Waarom doen mensen hun handen omhoog als ze iets winnen?

Op het WK bij een goal, of met het winnen van iets anders doen mensen bijna altijd hun handen omhoog, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Omdat dit een reflex is van juichen en overwinninh.Het is een ontlading van spanning.

Toegevoegd na 39 seconden:
overwinninh=overwinning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (11)

Ik zou zeggen: Hoe groter je jezelf maakt, hoe belangrijker je jezelf voelt. Dus gewoon het groter maken van jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een reactie van blijheid/overwinning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is: waarom juist díe reactie? Dat het een reactie is van blijheid is logisch, anders zou je het niet doen.
Ze willen de wereld laten zien hoe blij ze zijn.

De mens maakt zich groot als ze iets heeft gewonnen.
En maakt zich klein als het heeft verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het schijnt zelfs dat ook blinde mensen dit doen, terwijl ze dit dus nooit bij anderen hebben kunnen zien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, je groter maken omdat je je op dat moment groot voelt. Probeer eens te juichen terwijl je je armen langs je lichaam houdt. Probeer het eens ineengedoken op een stoel of op de grond. Dat bestaat toch niet? Alles moet er op zo'n moment uit en dat mag dan de hele wereld zien ook? Nou dan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen doen hun armen omhoog, of ballen hun vuisten. Dat straalt kracht uit, je bent sterker gebleken dan je tegenstander. Dat kan jezelf een goed gevoel geven, maar ook je omgeving imponeren. Verliezers doen hun armen trouwens ook wel omhoog, dus het is niet een expliciet gebaar van winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt een gat in de lucht slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is al eeuwenoud, de Grieken hadden een god van de overwinning Nike.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je personifieert je met de winnaar, je laat nonverbaal zien dat je je grootste ben, onoverwinnelijk.
Je maakt je groot en dat remt potentiele aanvallers af om hun plannen door te zetten.
Dit alles gebeurt echter onbewust wat ook al aangetoond is door de reactie van blinden.
Ook in het dierenrijk is dit gebruikelijk gedrag, het zit dus wel heel erg instinctief ingebakken.
Bij een goal of ander "blij " moment is het tevens de uitwerking van de stoot adrenaline die zich , zeker als je de goal aan ziet komen opbouwt.
Opvallend is het verschil echter in de uiting voor WIE de goal is, de adrenalinestoot moet voor een tegengoal immers op een andere wijze geuit worden.
Het is niet handig dat je , zeker in clubverband dan juicht en je handen opsteekt, de adrenalinestoot van anderen kan dan wel eens op jou gebotvierd worden..........!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo uit je je blijdschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodat je opvalt en iedereen kan zien dat JIJ heb gewonnen.