegen zoiemand te zeggen: "joh, neem jezelf toch niet zo serieus"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oei, moeilijke vraag.... kan je jezelf eigenlijk wel te serieus nemen of kan je alleen een ander te serieus nemen....

ik denk "leef met de dag en hou humor hoog in het vaandel!"

volgens mijn vriendin "als je jezelf niet kietelt lach je nooit". en dat is denk ik de enige zekerheid in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bestaat niet dat maken mensen iemand wijs die serieus luistert of antwoorden geeft,mensen die dat beweren over een ander die nemen die gene niet serieus !