Wat is de relatie tussen "kennis" en je IQ ?

Gisteren vanaf de video heb ik nog eens naar de IQ-test van BNN gekeken. Wat mij daarbij opvalt is dat er erg veel kennisvragen tussen zitten a-la:

"Is het groene gras een tautologie, of niet ?"

Of een rijtje snaar instrumenten met daarin een instrument waar ik nog nooit van gehoord heb.

Maar m.i. is dat eerder kennis dan intelligentie.

Stel dat ik een buitenlander ben die de nederlandse taal nog niet machtig is. Dan kan ik die vraag niet beantwoorden. Ben ik dan dommer ?

Vandaar de vraag waarom BNN ook zoveel kennisvragen heeft ? Of is de test gewoon niet goed ?

kierkegaard47
10 jaar geleden
mmm... even opgezocht (uitzending zelf niet gezien): http://plazilla.com/nationale-iq-test-2014-antwoorden (ik ga er maar even vanuit dat deze bron de vraag correct weergeeft) Vraag 11: Welke taalkundige stijlfout is van toepassing op de zin: De jonge kalveren die op stal hebben gestaan, doen zich tegoed aan het lekkere groene gras.
A: Pleonasme
B: Tautologie
C: Antoniem
D: Contaminatie Waarbij wordt aangegeven dat A het juiste antwoord zou zijn. Ik zie hier dus niet in meegenomen worden wat jij zegt (het overwegen dat gras ook wel eens niet-groen zou kunnen zijn), het lijkt mij integendeel puur een kennisvraag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@ kierkegaard47
Bedankt dat je even de originele vraag hebt opgezocht !
(Ik schreef slechts vannuit mijn herinnering) Waarom ik dit een kennisvraag vindt: Omdat het kennis is wanneer je weet wat een pleonasme, een tautologie, een antoniem en een contaminatie zijn.
Weet je dat niet, dan kun je het niet intelligent beredeneren en heb je de vraag dus fout door een tekort aan kennis, niet door een tekort aan 'slimheid' (IQ)

Het beste antwoord

Aangenomen wordt dat mensen met een hoger IQ meer kennis hebben en makkelijker informatie opnemen. Toch betekent het niet per definitie, denk ik, dat iemand met een hoog IQ veel kennis heeft, of iemand met veel kennis een hoog IQ heeft, of andersom.

Definitie intelligentie: "Het geheel van cognitieve of verstandelijke vermogens dat nodig is om kennis te verwerven en daar op een goede wijze gebruik van te maken, teneinde problemen op te lossen die een vast omschreven doel en structuur hebben".

Dus hoe hoger je intelligentie, hoe hoger de verstandelijke vermogens om kennis te verwerven. Wat jij aangrijpt in je kritiek naar de IQ-test van BNN, geeft precies aan waar het eraan schort. Iemand die de taal niet machtig is en weinig woordenkennis heeft zou daardoor inderdaad lager scoren qua IQ, wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik denk dan ook dat je deze IQ-test meer als een stukje vermaak moet zien en er niet al teveel waarde aan moet hechten.