hoe komt dat ik een liedje uit een vervelend verleden, toch steeds draai en echt leuk vind?

ik ben ontvoerd geweest, tijdend dit gebeuren, heb ik steeds een zin in mijn hoofd gehad van een liedje. nu jaren later, draai ik het nummer nog vaak , in een loop ook nog. Hoe kan het zijn dat je een nummer dat in trauma momenten in je hoofd zit, dat je dat later nog luistert en een fijn gevoel van krijgt??
snap t niet goed, maar heb net weer een hele dag t zelfde nummer gedraaid en heb er nog geen genoeg van........
ik vind t een beetje vreemd maar ik neem aan dat er een verklaring voor is??
vast dank voor t meedenken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het een draadloze controller, of 1 met draad? want als het met draad is, kun je hem er gewoon in stoppen. bij een draadloze moet je volgens mij een ontvanger hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, dit moest hier niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het ook zo kunnen zijn? Je hebt in een tijd waarin je heel bang was kracht geput uit een regel uit een lied. Die regel speelde steeds door je hoofd. Nu speel je nog steeds dit liedje, ondanks dat het een nare herinnering met zich mee brengt. Maar, naast die nare herinnering, herinner je je ook de kracht en de troost die het liedje je gaf. Dat is waarschijnlijk het fijne gevoel dat het je geeft. Als je het gevoel hebt dat het liedje je goed doet, blijf er dan gewoon naar luisteren, het helpt je waarschijnlijk ook bij de verwerking van je trauma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord, t zou inderdaad, zomaar zoiets kunnen zijn ja............. zit heel wat in! thanks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hi, zo heb ik het nooit bekeken, als zijnde dat ik iets bereikt heb....... maar best wel he? ik doe t nog etc ben dr niet kapot door gemaakt, niet helemaal gebroken, dat is inderdaad best wel goed van mezelf hihih... dank je voor deze kijk erop!

Het beste antwoord

Je schrijft dat je het een beetje vreemd vindt, maar ik vind het helemaal niet vreemd.

Misschien vind je het liedje niet gewoon "leuk", maar is het liedje heel belangrijk voor je geworden. Het zegt iets over jou, en over wat je hebt meegemaakt. Eigenlijk is het veel meer dan een liedje.

Muziek heeft heel veel met emotie en gevoelens te maken, en zodra je het liedje weer gaat beluisteren, komen er gevoelens bij je boven. Daar kies je, min of meer onbewust voor, omdat je zult moeten leren leven met de ingrijpende gebeurtenissen rond die ontvoering in het verleden. Om dat allemaal een plekje te geven, kies jij voor deze manier, en die zou weleens heel positief kunnen uitpakken.

Toen ik je vraag las, moest ik denken aan de schitterende Studio-Sport-Andere-Tijden aflevering van vorig jaar "Verliefd op Willy Stähle". Zij was waterskiester en later zeer fanatiek parachute-springer. Door een ongeluk met dat parachute-springen kwam ze in een rolstoel terecht.

De documentaire laat zien hoe Willy dat ongeluk wilde herbeleven, en ze wilde, ondanks haar handicap nog één keer parachute-springen. Als buitenstaander zou je in 1e instantie denken "doe dat niet, want je zoekt alle ellende en het verdriet weer op". Maar iedereen die iets dramatisch en ingrijpends heeft meegemaakt, zal er iets in herkennen.

Ook bij jou, zou je heel primair kunnen reageren, en denken: "laat dat liedje, en stort je niet steeds in die afschuwelijke herinneringen". Maar zo werkt het niet. Die ontvoering is een stukje van jouw geschiedenis, en blijkbaar is dit jouw manier om het te verwerken en ermee te leven. Het liedje helpt je daarbij.

http://nos.nl/dossier/238029-andere-tijden-sport/
http://nos.nl/video/251383-verliefd-op-willy-stahle.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord...
t zou best wel kunnen ja, dat t een soort verwerken is, en een soort troost op een of andere manier, en wie weet, ook inderdaad krachtgevend.....
ik vond t gewoon frappant... maar er zit wel wat in ja. De hulpverlening heeft geen soelaas kunnen bieden, mischien ben ik te eigenwijs, en die ik het dan onbewust iedere keer een beetje door t nummer weer en weer te luisteren.
ik ga zeker even je linken bekijken, want ik snap wat ze gedaan heeft, als je van je paard valt, gelijk weer erop, dan zie je dat je niet bang hoeft te zijn, etc..... een slimme dame die dame!!
dank je, nogmaals
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of dat nou wel zo is, maar wel bedankt voor je aardige compliment ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom................

Andere antwoorden (4)

Misschien was dat net een lichtpuntje in een heel duistere periode voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hi, dank je , maar nee, dat denk ik niet, t was een zin uit dat liedje, (orange lemon tree), dat ik op zich niet goed kende...maar dat zou ook kunnen, maar dat heb ik meer met nummers die fijne herrineringen hebben, trouwens, die vind ik moelijker te luisteren dat lied van t trauma, zeg maar...ook best vreemd...
dank je voor je input! :)
Je schrijft niet of je in therapie bent geweest na de ontvoering. Tenslotte heeft die gebeurtenis een serieuze impact op je leven gehad. Ik heb de indruk dat je dat trauma nog niet helemaal verwerkt hebt.

Het steeds opnieuw beluisteren van de melodie geeft je waarschijnlijk een goed gevoel, omdat die muziek in je hoofd, je toen gesteund heeft om die moeilijke periode door te komen.

Ik zou overwegen om via je huisarts deskundige hulp te vragen om jou te helpen bij de verwerking van deze ingrijpende gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
H, ook jij jij dank voor je antwoord. Ik ben toen gelijk hulp gaan vragen, en heb jaren "behandeling"gehad, maar dat praten over koetjes en kalfjes, heeft mij nooit geholpen, als ik over dat trauma zelf wil praten, zeggen ze dat ze dat liever niet doen, omdat ze niet weten wat er los komt, nou ja!!!
nou ja, ondertussen ben ik er zelf wel mee aan de slag gegaan, en t zal nooit geen impact meer hebben, maar denk dat ik er toch wel redelijk klaar mee ben.......... maar nu ik t erover heb... ik heb vorige week een kaart gekregen van de dader van toen............zomaar, voor de feestdage! heb jaren niets van hem gehoord,(logisch en gelukkig) en nu lag daar opeens een envellop van hem in de bus met kaart... heee daar zit wat in, dat ik daarom nu t lied ben gaan luisteren!!! jemig, dank je hihi zo kom ik nog eens tot inzicht... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Late reactie van mij, was kerstkaarten aan 't schrijven :) Wat ik nu lees zou heel goed de oorzaak kunnen zijn dat alles weer terugkomt bij jou. Tjonge zeg, kan hij jou niet met rust laten?? Moet je niet aangeven bij de politie dat hij terug contact maakt? Dat wil zeggen dat hij nog steeds met jou in zijn hoofd loopt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi, kerst kaarten die moet ik ook nog doen! goed dat je t zegt ;) .
aangeven bij de politie , ach hij zit nu toch weer vast, kreeg een kaart uit de bak! Hij is / was mijn eerste echte grote liefde... en ik denk ik ook van hem..... vandaar dat we elkaar nooit kunnen vergeten denk ik.... ik vind t vooral triest, dat ie zijn leven niet op orde heeft kunnen krijgen, toch zonde van zo een jongen....
maar goed, ondertussen zit ik er dus wel mee...
Heel fijn, dat dit er is,heeft me toch wel even geholpen .. dankkie!! groetjes van Umria.
Ik heb zelf ook een trauma meegemaakt 3 jaar geleden. Als ik hier aan terugdacht was ik in eerste instantie verdrietig, hetzelfde met geuren en muziek. Sinds een jaar merk ik echter dat juist het terugdenken me een soort warm gevoel geeft, een gevoel van rust. Het is heel moeilijk te beschrijven. Ik heb er zelf lang over nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat muziek me juist helpt het verwerkingsproces op gang te komen (daar ben ik in vastgelopen) en dat ik het daardoor beter een plek kan geven. Ik ben gevoelloos geworden en alle herinneringen zijn zó ver weggestopt dat ik totaal de weg ben kwijtgeraakt. Ik ben hier met een psycholoog over gaan praten en dat hielp me goed. Ik merkte dat ik ook weer dromen kreeg over de gebeurtenis. De dromen zelf waren absoluut niet fijn, maar daarna wist ik wel weer even: oh ja, zo zat dat en het gevoel dat ik daardoor kreeg ervaarde gek genoeg ik als zeer aangenaam. De drang om wat voor emotie dan ook te voelen was heel groot, en daardoor kreeg ik dus dat warme gevoel, haast een gevoel van liefde, wanneer ik een van de liedjes opzette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel, dit is heel herkenbaar................. mooi geschreven.....
doegg.. Umria
Je bent in je hoofd blij dat je het er heelhuids vanaf gebracht hebt, en als je het muziekje draait denk wat een geluk je toch hebt gehad dat je nu nog de kans hebt om het muziekje te luisteren.