Hoe voorkom ik dat ik al mijn verdriet "in een emmer opsla"?

Ik huil écht veel (vind ik zelf). Ik kan uren achter elkaar huilen, zonder écht een rede. Als er iets is gebeurd, als ik ruzie heb gehad bijvoorbeeld, en ik huil, ga ik onbewust denken aan dingen die ik heb meegemaakt; dingen die ik geen plekje heb gegeven. Ik huil mezelf dan ook regelmatig in slaap.

Wat kan ik hier zelf aan doen? Ik ben eerder bij een psycholoog geweest (om te laten testen of ik ADD zou hebben), maar dat werd een soort theekransje. Ik denk zelf dat ik een maskertje opzet en alles opkrop tot ik alleen ben..

Toegevoegd na 17 uur:
Ik zoek anoniem hulp. Niet persé professioneel. Ik loop hier niet mee te koop. Ik herhaal: "Wat kan ik hier zelf aan doen?"

Wat een vooroordeel, om een conclusie te trekken op basis van dit kleine beetje informatie over mijn situatie, en me vervolgens af te kraken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn bescheiden mening heb je ook hele mooie en goede antwoorden en reacties gekregen ;-)
Huilen doe je ALTIJD om een reden, alleen ben jij je die reden misschien niet bewust.
Harstikke goed, dat je deze vraag hebt gesteld en ik hoop, dat je iets aan de antwoorden hebt.
Van mij dus een plus voor je vraag!

Het beste antwoord

ach lieve vraagsteller.

zo te lezen is je emmer al halfvol en daarom kan het zo snel overlopen.
emotie MOET eruit, want het wegstoppen is maar een lapmiddel zolang je de regie erover hebt.

huil als je wil huilen, vraag jezelf af waarom het zo erg voor je is. wat voel je en waarom voel je dit zo.

wat is de situatie geweest wat is de reden hierachter geweest.
heeft men werkelijk de bedoeling om je te kwetsen?
weet men dat jij gekwetst word door bepaalde dingen?
durf je dit aan te geven?

ik heb zelf (ook) ADD, en herken het toneelspel, de maskers, en het muurtje.

het is lastig te zeggen hoe ik het opgelost heb, want het was niet even in een dagje gedaan (ook niet in een jaar overigens)

wat mij hielp: praten met iemand over je gevoel, puur om het te verwoorden.
zo kon ik afstappen van het idee dat ik kwetsbaar was als ik mezelf bloot gaf.
het ging echt stapje voor stapje, en begon pas aan het volgende stapje als het voorgaande stapje goed voelde (niet forceren dus)

nu durf en kan ik aangeven wat ik voel voor het sneeuwbaleffect een kans krijgt (alles kwamboven, regie over emotie was compleet zoek op zo'n moment!)
ik vraag anderen ook: waarom zeg/doe je .....
voor mij is het net alsof/komt het over als.....
zie ik het verkeerd want ik voel me er zus of zo bij.
ik was onzeker, en emotioneel afhankelijk van reacties van anderen. (doe ik het wel goed, trek ik het me weer teveel aan, waarom snapt niemand me, waarom durf ik het niet te zeggen, waarom heb ik mijn emotie en gevoel niet in de hand etc)

kortom, het is lastig om een start te maken, maar als je dingen kan zien vanuit een 'helicopterview' en los van de emotie kan het een beginnetje zijn van een start.

en mocht je professionele hulp nodig hebben is dit helemaal geen schade.

je loopt nergens mee te koop: je geeft aan dat je niet lekker in je vel zit en dat je goed recht!!!
iedereen heeft het recht erop om zich goed te voelen. de ene heeft hier handvatten in nodig en de andere niet.

wat de vooroordelen en conclusies betreft: het is beter waarde te hechten aan dingen die voor jou WEL van belang zijn en de moeite waard zijn.

wat je ook gaat ondernemen en of je hier wel of geen hulp bij wil zoeken, ik wens je heel veel succes en heel veel rust in je hoofd.
ik hoop dat je nickname helemaal bij je gaat passen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kan ik eucalypje geen 'thumbs up' geven, anders zou ik het meteen doen. Aan de vragensteller; misschien heb je inderdaad een stoornis (rotwoord maar goed) zoals ADD. Ik heb zelf ADHD en heb het vroeger ook heel moeilijk gehad en veel gehuild. Nu weet ik dat huilen goed voor je is. Gedurende de dag lopen spanningen op in jezelf omdat je meer moeite hebt om de dag door te komen dan een ander. Daardoor heb je misschien ook meer behoefte om te huilen dan een ander. Huilen is een vorm van spanning ontladen, dus dat is goed. Huil dus vooral zoveel je wilt! Mensen met ADHD (en ik denk dus ook met ADD) hebben vaak een tekort aan de neurotransmitter Dopamine. Dit is een stof in de hersenen die o.a. een hoofdrol speelt bij motivatie. Daardoor kun je je sneller rot voelen dan een ander en kost het je wat meer moeite om positief tegen de zaken aan te kijken. Huil dus gewoon lekker uit als de spanningen je teveel worden en probeer een nare gedachte om te zetten in een iets minder nare gedachte en die weer in een iets positievere gedachte, net zolang tot je je beter gaat voelen. Naast huilen is sex overigens een tweede ding waarmee je goed spanning kunt ontladen. Dus dat kan ook geen kwaad. Daarnaast vraag ik me af of je aan 'de pil' bent om niet zwanger te worden. Toen ik vroeger de pil gebruikte voelde ik me over het algemeen een stuk triester dan toen ik met de pil gestopt ben. Het was net alsof er een donkere wolk boven me wegtrok. Het stond ook in de bijsluiter dat die pil depressie kon veroorzaken. Wellicht kun je je arts vragen om een lichtere pil of iets anders gaan gebruiken. Ik wens je veel sterkte en liefs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je mooie en meevoelende antwoord Euc!!! Kleine aanvulling betreffende het woord "helicopterview", mocht dat niet geheel duidelijk zijn: bij de helicopterview ga je in gedachten de situatie/gebeurtenis van een afstandje bekijken. Alsof je niet zelf bij die gebeurtenis emotioneel betrokken bent, alsof je bijvoorbeeld een journalist bent met hart voor de zaak. Zo koppel je emotie los van de gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx skeeto en spinneke :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!!

Andere antwoorden (4)

Ga een dagboek bijhouden en lees het elke week terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat jezelf behoorlijk moet aanpakken want dit klinkt al zwelgen in zelfmedelijden
je bent dit paadje al teveel afgelopen
en ziet gewoon de sporen in de grond en je draait in kringetjes rond en rond lijkt het wel

ok laten we aannemen dat je iets is overkomen door derde(n)) en dat het allemaal onrechtvaardig is
en niet eerlijk is
maar wat doe je nu
je laat dat je nog pakken ?
bedenk dan dat ze je 2 keer te pakken hebben
dat wat er vroeger is gebeurd is gebeurd
en dat wat er nu gebeurd moet ophouden
want het is je toch de eer te na dat dat nu nog invloed heeft
wees woest maar laat de wraak los

pak ze terug door totaal anders te zijn dan dat dat zielige stemmetje in je hoofd zegt en richt je aandacht niet op hen
maar op jezelf en wie je nu bent
ben je teleurgesteld in jezelf ? destijds
wees dan anders NU
besef
Youre oke and let nobody not even yourself tell you otherwise.

laat los en je zult worden losgelaten

dus ga de ongebaande weg totdat dat slijtpatroontje in je hoofd vervaagt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je mooie antwoord! Ik zou zelf niet weten hoe te beginnen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien bij het verleden?
zo te lezen zijn hier dingen op gestoeld omdat je het nooit een plaatsje hebt kunnen geven.
capthavoc
12 jaar geleden
vaak is het verleden het verleden dat verander je niet meer
maar wel de dag van vandaag
dus begin vandaag
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het verleden verander je niet uiteraard, maar de manier waarop je er mee omgaat en de impact die het op je heeft daar is wel degelijk wat aan te sleutelen (gelukkig!) simpel is het niet, maar zeker wel mogelijk. :)
Misschien heeft een psycholoog niet de juist handelswijze. Wellicht dat een hypnotherapeut je meer van dienst kan zijn. Daarmee wordt je gestimuleerd om meer in jezelf te komen middels een lichte meditatie/transtoestand.
Het is geen hypnose hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 mooi antw. GD er zijn meerder opties, en wellicht is dit een hele goede optie aangezien praten (face tot face) moeilijk is.
ik hoop dat het drempeltje op deze manier niet zo hoog is voor de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Wat ook kan is dat je magnesiumtekort hebt,sinds ik magnesiumolie gebruik voel ik me geestelijk veel sterker en heb ik geen last meer van verdrietige buien om het zomaar te noemen,dit is mijn persoonlijke ervaring,sterkte met het vinden van een oplossing die bij je past.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze tip; ik wist niet, dat je ook olie kunt gebruiken. Weet jij misschien, waarom het toedienen via de huid beter is dan oraal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vond ik erover Wendy....... Waarom 'Transdermale' Magnesium Mineraal Therapie ? 'Transdermale Magnesiumtherapie' is het vergroten van hoeveelheid magnesium in het lichaam via de huid. Door Ozmag Topic Spray oftewel Ozmag magnesiumoil op de huid te sprayen en in te masseren wordt magnesium opgenomen via de huid. Op deze manier wordt de hoeveelheid magnesium in de cellen vergroot, ook wel intracellulaire magnesiumspiegels genoemd. Is het effect wetenschappelijk aangetoond? Dr. Norman Shealy ontdekte in een door hem opgezette studie onder patiënten dat magnesium via de huid wordt opgenomen. Hij liet mensen dagelijks een oplossing van magnesiumchloride sprayen over het gehele lichaam gedurende een maand en daarnaast een magnesiumchloride voetenbad van 20 minuten, ook dagelijks. Dr. Shealy verzamelde 16 mensen met een lage magnesiumspiegel (= hoeveelheid magnesium in de cel). Deze mensen scoorden een tekort aan magnesium bij een Intracellulaire Magnesiumtest waarbij de test na een maand weer werd gedaan. Na een maand van voetenbaden en sprayen bleek dat driekwart van de mensen een significante verbetering had van hun magnesiumspiegels in de cellen. Dit resultaat werd bereikt door slechts vier weken sprayen op de huid en voetenbaden. Deze ontdekking heeft ertoe geleid dat magnesiumchloride wereldwijd door steeds meer therapeuten en artsen wordt gebruikt via deze 'transdermale' weg, via de huid, om de hoeveelheid magnesium in de cellen
omhoog te brengen. Marc Sircus O.M.D. schrijft in zijn boek "Transdermal Magnesium Therapy": "Transdermaal magnesium is superieur boven oraal magnesium in de vorm van tabletten of capsules. Er zijn veel factoren die de opname van magnesium belemmeren via het maagdarmkanaal, bij tabletten en capsules dus. Zo bindt magnesium zich aan fosfaten uit frisdranken en aan aspartaam (veel gebruikt in light-producten). Ook vele soorten medicijnen zorgen voor een verminderde opname. Drink je graag een glaasje alcohol - ook dat kost je magnesium. Gebruik je veel calcium in de voeding (melk, kaas, enzovoorts) of andere calciumbronnen dan heb je waarschijnlijk een hoge calciumvoorraad in je lichaam: ook dan wordt de opname van magnesium via het maagdarmkanaal bemoeilijkt. Wil je dit oplossen door het gebruik van meer tabletten dan vergroot je de kans op diarree en gaat al het moois ook verloren." bron:http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Superrr, dank je wel!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + (hier ga ik wat mee doen) :))