Is elk mens op aarde in staat om in bepaalde situaties het ultieme "slechte" te doen?

Het is een feit dat de geest van een mens gevormd wordt wanneer zijn enkel zijn in een grote groep van radicale sympathisanten..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer zijn enkel zijn?

Het beste antwoord

Mensen zijn beïnvloedbaar, maar in hoeverre, dat is per persoon verschillend.
De een staat sterker in zijn schoenen dan de ander, ook leeftijd/levenservaringen spelen hierin mee.
Pubers en kinderen zijn vaak makkelijker te beïnvloeden dan de meeste volwassenen.

Dus onder invloed van een groep kan iedereen 'bezwijken' maar wanneer dat zal heel erg verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als iemand mijn naasten iets erg aandoet, ik denk b.v. aan moord, ben ik idd in staat hem of haar het zelfde aan te doen. Of ik het ook zou kunnen als het voorkomt,weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende experimenten gedaan om dat te onderzoeken. Mensen die dachten dat ze een stroomstoot gaven aan iemand die een verkeerd antwoord gaf. Was niet echt , maar dat wisten de deelnemers niet. Ze gaven zogenaamd die stroomstoten nog terwijl het slachtoffer smeekte om het niet te doen. De deelnemers werd (als ik dat deel goed onthouden heb) een geldbedrag in het vooruitzicht gesteld. Bijna iedereen ging alsmaar door, zelfs als ze niet zeker wisten of het slachtoffer er slecht aan toe was.

Met kinderen hebben ze ook testen gedaan. Misschien ken je het van tv. Kinderen met een bepaalde kleur ogen werd verteld dat ze beter en slimmer waren dan de andere kinderen, en daardoor ook meer privileges hadden.
Zij mochten bv. op een stoel zitten, de anderen op de grond. Dit werd gedaan binnen de beslotenheid van een klaslokaal.

Dan nog met de groep studenten die verdeeld werden in gevangenen en bewakers. De bewakers werden steeds sadistischer.

In het echte leven ben ik vrij timide en niet assertief, maar als ze aan mijn dochter of pleegzoon zouden komen, heb ik denk ik onvermoede krachten !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan wat je bedoelt met het slechte. Terwijl ik nu internet, sterven aan de andere kant van de wereld van honger. Hier had ik iets tegen kunnen doen, dus in plaats van mijn tijd te besteden aan internetten had ik ook naar een ontwikkelingsland kunnen gaan om daar bijvoorbeeld te helpen met de landbouw of wat waterputten aanleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Stevebravo;

Ik denk dat iedereen, als de druk van de omstandigheden maar groot genoeg wordt, in staat is dingen te doen die hij tevoren voor onmogelijk zou hebben gehouden. Ik denk daarbij aan die sporters in Zuid-Amerika die de lichamen van hun overleden kameraden hebben opgegeten om na een vliegramp de winter te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen kunnen door beinvloeding diep zakken maar iedereen heeft een bodem, die ze ondanks zelfs foltering en dooddreiging in stand houden.
Vooral in zeer penibele situatie zie je zowel ultiem kwaad als een volkomen onzelfzuchtigheid.
Dus niet ieder mens kan tot het ultieme kwaad verlaagd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gebleken uit de geschiedenis van de mens.