niet volgens de theory of mind, die overigens niet het hele spectrum bevat van de lichaamstaal maar de TOM is er wel nauw aan verwant.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee, er zijn wel veel overeenkomsten maar sommige dingen zijn cultuurgebonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sommige mensen hebben er zelfs hun specialisme van gemaakt. Anderen missen die sociale antenne volledig, denk bijvoorbeeld aan (een vorm van) autisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ha, je was me nét voor! +1 voor jou.
Neen, de ene persoon pikt de lichaamstaal van een medemens veel beter op dan de andere persoon.

Een bekend voorbeeld is natuurlijk de autist, die soms vrijwel niets meekrijgt van de lichaamstaal van een gesprekspartner.

Maar dat is een extreem. Afgezien van de autisten vind je vele variaties, van relatieve "lichaamstaaldoofheid" tot het kunnen oppikken van zelfs de miniemste signaaltjes. Denk bij dat laatste aan kleine variaties in de ademhaling, de snelheid van bewegingen, een wiebelende pink, enzovoort.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 sommige mensen zien lichaamstaal inderdaad nauwelijks, daar hoef je geen autist voor te zijn.
Ik heb ook ergens (ooit) gelezen dat mannen minder goed zijn in het oppikken van lichaamstaal, of anders doen ze net alsof ze het niet kunnen.

Maar ook tussen mijn vriendinnen merk ik dat sommige mensen bepaalde dingen toch niet door hebben, terwijl het voor mij jusit heel duidelijk is.
Dus nee, mensen zijn niet echt 'gelijk' in het lezen van lichaamstaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook is er verschil tussen van wie je de lichaamstaal leest.
Als mijn zoon binnen komt kan ik aan zijn hele houding al zien hoe het met hem gaat, die lichaams taal is makkelijker te 'lezen' dan de lichaamstaal van een vreemde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet iedereen volgens mij, maar er zijn ook veel mensen die seggen. Jow ik weet heel snel als ik naar iemand kijkt. Wie wat is.. Maar meeste worden later gewoon teleurgesteld hii. (eigen ervaring)
Dus neej niet iedereen is daarin gelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de jacht tochten moesten mannen snel en doelmatig communiceren. Ook was de communicatie heel erg gericht op het ondernemen van actie en moest de man zich niet laten afleiden door andere signalen uit zijn omgeving. Vrouwen gebruikten de communicatie vooral in de groep vanuit een sociaal oogpunt. Door taal en lichaamstaal waren vrouwen in staat om de gemoedstoestand van de andere groepsleden in de gaten te houden.
Over het algemeen is het zo dat vrouwen meer lezen in iemands lichaamstaal dan mannen. Dat geld ook voor baby’s. Baby’s die communiceren ook heel veel in lichaamstaal. Vrouwen begrijpen baby’s beter dan mannen. Als mannen een huilende baby zien dan zien ze een huilende baby. Maar als vrouwen een huilende baby zien dan raakt dat haar onmiddellijk en zal ze daar ook naar handelen, eerder dan mannen. De mannen uit de proef maakten dus grapjes maar vrouwen zullen dat nooit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen zijn daar gemiddeld beter in en autisten zijn er totaal niet goed in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, is afhankelijk van je kindertijd; als je veel omgang hebt met veel mensen als baby peuter lees je het gemakkelijker m.u.v. autisme e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel gelijk in het 'lezen' ervan, niet gelijk in het interpreteren en verwerken ervan!

Net als het vak 'Begrijpend Lezen': De één haalt een 10, de ander een 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een test.
Ik had een score van 6 en krijg dus geen "diploma".
Ik geloof dat wel dat ik daar niet zo goed in ben.

http://www.lichaamstaal.com/quiz.html