Een goed onderzoek naar manisch depressiviteit?

Ik werk aan een profielwerkstuk over manisch depressiviteit. Hierin wil ik de hoofdvraag beantwoorden wat de gevolgen van de stoornis voor de persoon zelf en zijn omgeving zijn. Ik moet voor mijn werkstuk een praktisch onderzoek verrichten maar vind het moeilijk om op een goed idee te komen. Immers kan ik veel onderzoeken niet uitvoeren omdat ik het materiaal niet heb. Heeft iemand een suggestie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet toch een praktisch onderzoek uitvoeren?
Dat houdt dus in: een literatuuronderzoek (daarin wordt je vraag beantwoordt), een onderzoek, en een rapport.
Je vraag klinkt als: waar download ik een rapport zodat ik zelf niet veel hoef te doen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er woont iemand naast me die dit heeft en je wordt er als buur niet vrolijk van als hij weer in z'n manisch depressieve bui zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee vooral niet als je er naast woont er hier last van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag om suggesties voor wat mogelijk is voor mij te doen en wat betrekking heeft op mijn onderzoeksvraag. En nee, ik ben niet zo stom en lui dat ik het van internet haal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "ik heb het materiaal niet"? Als je literatuur bedoelt, daar zijn bibliotheken voor. Als je personen bedoelt: ga naar sites voor manisch depressieven en vraag om vrijwilligers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het materiaal om bijv via hersenelectroden hersenactiviteiten te meten/bekijken. Boeken genoeg en die kan ik goed gebruiken om de deelvragen te beantwoorden. Een practisch onderzoek betekent dus echt iets uitvoeren zoals een proefje. Ik vraag me dus af of iemand hier een suggestie voor heeft en wat voor een scholier mogelijk is. Ik neem aan dat psychiaters niet zomaar even alle dossiers van mensen met de bipolaire stoornis laten doorkijken voor een practisch onderzoek (en ze dan vergelijken of iets dergelijks voor t onderzoekje/proefje)

Antwoorden (4)

http://www.kenniscentrumbipolairestoornissen.nl/:
hier kan je terecht met allerlei vragen en eventueel in contact komen met mensen die bipolair zijn.
12 jaar geleden
Manisch depressief is een ernstige gedragsstoornis.
Een depressie kan een dag duren, maar ook maanden lang.
Zonder enige aanleiding is een depressie er, soms wel met een aanleiding, vaak hele onbenullige zaken.
Vaak moeten deze mensen ter beveiliging van zich zelf en anderen, opgenomen worden.

Manisch zijn is het tegenovergestelde van depressief, de patiént voelt zich geweldig, heeft overdreven veel energie, maakt de grootste plannen en kan de hele wereld weer aan.
Vaak wordt er overdreven veel gegeten en gedronken op een zeer gulzige manier.
Er wordt dan heel weinig of niet geslapen.

De concentratie van dit soort mensen is vaak erg slecht, ze stellen een vraag en voordat het antwoord er is, wordt opnieuw de zelfde vraag gesteld, soms zelfs drie keer.
Dit kost de mensen uit zijn of haar omgeving heel erg veel energie en na verloop van tijd worden deze mensen dan vermeden/ weggestuurd en dat is dan weer een aanleiding voor een depressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Maar denk je dat het voor een scholier mogelijk is om in dossiers van manisch depressieve mensen te kijken? Ik zou dan bijv. een onderzoek kunnen doen mbv die gegevens. Een ander praktisch onderzoek kan ik niet zo snel verzinnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een praktisch onderzoek kan ook zijn dat je je eerst een klein beetje verdiept in de algemene problematiek en vervolgens manisch depressieven vraagt in hoeverre zij die problematiek hebben en hoe ze daarmee omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chiquita, nee dossiers mag je nooit inkijken, dat zou nooit mogen, mensen spreken die het hebben lijkt me ook moeilijk, ze zullen veel ontkennen als ze manisch zijn en niet met je willen praten als ze depressief zijn.
Maar ga zoeken op internet, er is voldoende over te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zwart-wit is 't niet hoor Ed. Er zit wel wat in, maar de werkelijkheid is een stuk genuanceerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar Widar
Lastig inderdaad.

Mag een praktisch onderzoek ook worden geïnterpreteerd als een praktijkonderzoek?
In dat geval kan je een vragenlijst opstellen die je dan voorlegt aan patiënten. misschien kan je online fora of linkedingroepen vinden waar patiënten elkaar opzoeken?

Wat interessant kan zijn is het verschil tussen de manische en de depressieve periode. Bij het opstellen van de vragen kan je je laten inspireren door het antwoord van eddijst (hierboven). Dan ga je onderzoeken in hoeverre jouw onderzoeksgroep voldoet aan de theorie die je gevonden hebt.

Voor het opstellen van een goede vragenlijst moet je maar even googlen. De meest inspirerende antwoorden krijg je in het algemeen met open vragen, maar je kan meer conclusies trekken als je bepaalde stellingen laat beoordelen op de mate waarop dit van toepassing is (op een 5puntsschaal bijvoorbeeld). Voor een gevarieerd beeld kan je beide soorten vragen combineren.

Je kan ook informeren naar de periode tussen de manische en de depressieve fase, (is die er? Waardoor kenmerkt die zich? hoe lang duurt die? is dat altijd hetzelfde? Voel je het aankomen?) en eventueel kan je mensen zoeken die alleen depressieve of juist alleen manische stoornis hebben. Kijken of het voor hen hetzelfde is?

Als het je niet lukt om je doelgroep te bereiken kan je ook vragen stellen aan partners van patiënten. Die kunnen je ook heel veel informatie geven, en ik kan me voorstellen dat die er graag over praten en graag aandacht willen voor hun problemen.
Leven met een patiënt is namelijk heel zwaar. In de manische perioden doen die de gekste dingen (kopen bijv. spontaan een boot omdat ze besluiten dat ze willen zeilen) en in de depressieve perioden zijn ze niet vooruit te branden (even chargerend). En altijd de zorg dat de patiënt overmoedig raakt en besluit dat de medicatie niet meer nodig is.
Er zijn vast ook fora en groepen te vinden voor partners of gezinsleden waarin je kan vragen om medewerking.

Een hele goede vriendin van mij is getrouwd met een een manisch depressieve man. Zij heeft er bijvoorbeeld bewust voor gekozen om niet meer dan 1 kind te krijgen. Terwijl ze vroeger droomde van een groot gezin. Als haar man depressief is, of manisch, dan heeft ze haar handen vol en kan ze er echt geen tweede kind bij hebben.

En realiseer je dat depressiviteit een dodelijke ziekte is. De doodsoorzaak wordt weliswaar gediagnosticeerd als suïcide, maar in feite is de depressie de oorzaak.

Ik vind het een heel interessant onderwerp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in antwoord op je vraag het volgende. het probleem manisch depressiviteit en de gevolgen voor de persoon is meer gericht op de individu en de vraag wat de invloed is voor zijn of haar omgeving is een meer sociaal aspect. mijn advies is te kiezen uit een van deze twee. de een heeft meer betrekking op de psyche en de ander op een meer sociologisch vlak. probeer je vraag dus te trechteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik wil ook van beiden het antwoord weten. Maar als je maar op een het antwoord weet is, laat dat dan weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps sorry die reactie van net klopt totaal niet.