hoe komt dat ik een liedje uit een vervelend verleden, toch steeds draai en echt leuk vind?

ik ben ontvoerd geweest, tijdend dit gebeuren, heb ik steeds een zin in mijn hoofd gehad van een liedje. nu jaren later, draai ik het nummer nog vaak , in een loop ook nog. Hoe kan het zijn dat je een nummer dat in trauma momenten in je hoofd zit, dat je dat later nog luistert en een fijn gevoel van krijgt??
snap t niet goed, maar heb net weer een hele dag t zelfde nummer gedraaid en heb er nog geen genoeg van........
ik vind t een beetje vreemd maar ik neem aan dat er een verklaring voor is??
vast dank voor t meedenken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je schrijft dat je het een beetje vreemd vindt, maar ik vind het helemaal niet vreemd. Misschien vind je het liedje niet gewoon "leuk", maar is het liedje heel belangrijk voor je geworden. Het zegt iets over jou, en over wat je hebt meegemaakt. Eigenlijk is het veel meer dan een liedje. Muziek heeft heel veel met emotie en gevoelens te maken, en zodra je het liedje weer gaat beluisteren, komen er gevoelens bij je boven. Daar kies je, min of meer onbewust voor, omdat je zult moeten leren leven met de ingrijpende gebeurtenissen rond die ontvoering in het verleden. Om dat allemaal een plekje te geven, kies jij voor deze manier, en die zou weleens heel positief kunnen uitpakken. Toen ik je vraag las, moest ik denken aan de schitterende Studio-Sport-Andere-Tijden aflevering van vorig jaar "Verliefd op Willy Stähle". Zij was waterskiester en later zeer fanatiek parachute-springer. Door een ongeluk met dat parachute-springen kwam ze in een rolstoel terecht. De documentaire laat zien hoe Willy dat ongeluk wilde herbeleven, en ze wilde, ondanks haar handicap nog één keer parachute-springen. Als buitenstaander zou je in 1e instantie denken "doe dat niet, want je zoekt alle ellende en het verdriet weer op". Maar iedereen die iets dramatisch en ingrijpends heeft meegemaakt, zal er iets in herkennen. Ook bij jou, zou je heel primair kunnen reageren, en denken: "laat dat liedje, en stort je niet steeds in die afschuwelijke herinneringen". Maar zo werkt het niet. Die ontvoering is een stukje van jouw geschiedenis, en blijkbaar is dit jouw manier om het te verwerken en ermee te leven. Het liedje helpt je daarbij. http://nos.nl/dossier/238029-andere-tijden-sport/ http://nos.nl/video/251383-verliefd-op-willy-stahle.html

Misschien was dat net een lichtpuntje in een heel duistere periode voor je?

Je schrijft niet of je in therapie bent geweest na de ontvoering. Tenslotte heeft die gebeurtenis een serieuze impact op je leven gehad. Ik heb de indruk dat je dat trauma nog niet helemaal verwerkt hebt. Het steeds opnieuw beluisteren van de melodie geeft je waarschijnlijk een goed gevoel, omdat die muziek in je hoofd, je toen gesteund heeft om die moeilijke periode door te komen. Ik zou overwegen om via je huisarts deskundige hulp te vragen om jou te helpen bij de verwerking van deze ingrijpende gebeurtenis.

Ik heb zelf ook een trauma meegemaakt 3 jaar geleden. Als ik hier aan terugdacht was ik in eerste instantie verdrietig, hetzelfde met geuren en muziek. Sinds een jaar merk ik echter dat juist het terugdenken me een soort warm gevoel geeft, een gevoel van rust. Het is heel moeilijk te beschrijven. Ik heb er zelf lang over nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat muziek me juist helpt het verwerkingsproces op gang te komen (daar ben ik in vastgelopen) en dat ik het daardoor beter een plek kan geven. Ik ben gevoelloos geworden en alle herinneringen zijn zó ver weggestopt dat ik totaal de weg ben kwijtgeraakt. Ik ben hier met een psycholoog over gaan praten en dat hielp me goed. Ik merkte dat ik ook weer dromen kreeg over de gebeurtenis. De dromen zelf waren absoluut niet fijn, maar daarna wist ik wel weer even: oh ja, zo zat dat en het gevoel dat ik daardoor kreeg ervaarde gek genoeg ik als zeer aangenaam. De drang om wat voor emotie dan ook te voelen was heel groot, en daardoor kreeg ik dus dat warme gevoel, haast een gevoel van liefde, wanneer ik een van de liedjes opzette.

Je bent in je hoofd blij dat je het er heelhuids vanaf gebracht hebt, en als je het muziekje draait denk wat een geluk je toch hebt gehad dat je nu nog de kans hebt om het muziekje te luisteren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100