Een echte perfectionist stelt vooral hoge eisen aan zichzelf.
Hieraan kan hij/zij maar zelden voldoen en dat geeft )veel) stress.
Tevens zorgt de gedrevenheid, meestal voortkomend uit de opvoeding door prestatiegerichte ouders met weinig belangstelling voor andere eigenschappen van het kind,
dan waar ze mee kunnen pronken, dat deze persoon weinig tot geen vreugde beleeft aan de behaalde prestaties, hij/zij behandelt zichzelf in dat opzicht als zijn ouders.
Wanneer je je erg inspant en daaraan geen vreugde beleeft, word je daardoor ook voor je omgeving niet prettiger en kan het perfectionisme zich gaan extrapoleren.
Je wordt dan ook perfectionistisch naar anderen toe. en geeft weinig waardering af, net als naar jezelf dus.
Uit mijn verhaal begrijp je dat deze mens zich niet gelukkig voelt, ook niet bij (groot) succes.
Opvallend is, dat het naar jonge kinderen toe WEL vaak goed gaat en een dergelijke ouder in die fase kan excelleren in ouderschap en ook nog leert het perfectionisme te relativeren.
De poepluiers, het geknoei van de kleine en het feit dat dat allemaal mag en kan, kan er toe leiden dat de perfectionist verandert, kleine kinderen en perfectionisme gaan absoluut niet samen.
In het gunstigste geval is dit een blijvende overwinning, omdat de (ex)perfectionist ontdekt, dat bovengenoemde situaties meer geluk brengen , dan de absurde controledrang, waar kleine kinderen zich geen drol van aan trekken.
Ook zorgt de confrontatie met het kind in de persoon zelf, dat de gelukbeleving een hogere prioriteit gaat krijgen.
Iedere perfectionist is immers niet zo geboren , maar zo geworden (nurture).
Dus is een perfectionist dat vaak ook voor anderen maar leert hij van extreem maar onschuldig niet-perfectionisme deze eigenschap soms juist af.
Je conformeren aan onredelijke eisen van een perfectionist raad ik met klem af, je houdt daarmee dit gedrag in stand.
De perfectionist meer met zichzelf in contact laten komen en deze aanleren dat een 7 ook een voldoende is wil nog wel eens helpen.
Toch is ouderschap een van de meest functionele methoden om hier van af te komen.
De perfectionist moet hier echter wel voor openstaan.
Het besef dan het leven na het stoppen perfectionist te zijn weer een stuk leuker wordt (ook voor zijn omgeving)
is een goed motivatiepunt. Van kinderen (ook die van anderen) kun je veel (af)leren.
Het loslaten van perfectionisme kan evenzogoed nog jaren in beslag nemen maar levert winst op, dus volhouden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor beide. Als je een perfectionist bent, wil je zelf alles perfect doen, maar verlang je dat ook van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de perfectionist. Ik ben altijd super lastig voor mezelf en alles moet ook precies gaan zoals het moet en niet anders. Voor een ander ben ik dan vaak weer erg soepeltjes. Overigens is het dan wel zo dat als ik merk dat het bij een ander mis dreigt te gaan dat ik dan (ongemerkt) probeer te sturen dat het wel perfect wordt... dus misschien is het ook wel voor een ander maar op een andere manier.

Echter...... ook hier kan men aan werken, gelukkig ben ik al minder erg dan 5 jaar geleden want over het algemeen heeft toch alleen de perfectionist zelf het meeste last van zijn/haar perfectionisme en dreigt daar nog wel eens aan onderdoor te gaan!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan voor allebei. Het is maar net waarom die perfectionisme is ontstaan.

Vaak worden ze gedreven door hun ouders in hun opvoeding. Dan doen ze het voor hun ouders. Bijvoorbeeld als de ouder geen vertrouwen in het kind heeft om het goed te doen op school. Dan wil de kind zich bewijzen om te laten zien dat hij het toch kan. Hieruit kan een gedrevenheid ontstaan die zich uit in perfectionisme.

Ook kan iemand een slecht zelfbeeld krijgen. Waarmee hij faalt als hij het niet goed doet. Dat hij dan een mindere is of een afvallige.
Maar ook dit kan onder invloed van anderen in de jeugd ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het hier niet mee eens, perfectionisme is een karaktereigenschap. Mijn ouders hebben altijd veel vertrouwen in mij gehad en geroepen dat ik prima ben zoals ik ben maar IK wilde de hoogste cijfers haalden en IK wilde de beste zijn met muziek en met sport en met wat al niet meer. Ik had altijd veel vriendjes en vriendinnetjes en was erg populair maar ik vond wel dat ik dat dus moest verdienen en IK wilde dus de perfecte vriendin/dochter/zus/buurmeisje/leerling/etc. zijn. En ook als was ik dat voor velen al IK vond het niet goed genoeg. Overigens ben ik er inmiddels wel achter dat het niet zo werkt en heb geleerd ermee om te gaan maar het zit er nog steeds in hoor...
Een perfectionist wil alles perfectioneren, dus ook voor de ander. Alleen de perfectionist wil alles perfect vanuit zijn of haar oogpunt. Dit wil dus niet per sé betekenen dat het ten goede komt voor de ander, omdat die ander het misschien wel anders wou, op een andere manier zeg maar. Maar het is wel de bedoeling van de perfectionist om dit voor iedereen te doen.