Wordt iedereen geboren met het potentieel om alles te kunnen?

indien die ontwikkelingsgebieden gestimueleerd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, iedereen heeft zijn gaven op een ander gebied.
Stel je voor dat het wel zo was zou dit een hoop gefrustreerde mensen opleveren, omdat bepaalde dingen maar niet lukken terwijl ze wel het potentieel zouden hebben...

Ik heb er altijd een beetje moeite mee als er mensen zijn die zeggen: "Je kunt alles bereiken als je het maar wilt." Want dat is niet zo. Niet iedere voetballer wordt een profvoetballer, en niet ieder kind dat op muziekles gaat ontwikkelt zich tot talent, ook al oefenen ze allemaal evenveel. Zo zal ook niet ieder kind kunnen studeren aan de universiteit.

Het gaat erom dat je gelukkig bent met jezelf en je eigen talenten, en niet dat je steeds maar bezig bent om overal goed/beter/best in te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

nee, ieder mens is uniek, gelukkig maar.
stimulatie kan schelen natuurlijk, maar de een heeft meer aanleg voor dit, en de ander voor dat.
14 jaar geleden
Nee hoor... Je wordt geboren met een mogelijkheid tot... Er zijn vorige levens, dat weet ik, ook al ontkent iedereen dat... En je maakt een script en daarmee kom je weer naar de aarde terug en in dat script staan mogelijkheden... En die zijn voor iedereen anders... Niet iedereen kan een Mozart worden op muziek of een Nurijev op dansgebied, of een Einstein op wetenschappelijk bebied... Natuurlijk niet, maar je kunt wel jezelf worden, dat is al een hele grote prestatie als je dat lukt... En dat kan wel iedereen worden, jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Of je nu wel of niet in vorige levens geloofd ben ik ervan overtuigd dat je gelijk hebt dat niet iedereen een Mozart of Nurijev of Einstein kan worden.
Nee, ik heb kinderen (en volwassenen) gezien, die blind en/of doof zijn, zwaar gehandicapt en van alles er tussen in. Deze mensen hadden bij hun geboorte dus niet het potentieel om zelfs maar een beetje te kunnen.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja daar had ik niet eens bij stilgestaan, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar blinden en doven kunnen vaak beter ruiken. voor de rest sluit ik je aan bij jouw reactie.
Nee, ik denk van niet. Er zijn genoeg mensen die zelfs de WIL hebben om iets speciaals te kunnen (in de wetenschap, op gebied van muziek of dans of iets anders) maar die nooit verder komen dan de middenmoot ondanks stimulans en training.
En mensen die het talent niet hebben hebben al snel de wil niet om op dat gebied iets te bereiken. Wat veel teleurstelling aan het begin van de training maakt dat iemand stopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar veel potentie tot iets zonder ontwikkeling komt toch niet zo ver als weinig vermogen voor iets en veel ontwikkeling. Oftewel: van een klein beetje veel is meer dan van veel weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee.
mannen worden niet geboren met het potentieel kinderen te baren, hoe goed ze er ook hun best voor doen en vrouwen hebben niet de potentie om een man te bezwangeren, alle stimulatie ten spijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke vraag, ik probeer hem toch te beantwoorden zoals mij goeddunkt.

Je wordt geboren om vervolgens later weer voor nageslacht te zorgen.
De premitieve basis van het bestaan.
Dus zelf voor vlees het bos in gaan voor de jacht (met of zonder handgemaakte wapentuig).
Vuur maken zonder lucifers of aansteker.
en zelf je lappen vlees snijden ipv door de slager.
zelf huizen bouwen van mest van bijv, koeien.

Vroeger was er geen elektriciteit, geen olie dus machines, dus moesten mensen zelf alles doen om te overleven, iets wat gelukt is, anders hadden wij niet bestaan.

De moderne mens kan nu wel heel veel, maar heeft daar wel hulp bij nodig dmv geld, olie, elektriciteit en machines etc. Zonder dat ben je aangewezen op jezelf (en je familieband).

Hopelijk heb ik hem goed beantwoord voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, pasgeboren baby's hebben een volledig bedraad synapsenstelsel in hun hersenen, is wetenschappelijk vastgesteld.
Niet gebruikte synapsen worden afgebroken binnen enige weken.
Daarom is stimulatie van het wakkere kindje heel belangrijk, als het echter slaapt, laat het dan met rust.
Dus lekker knuffelen en veel positieve stimulatie aanbieden levert levendige en getaleteerde kinderen op.
Nogmaals, als het kindje moe is , lekker laten slapen.
Zo blijven veel synaptische verbindingen bestaan en levert dat later breedgetalenteerde levendige kinderen op.
Ook hier spreek ik uit eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet iedereen. Maar ik ken mensen die, dat als die perse iets willen, en ze zetten zich daar ook 100 % voor in, het ze ook gaat lukken.

Daarmee wil ik zeggen dat je veel kunt bereiken als je ook daadwerkelijk wilt. Ze zeggen niet voor niets;"waar een wil is, is een weg".

Sommige zijn bij voorbaat al gewend om de makkelijkste weg te kiezen. Die luidt; nee dat kan ik niet. Ik zeg altijd probeer eerst iets voordat je roept dat het niet lukt.

Dus alles is een groot woord, maar je kunt meer dan je soms denkt! Hoeveel het uiteindelijk is, daar heb jezelf echt een aandeel in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen wordt geboren met potentieel om alles te kunnen.
Maar het is wel zo, dat iedereen meer mogelijkheden heeft dat men bewust is.
Aanleg, opvoeding, omstandigheden en ervaringen zijn onder andere zaken die van invloed zijn op je potentieel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar waar! Iedereen heeft zijn eigen beperkte potentieel, niet iedereen kan alles. Niet iedereen kan 4x achter elkaar europees kampioen schaatsen worden.

Maar eerlijk gezegd, ben ik heel content met mijn eigen beperkte mogelijkheden, daar heb ik mijn handen al helemaal aan vol. Ik moet er niet aan denken om kampioen schaatsen te worden.

Het gaat met andere woorden niet om de potentie, maar om wat je realiseert. Dat geeft genoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, kijk maar om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er maar net vanaf wie en wat je binnen de begrippen 'alles', 'iedereen' en 'potentieel' laat gelden.

Pasgeborene hebben in de regel nog een heel leven voor zich om ergens 10.000 of meer uur aan te besteden.

Een aantal generaties later wordt dat al een stuk minder eenvoudig.

Toegevoegd na 3 minuten:
O, natuurlijk ook 'kunnen' mag wel iets specifieker.

Sommige mensen (ik noem 't idioten) menen dat ze alles kunnen, of je dan ook kunt spreken van 'goede ontwikkeling' is hoogst twijfelachtig.

Als je echt alles kan, ben je meestel vooral goed in liegen.