Waarom bereiden mensen zich zo slecht voor op aangekondigde veranderingen?

Er worden op dit moment enorm veel vragen gesteld over de OV-chipkaart die vanaf morgen gebruikt gaat worden.
Waarom hebben mensen zich daar niet beter op voorbereid en stellen ze op de laatste avond, via internet nog vragen hierover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag, treffend voorbeeld ook. Ik vroeg me bovendien af of dat iets zegt over het niveau van de gemiddelde student die zo'n kaart heeft, daar gaan namelijk steeds weer de vragen over.

Het beste antwoord

Mensen doen pas iets als ze het niet langer kunnen uitstellen...

Nee natuurlijk niet de lezer, maar globaal is dat wel zo...

Dus dan is op het laatste moment, druk druk druk, en dan nog de massa mensen die nu nog steeds niets gedaan of opgelost hebben en morgen helemaal voor verrassingen komen te staan...

Mensen bereiden zich niet of nauwelijks voor op aangekondigde veranderingen... Mensen doen pas iets als ze het niet langer kunnen uitstellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Studenten zijn laks.

Toegevoegd na 2 minuten:
Althans, 90% van de studenten, inclusief ikzelf ;-)

OV-chipkaart trouwens al wel geregeld, maar ik hoor veel medestudenten in mijn omgeving er wel over.
Maar, Dounja, Vandeweek was er ook een landelijke storing waardoor de kaart niet geactiveerd kon worden. Ook daardoor hebben veel studenten nu nog niet hun OV-chip jaarkaart geactiveerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja mensen zijn laks en het ligt ook een beetje aan de overheid die het niet echt verheldert heb geïntroduceerd. Vooral voor mensen die nooit met de OV gaan en opeens de metro gaan gebruiken bijvoorbeeld.

Uiteindelijk is het gewoon even wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om eerlijk te zijn behoor ik niet tot die studenten. Al begin december begonnen met uitzoeken, echter is het feit dat bijvoorbeeld Qbuzz die hier in Groningen rijdt nog geen idee hoe ze het gaan invoeren, ook het OV chipbureau kan geen antwoorden hierover geven. Tot op de dag van vandaag kan Qbuzz nog steeds geen eenduidig antwoord geven wanneer ze deze invoeren.

Daarnaast zijn er gewoon veel dingen die niet kloppen, zo heb ik volgens de IB-groep een weekendkaart per 1 januari, maar bij de bestelling ophalen was het apparaat stuk, en veel meer problemen waardoor het geheel chaotisch is. Daar krijg je vragen van en die post men hier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan uit tijdgebrek zijn, dingen steeds maar vooruit schuiven omdat de andere dingen dringender of belangrijker zijn.
Of het principe dat we meestal de leuke dingen eerst doen en de vervelende of moeilijke taken voor ons uit schuiven.
Of het kan zijn dat mensen het vergeten, of niet doorhebben dat de betreffende datum al zo dichtbij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gegeven dat er veel verandert, maakt de mensen veranderingsmoe, de bedenker van de verandering heeft er vrijwel altijd voordeel bij en de persoon die de verandering accepteert is slechter af
Het is ook knap irritant dat de veranderdrang van de een , het MOETEN veranderen van de ander tot gevolg kan hebben en ook vaak heeft, vooral justitie, belastingdienst en politiek voeren vaak ongunstige veranderingen door.
Veel economische en andere systemen hebben behoefte aan verandering, omdat het profijt oplevert, zoals mode.
De mate van bereidheid daaraan te voldoen bepaalt in sterke mate de drive on de veranderingen frequenter en sterker te maken.
Niet iedere verandering is immers een verbetering.
Helaas is de veranderdrang van personen vaak ingegeven door geldingsdrang.
Het is een vorm van macht als je dingen veranderd krijgt.
Mensen verzetten zich, zeker nu de middelen beperkter zijn, meet tegen veranderingen omdat die vrijwel altijd (meer) kosten met zich meebrengen en/of rechten beperken.
Berucht is immers de belastingwetgeving en AOW 67.
Vrijwel altijd is men daar duurder door uit, ook al belooft de politiek kostenverlaging. Zo verhoogt men de wegenbelasting omdat de BPM gaat verdwijnen.
Alle nu rijdende auto's hebben de hoge BPM al betaald
en nu moeten we weer meer betalen omdat mensen die nieuwe auto's kopen minder BPM betalen.
Die hebben dus voordeel, zou je zeggen.
Alleen mensen die er warmpjes bijzitten kunnen dit (tijdelijk) voordeel verzilveren.
De Staat is wederom de grote winnaar.
Straks rekeningrijden, het grootste gedeelte van de electronica zit al in de wegen (electromagnetische spoelen)
welke straks werkeloos blijft omdat het nieuwe systeem op GPS werkt.
Het valt te overwegen, niet al te bereidwillig veranderingen te accepteren, zodat de veranderaar
afgeremd wordt met het initieren van veranderingen.
Mogelijk moeten we zelf veranderen , door KRACHTIGER tegen veranderingen te protesteren!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien willen ze zeker weten hoe het allemaal is afgelopen. Straks willen ze niet in problemen komen. Ik denk dat ze al eerder zich wel voorbereid hebben gedaan. Maar jah het is een goeievraag forum Dounja en mensen vragen zich toch af?