Tromgeroffel op tafel met de handen na een opmerking. Waarom doen mensen dit steeds vaker, en is er al een naam voor dit gedrag? (zie toelichting)

Een aardig voorbeeld is M. van Nieuwkerk, die z'n uitzending DWDD vaak ermee afsluit na de uitspraak "Tot morgen!"
Maar ook op m'n werk zie ik mensen het steeds vaker doen.
Alsof ze willen zeggen: "zo is het, dat is mijn statement..."
Sorry, kan er niks aan doen, maar het valt me gewoon op dat dit 'in' is op een of andere manier. Men heeft het zelf ook niet in de gaten volgens mij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer Martijn dit doet is het als soort afsluiting bedoeld, Even de adrenaline eruit, het is weer goed gegaan.
In een lagerhuis of andere publieke bijeenkomst is het weer een ander soort roffelen. Het is 'not done' om na elk statement te applaudiseren daarom laat men zo horen dat men het met de stelling eens is of oneens. Wordt hierbij 'boe' geroepen is men het dus oneens. Het roffelen is dan ook vaak luider want men heeft door woede over het oneense gevoel, meer adrenaline en dit moet eruit. Het roffelen klinkt dan ook dreigender dan in de handen klappen. In Engeland doen z dit al jaaaren zo. Nu hebben ze het hier ontdekt en als kuddedieren gaat nu iedereen het doen, want zo gaat dat nu eenmaal met hypes.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naar mijn weten is het oftewel een soort van applausje, oftewel de achtergrond voor een spannend moment, in afwachting van wat komen gaat.