Is een egocentrische persoonlijkheid niet gewoon hetzelfde als een egoïstische persoonlijkheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

In de praktijk even vervelend om met deze types om te gaan.
De ene wil je niet zien, de andere kan je niet zien.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Leuke beschrijving :-) +1

Andere antwoorden (5)

Nee dat is het niet...

Een egoïst is iemand die geen rekening houdt met mij...

Iedereen is egocentrisch, maar dan ook iedereen... Iedereen voelt dat het centrum van ervaring in MIJ ligt...
die MIJ is niet van XiniX, maar van de persoon die nu met de muis in de hand deze tekst leest... En dat is egocentrisme...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar goed dat ik mijn muis niet beet had ten tijde van lezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL...
Wie egocentrisch is, heeft een verminderd vermogen om zich in een ander of diens standpunten of gevoel te verplaatsen (empathie). Egocentrisme dient niet te worden verward met egoïsme. Bij egoïsme is iemand wel op de hoogte van de wensen van een ander, maar niet bereid concessies te doen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee daar is een groot verschil tussen.

Iemand die egocentrisch is, vindt zichzelf in het middelpunt van de wereld staan en zo gedraagt deze persoon zich ook. Dat betekent niet dat hij/zij egoistisch is.

Een egoist heeft niets over voor een ander, wil alles zelf hebben. Dat betekent niet dat hij/zij alle aandacht wil of altijd wil zeggen dat hij/zij alles al eens heeft meegemaakt of het beste weet...

maar het kan wel gecombineerd worden in een persoon :-)
14 jaar geleden
Egositische types zijn vaak andere types dan egocentrisch.
Het verschil zit hem in het dat een egoisctisch type het doelpunt zelf zal proberen te maken, terwijl zijn team maat het voor open doel staat.
Het egocentrische type zal aan he einde van de wedstrijd zeggen dat hij met de assist de wedstrijd heeft beslist.

Dus het hoeft niet altijd dezelfde persoon te zijn. Hoewel ik mij wel kan voorstellen dat ze beiden in een enkel persoon zijn vertegenwoordigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen egocentrisch en egoistisch.
Egocentrisch ben je als je eigen belangen en je eigen visie altijd centraal stelt. Je gaat er ook van uit dat jouw visie de algemene visie moet zijn. Als je egocentrisch bent kun je je niet verplaatsen in een ander. Daarom zijn bijv. ook autisten egocentrisch.

Egoistisch ben je als je je meer bezig bent met je eigen belangen dan die van anderen. Je ziet die van anderen wel, maar jij wilt gewoon voor gaan.
Dat zou op het werk het geval kunnen zijn. Als je als team moet werken, maar er zit iemand bij die geen teamplayer is en zijn eigen succesjes wil profileren. Zo iemand is dan egoistisch.

(Ik had net dit hele antwoord getypt bij die vraag over die trouwdag, is dat niet een beetje dezelfde vraag?)