Waar komt de fascinatie van mensen voor dieren vandaan?

Toegevoegd na 16 minuten:
Buiten het feit dat wij mensen ook dieren zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De bewondering en verwondering van en over de vaak buitengewone schoonheid, eigenschappen en ongeveinsde gedrag van dieren maken dat we ze waarderen en soms zelfs koesteren.
De affectie van dieren naar mensen die goed voor hun zijn
is echt, dieren hebben geen "dubbele agenda"en zijn zoals ze zijn.
Tevens voelen ze emoties vaak beter aan dan medemensen.
Die begrijpen ze niet, omdat ze DAT niet kunnen, maar hebben wel de neiging , troostend gedrag te vertonen.
Ook de lol die (vooral jonge) dieren hebben, werkt aanstekelijk.
Zoals een lammetje wat in de weide "stuitert en danst van plezier", is toch gewoon geweldig om naar te kijken.
Er is zoveel genot te vinden in de natuur, je moet je er wel voor openstellen.
Mensen vertrouwen op de eerlijkheid van dieren, praten tegen ze en hebben het gevoel begrepen te worden.
Zelfs Koningin Beatrix is lange tijd in de rouw geweest toen haar hondje overleed.(Border-terrier)
Dat geeft toch wel aan wat de onvoorwaardelijke genegenheid van een dier met jou als mens kan doen.
Dieren roddelen niet en bij dieren kun je zonder gene jezelf zijn.
Hun vertrouwen in jou geeft je weer meer zelfvertrouwen
en het besef hoe belangrijk dergelijke eigenschappen zijn.
Dieren maken van veel mensen BETERE mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Misschien wel de jaloezie. Veel dieren kunnen dingen die de mens niet beheerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.. en mogen dingen die mensen niet (meer) mogen..
+1
Dieren, in ieder geval zoogdieren lijken op mensen. Wij herkennen dus nogal wat in dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dieren ook leven.

We vinden sommige lief, leuk of zelfs schattig, maar andere ook afschuwelijk en angstaanjagend.

Ze zijn dus eigenlijk net zo als mensen, maar dan allemaal anders. Daarom vinden het ene dier ook leuker dan het ander..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren houden onverwaardelijk van je, kan de mens nog wat van leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze vaak betrouwbaarder zijn dan medemensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betrouwbaarder zijn ze inderdaad ook.
En dan vooral honden, als de mens ze niet heefd verpest tenminste.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou antwoord ook een +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees gewoon over iemands schrijffouten heen hoor.
Als ik daar op moet gaan letten, dan ben ik nergens anders mee bezig, dan corrigeren, plus mijn reacties zouden zo op zijn. Ik zie ze niet eens, als je weet wat er gezegt word, en wat er staat is het toch goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij niet ;)
*gezegd wordt
ik denk dat lang niet alle mensen een fascinatie hebben voor dieren, maar ik heb er zeer zeker een.
ik kan alleen voor mezelf spreken.
je haalt een dier in huis, en nog een.
je gaat vrijwilligerwerk doen met dieren.
je verdiept je er verder in, leest boeken, gaat naar lezingen.
uit de ene stap volgt de ander, hoe meer je door iets gefascineerd bent, hoe meer je er over wil weten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdletters.
Rieneke1
14 jaar geleden
maakt het al dan niet gebruiken van hoofdletters een antwoord meer of minder waardevol?
in ieder geval dank, ik vind het prettig te weten waar een min voor gegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap dat niet.
Ik lees gewoon over schrijffouten heen, ik zie ze niet eens, ja of het moet wel heel erg zijn. Als ik contenu van iedereen de fouten moet corigeren, ben ik nergens anders meer mee bezig. Plus mijn reacties zijn zo op.
Geefd niks hoor Rieneke, heefd ie bij mij ook al gedaan, heb ik het zelfde getyp't.
Omdat sommige dieren afhankelijk zijn van zorg, mensen die dieren verwaarlozen maken dieren kwetsbaar. Dieren kunnen niet altijd aangeven dat ze pijn/verdriet hebben....Als je je dat aantrekt als mens raak je verbonden met dieren, dan heb je een hart voor dieren.
Zo'n hart heb ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over dieren weten we nog lang niet alles dus zal dat iteresant zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*interessant
Goeie vraag!

Misschien omdat we boven aan de voedselketen staan.
De mens heeft de macht in dit geval om te verzorgen, onderhouden, lief te hebben. Maar helaas is de grootste fout van de mens ook we in staat om kapot te maken.
Wij hebben een nadenkend bewustzijn, en een dier heeft zijn instinct.

In dit geval zou je de conclusie kunnen trekken dat wij de ''macht'' hebben om leven te geven en te nemen wat dieren betreft. We kunnen er heersend over zijn. We kunnen voor ''God'' spelen.

De aard van het grootste beest op aarde de ''mens''

En het is dan aan ons om te bepalen of we dieren lief hebben of dat wij ze mishandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dier is TROUW, luistert (meestal) en is volgzaam. En dat is toch alle drie wat we graag willen?