Wat willen ze nou echt precies?

Ik heb een vraag. Ik ben een buitenlander. Ik weet dat ik nog steeds soms zinnen maak die misschien krom zijn of volgens sommige die vaag zijn. Ik probeer ze te verbeteren.

Er zijn mensen die dat soort dingen echt belachelijk vinden en dit tegen mij op een minder leuke manier zeggen waardoor ik me dan dood schaam.
Soms ben ik echt zwak om te vechten tegen dit soort situaties.

ik weet niet hoe ik met die mensen om moet gaan. Buitenlanders lopen bijna altijd achter met alles dit is echt moeilijk om te accepteren.
Maar ik begrijp niet. Als wij nederlands niet willen leren dan zeggen ze dat wij nederlands moeten leren of terug naar ons lang moeten gaan (ik ben hier ook mee eens)

Maar als wij nederlans willen leren en ook leren, zijn ze ook niet tevreden. Dan lachen ze ons uit, zeggen ze dat wij van die vage, rare zinnen maken en dan kijken ze naar ons heel raar.

Dat doet soms echt pijn. En dan voel ik mezelf echt uitgesloten. Alleen en belachelijk.
En ik weet dat veel buitenlanders dit soort dingen voelen en meemaken. Ik weet niet hoe ik om moet gaan met dit situatie. Maar ik wil vechten.

Daarom wou ik dit aan jullie vragen omdat ik echt wil weten hoe jullie over dit gaan denken na het lezen van deze tekst als jullie empathie kan tonen.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval mijn complimenten over je goede spelling en schrijfgedrag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trek je er gewoon niks van aan! Misschien is het soms wat moeilijker om er niks van aan te trekken. Zet je verstand op nul en gewoon blijven doorgaan zoals je nu doet. Het gaat al aardig goed hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooroordelen en weerstand tegen buitenlanders zul je altijd tegenkomen. Ook al is je taal perfect. Dat is overal zo en zal ook altijd zo blijven.
Maar gelukkig lang niet iedereen. Richt je op de positieve mensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf een autochtoon en maak ook zulke fouten dus nergens om je zorgen te maken ;)
en niemand is perfect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eega is net zo buitenlands als jij. Ook zij maakt stijl fouten en spelfouten. Vaak corrigeer ik schrijfwerk voor het de deur uit gaat.
Het moeilijkst blijken de uitdrukkingen en gezegden. Als ze een in haar moedertaal gebruikelijke uitdrukking vertaald naar het Nederlands dan klinkt dat vreemd ondanks dat wel begrepen wordt wat ermee bedoeld wordt. Soms echter komt zoiets geheel verkeer over.
Negatief commentaar krijgt ze overigens niet veel op haar fouten, wel ...daar vraagt ze ook zelf om...laat ze openlijk duidelijke fouten corrigeren. Deze houding, openlijk willen laten corrigeren en er bij voorbaat om vragen is vzv ik begrijp de sleutel tot het voorkomen negatief commentaar...omdat ze zich zelf kwetsbaar opstelt o bij te leren.
Of je wat aan onze ervaring hebt weet ik niet...ik hoop het.
(Als reactie omdat het geen antwoord is op je vraag, maar meer het delen van ervaringen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad heel eigenaardig dat mensen zo reageren. Lijkt me zeer frustrerend.
En ik vind dit gedrag ook typisch Nederlands. Als ik als nederlander bijvoorbeeld tegen een Duitser in het Duits probeer te praten, krijg ik alleen maar complimenten over hoe goed het gaat. Terwijl ik het Duits maar matig beheers. Hetzelfde merk ik als ik Engels spreek tegen een Engelsman. Alleen maar aardige reacties, en nooit klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt; ik wordt hier voortdurend de hemel in geprezen met mijn steenkolenduits (alleen mijn kinderen durven te zeggen dat het nog nergens op trekt). Dezelfde ervaringen had ik indertijd in Spanje.
Hier lijkt het soms wel of mensen NOOIT tevreden zijn ; op een minimaal foutje wordt je nog afgerekend.

Antwoorden (38)

Je zult vast hebben gemerkt dat bepaalde mensen dat doen. Als je té vaak tegen iemand iets zegt komt het naar boven dat je onzeker bent. En ze denken dat ze hoger staan dan jou omdat jij een buitenlander bent. Veel Nederlands zeggen ook heel vaak .. dan mij terwijl dat dan ik moet zijn en als je dat tegen ze zegt dan zeggen ze: ohja was ik even vergeten. Maar hohh maar als een buitenlander dat zegt. Je ziet het of niet maar in elke blanke zit racisme. Je moet je gewoon niks van aantrekken, laat niks merken daar zijn die mensen die dat tegen jou zeggen te goed voor. Als zij nou naar jou land gaan kunnen zij ook niet perfect alles zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met jouw Nederlands. Als deze vraag over een ander onderwerp zou gaan, zou ik niet in de gaten hebben gehad, dat je "buitenlander" bent. Je schrijft prima Nederlands, en vooral heel begrijpelijk. Misschien goed om het eens van de andere kant te horen: mijn complimenten voor je taalgebruik!!

Je hebt het over pijn en dat je zelfs wilt "vechten". Als ik jou was zou ik proberen er niet zo'n probleem van te maken. Er zullen altijd mensen zijn die op van alles terecht of onterecht kritiek hebben. Het enige wat je kunt doen, na kritiek, is gewoon rustig vertellen, dat Nederlands niet je moedertaal is. Iedereen zal dat begrijpen. Als ik morgen in Duitsland ga wonen, krijg ik precies hetzelfde probleem.

Als mensen dat niet begrijpen, dan zijn ze gewoon veel dommer, dan iemand die eens een foutje maakt in zijn taal. En van domme mensen hoef jij je niks aan te trekken!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste plaats zijn er een heleboel Nederlanders die hun eigen taal niet goed kennen. Ik kan het weten want ik heb gewerkt voor een professor die een geleerd boek heeft geschreven, maar van die tekst moest ik dan eerst fatsoenlijk Nederlands maken. Jij hoeft je niet te schamen want Nederlands is jouw moedertaal niet. Zij echter moeten zich wél schamen dat ze hun eigen taal zo slecht kennen. Ik vind het heel jammer en voel een plaatsvervangende schaamte voor het feit dat jij je uitgesloten, alleen en belachelijk voelt. Belachelijk ben je zeer beslist niet.
Als ze weer kritiek op jouw Nederlands hebben, dat trouwens helemaal niet zo slecht is, moet je ze vriendelijk uitnodigen jouw taal te leren en dan nog maar eens bij jou terug te komen. Wie het laatst lacht, lacht immers het best. Kop op joh!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft al heel goed Nederlands hoor. Degene die om je lachen, zijn niet de meest slimme en goed opgevoede mensen. Laat die mensen maar gerust links liggen. Daar heb je niks aan. Er zijn genoeg mensen die je inspanningen waarderen en toch wel met je willen praten.
Blijf zo doorgaan, toon belangstelling voor Nederlandse gewoonten en gebruiken, het is moeilijk, ik weet het.
Uiteindelijk loont het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet me pijn om te horen dat mijn landgenoten je buitensluiten en kritiek hebben op je taalgebruik terwijl je juist het Nederlands al zo goed beheerst.
Bedenk wel dat het meestal mensen met weinig opleiding zijn die zo doen. Veel van die mensen voelen zich onzeker in deze snel veranderende wereld en ze reageren dat af op buitenlanders. Als je weinig hebt en weinig kunt rest je niet veel meer dan je superieur op te stellen, doen alsof je beter bent dan een ander.
Het is natuurlijk heel vervelend dat jij en zoveel andere immigranten daar het slachtoffer van zijn.
Ik hoop dat je je een beetje gesteund voelt door onze woorden en dat je niet bitter wordt; kop op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die andere mensen uitlachen voor zoiets als in dezen, zouden heropgevoed moeten worden in een streng opvoedingskamp.

Zeg de volgende keer misschien: 'Ik kom uit een land met oorlog. Had je willen ruilen met jouw leven?'

Sommige mensen vinden dat je rechten kunt ontlenen aan de plek waar je geboren bent. Ik niet:
-Alsof je er iets aan kunt doen waar je geboren wordt!
-Gelijkheid!
God zorgt niet voor gelijkheid (omdat ie die macht niet heeft, of (en waarschijnlijker) omdat ie niet bestaat), dus de mensheid moet daar zelf voor zorgen.

Dus ik vind dat ik in Brazilië evenveel rechten heb als in Nederland. En ik vind dat een Braziliaan evenveel rechten heeft in Nederland als in Brazilië.

Landsgrenzen zijn alleen maar 'goed' voor zaken ding als oorlog en afgunst. Het wordt tijd dat er een wereldregering komt (die ook voldoende macht heeft om nieuwe wereldwetten in te voeren).
Stel dat er nu een grote komeet wordt ontdekt die op aarde af zou stormen over 10 jaar. Dan zijn de landen onnodig weinig in staat om samen te werken om samen de aarde te redden. Zelfs als zo'n komeet op aarde af zou stormen, zouden velen alleen aan hunzelf blijven denken en hun geld of arbeid niet willen geven om de aarde te redden. Dat laten ze dan aan anderen over. Alleen een sterk in de schoenen staande wereldregering kan dan dwingend optreden om gelden en goederen en arbeiders te 'vorderen' om de aarde te redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
,,Zeg de volgende keer misschien: ‘Ik kom uit een land met oorlog. Had je willen ruilen met jouw leven?’ '' Hoe weet je dat ze uit een land met oorlog komt? Dat hoeft niet perse. ,,God zorgt niet voor gelijkheid (omdat ie die macht niet heeft, of (en waarschijnlijker) omdat ie niet bestaat), dus de mensheid moet daar zelf voor zorgen.'' Hoe weet je dat God niet bestaat?
Ik kan een lang verhaal kort maken.

Negeren en nog eens negeren....en door gaan waarmee je bezig bent, jij komt er wel...

Een gezond en gelukkig 2011!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je geschreven tekst erg helder en duidelijk. Als mensen je belachelijk maken, zegt dit alles over die mensen, en helemaal niets over jou! Dit zijn mensen die zich beter gaan voelen als ze iemand belachelijk maken. Nog leuker vinden ze het als ze toeschouwers hebben, dit is behoorlijk onvolwassen gedrag.

Je schrijft dat je wil vechten: en dat is nou net wat je niet moet doen. Laat het waaien. Ga er niet op in, ga niet in de verdediging, want op dat moment hebben ze macht over jou, en dat is nou precies wat je niet wil.
Wel kan je bijv. na een opmerking zeggen: nou, en? Dat is alles, verleid je niet om in discussie te gaan.

En wat sommigen al zeggen: veel Nederlanders praten en schrijven erg beroerd Nederlands, jou tekst van ik erg helder, daar kunnen velen nog van leren.

Ook denk ik dat je aan je eigen onzekerheid iets moet proberen te doen, jij bent onzeker en een ander voelt dat.
En probeer het allemaal niet te serieus op te vatten, soms klinkt iets gewoon heel grappig, jij denkt dan dat ze je uitlachen, terwijl ze om je lachen. Begrijp je het verschil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte! Helaas gebeurt dit en soms is het moeilijk deze mensen te negeren. Ik heb veel respect voor jouw Nederlands. Ik schaam me soms enorm voor het feit dat ik Nederlander ben, niet alleen voor zulke uitspraken, maar vooral ook door de soms harde acties tegen mensen met een verblijfsvergunning, die nog niet genaturaliseerd zijn. Ik noem dan: moeilijk een telefoonabonnement af kunnen sluiten voor een mobiele telefoon, moeilijk een lening af kunnen sluiten, veel hogere hypotheekkosten, harde afwijzingen bij uitzendbureaus omdat ze de regeltjes niet kennen en niet voor rede vatbaar zijn (bijvoorbeeld: zeggen dat je foto op je paspoort -1 jaar geleden vernieuwd- niet dezelfde is als op je verblijf -3 jaar geleden-) enz. enz. Wat mensen niet beseffen is dat je je op een gegeven moment ook in je geboorteland niet meer thuisvoelt, omdat ze je daar ook als buitenlander gaan beschouwen.... De Nederlandse politiek op dit moment doet er ook geen goed aan.... Frustrerend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diegenen die dat doen, die hebben zelf een vorm van drama ontwikkelt voor het schrijven. Het kan zijn dat ze zelf vaak zijn gecorrigeerd in hun eigen verleden. Ook dat vonden ze niet leuk toen, en dit is dan een vorm van wraak voor een vroegere tijd.
Alsof het er bij hun is ingestampt dat als een Nederlandse uitspraak of schrijven niet perfect is, dat ze dan niet mee mogen doen in de maatschappij en Ze minderwaardig zijn.
Ze hebben geleerd om superieur te zijn. En ze kunnen vaak alleen maar superieur zijn als zij anderen als lagere kwalificeren dan zichzelf. In feite zeggen ze: ik ben een betere dan jij, lekker puh. Voor hun is het leven een competitie.

Het zegt dus meer iets over hun, dan over jou! En het is ook hun probleem (tenzij je schrijffout de betekenis van wat je wilt zeggen veranderd, en je niet meer goed overkomt met wat je nu bedoeld).

Perfectie is een utopie. En dus een probleem van die andere!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt mensen die bij voorbaat al ervan uitgaan dta wat je zegt wel fout zal zijn.
Probeer je daar niets van aan te trekken, blijf je nederlands oefenen en verbeteren door veel te luisteren en te lezen.
Ik help zelf buitenlandse vrouwen om hun taal te verbeteren, soms moet ik lachen om hun fouten, maar dat zijn dan wel de fouten, en dat heb ik ze ook uitgelegd die wij nederlanders ook maakten toen we gingen leren praten enzinnen maken.
Dat begrijpen ze dan, we lachen er samen om, en gaannverder met de les
13 jaar geleden
Trek je niets van die vervelende, betweterige kritiek aan, maar blijf tegelijkertijd attent dat je zorgvuldig met de taal omgaat. Blijf je in de taal verdiepen. Maar laat je vooral niet onzeker maken door anderen. Jij schrijft tenminste goed, begrijpelijk Nederlands. Je kunt ermee aan de slag. Die grapjassen die jou voortdurend verbeteren staan mogelijk met hun mond vol tanden als zij een vreemde taal moeten spreken of schrijven. Kijk vooral naar de Vlaamse televisie zenders. Ze spreken daar beter en mooier dan op de tv- zenders uit de randstad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij de intentie hebt om Nederlands te leren valt jou helemaal niets te verwijten. Met mensen die dat toch doen moet je maar geen vrienden worden. Ga om met mensen die jou wel respecteren. En verder ligt het ook een beetje aan de band die je met elkaar hebt. Kort geleden heb vreselijk gelachen met een Chinese meneer die aankondigde naar 'Ulk' te gaan verhuizen. Ik kan het dan echt niet nalaten om te corrigeren met 'nee, naar Urrrrrk!' Maar goed, ik heb altijd goed met die man kunnen opschieten en dan kan zoiets best.

Ik hoop dat er ook voor jou genoeg situaties zijn waar je, samen met je gesprekspartners, om kunt lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet het prima, ga vooral door! Het is altijd positief als iemand iets bij probeert te leren en jij wil dat duidelijk.

Vat niet alle kritiek op als 'uitlachen', bedenk je dat de mensen die kritiek geven OF je willen helpen en dat niet al te handig doen, OF zelf een tikkeltje dom en jaloers zijn.

Laat het van je af glijden, er zijn mensen genoeg die je bewonderen om jouw pogingen om goed mee te doen.

Ik heb zelf ook een tijd in het buitenland gewoond en daar gemerkt dat de bewoners het fijn vonden dat ik hun taal sprak, maar toen ik er een beetje te goed in werd en hun grammatica ging verbeteren, werden ze erg boos op mij en gingen ze me uitlachen. Trek het je niet aan. Dommerds hoe je toch. Je doet het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat "ze" nou echt precies willen is totaal onbelangrijk joh.... Bovendien: zoveel mensen, zoveel meningen.
Probeer daarboven te staan en die kritiek niet aan je te laten komen, want je tekst is prima! Wees trots op jezelf, want dat verdien je 100%!!!
Mijn empathie heb je bij deze :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook Nederlanders die fouten maken in de taal worden door bepaalde mensen uitgelachen of gecorrigeerd. Laat die mensen maar lekker, ze zijn het niet waard.
Dat jij je best doet is toch meer dan genoeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet het prima hoor. Tuurlijk ik zie wat spellingfouten, maar het is al stukken beter dan het schrift van de huidige jeugd. Dat is pas echt om te huilen met zinnen als "Ik ben na de disco geweest." of "Ik kon hem nergens van." of "Naar de maaltijd, ging ik nog even met duh pc klooien.". Ik vind dat veel erger om te huilen eerlijk gezegd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer jezelf voor te houden dat je je best doet, dat je het volgens mij - afgaand op wat je hier als tekst plaatst - erg goed doet, en dat er altijd wel mensen zullen zijn die wat te zaniken hebben.
En gek genoeg zijn degenen die het hardst mekkeren over het taalgebruik van 'buitenlanders' vaak degenen die dan dingen zeggen als: 'Hun kunnen de taal niet'.

Bedenk: je bent niet perfect, dat zul je nooit zijn, en zeker als je een accent hebt bijvoorbeeld is het voor sommige minderwaardige mensen 'makkelijk' om je daarop te pakken. Dat zegt meer over die mensen dan over jou, dus probeer het van je af te laten glijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die om je uitspraak lachen (de vraag is of ze je uitlachen) weten op dat moment niet wat ze echt willen (jouw vraag) of met het lachen willen bereiken.
Ze realiseren zich meestal ook niet dat ze jou daar mee krenken. Waarom zouden ze dat willen?
En laten we wel zijn, het klinkt vaak ook komisch als je een buitenlander je eigen taal hoort spreken. Ga maar eens naar een cabaret uitvoering. Het is heel populair dat een cabaretier een buitenlander nadoet en de zaal ligt plat.
Of ze daar jouw mee zouden willen beledigen is nog maar zeer de vraag en ik denk dat je in gelijke omstandigheden misschien wel het zelfde zou doen.
Het hangt zeer van je eigen instelling af hoe je hier mee omgaat. Mensen lachen nu een maal vaak om gebreken.
Zelf ben ik hardhorend en daar wordt in bepaalde situaties vaak om gelachen. Ik kan me dat aan gaan trekken (heb ik me zelf mee) of daar op een komische manier meer omgaan. Dat laatste doe ik dus en ik wil je aanraden dat jij dat ook gaat doen. Maak het probleem kleiner dan het bij je overkomt en probeer het komische er van in te zien.

Mensen die je echt aanspreken op je gebrekkige taalgebruik en die bezig zijn jou belachelijk te maken (jammer genoeg zijn die domme mensen er ook) dien je daar op aan te spreken. Laat merken dat je daar niet van gediend bent, dat je dat niet leuk vindt mede omdat je je uiterste best doet om het Nederlands goed te leren. Je zult zien dat deze groep tot inzicht komt dat je gelijk hebt en ze zullen er mee stoppen.
De notoire beledigaars dien je te negeren, net of heb je het niet gehoord. Ook deze groep zal dan vanzelf stoppen opmerkingen over je taalgebruik te maken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In China begint in Februari het jaar van het konijn. Hier in Nederland echter, hebben we zo juist het jaar van de Hufter verlaten en zijn het jaar van de Grote Bek binnengaan en dat wordt steeds duidelijker helaas. Probeer er zo weinig mogelijk acht op te slaan, ook al doet het pijn. En denk bij je zelf, ach ze weten nu eenmaal niet beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een buitenlander schrijf je uitstekend (de toch echt wel heel moeilijke) Nederlandse taal.
Daar verdien je een compliment mee!!
Dat je omgeving anders reageert, dan je graag zal willen, komt alleen door de onbenulligheid van de ander, het niet willen accepteren, dat anderen in hun eigen leefgemeenschap binnen komen en zich hier willen vestigen.
Helaas is dit in ieder ander land ook zo, dus ook in het land waar jij vandaan komt.
Ze zeggen eigenlijk tegen je, rot op hier, dit is mijn plek.
Maar jij zit hier nu eenmaal en gezien je Nederlandse taal in je vraag, geef je zelf aan, dat je, je graag wilt aanpassen.
Als je hier vaak de vragen van anderen leest, met heel veel fouten, van mensen die geen buitenlander zijn, ( ik maak ze ook) dan verdien je een compliment!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik persoonlijk lach nooit iemand uit om fouten in een andere taal dan zijn moedertaal! en.... ik vind het ontzettend knap dat mensen onze taal leren! tis een vreselijk moeilijke taal, nederlands.
daarnaast weet ik ook hoe het is om een andere taal te spreken, in het buitenland, heb daar ook gewerkt. het is niet leuk als mensen je uitlachen of ongeduldig zijn of niet begripvol. ik heb dat ook meegemaakt. trek het je niet aan. er zijn zoveel andere mensen die wel begrip voor je hebben en het geweldig vinden dat je hun taal spreekt of probeert te spreken. tis de mentaliteit van de mensen. kun je niks aan doen. ze zijn er zich ook niet altijd van bewust. zeg het ze gewoon: ik doe mijn best nederlands te spreken, je begint te lachen, heb ik misschien iets raars gezegd?
en misschien is het inderdaad dat je een grappige zin maakt, nou en? dat kan, lach dan gewoon mee en vraag om verduidelijking. je kunt er ook van leren.
misschien helpt de gedachte dat zelfs nederlanders zelf nog heel veel fouten maken in hun taal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je dit zelf hebt geschreven. Mijn complimenten daarvoor! Menig nederlander schrijft met meer (taal)fouten een groot verhaal als dit.

Nederlanders hebben over het algemeen de neiging om veel te klagen. Het is nooit goed. Ik raad je aan om dat naast je neer te leggen (hoe lastig het ook is). Ik weet wat het is om buitenstaander te zijn (ik ben vroeger veel gepest). Ga je eigen weg, zoek mensen die jou wel waarderen om wie jij bent en wat jij allemaal WEL bereikt hebt.
Mensen die over je taal vervelende opmerkingen maken, die hebben zelf vast ook iets dat ze niet (helemaal) goed doen. Dat willen ze daarmee verbergen.

Laat de mensen die zo onaardig blijven doen, en alleen letten op dingen die je nog niet zo goed doet, gewoon voor wie ze zijn. Zoek vooral mensen die je waarderen.
Je hoeft niet te vechten om te mogen zijn wie je bent.

Dat Nederlanders dit doet geeft mij een gevoel van schaamte. We zouden zo tolerant zijn en een multicultureel land. Helaas is dat niet bij iedereen zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat willen ze nu precies? Dat lijkt me wel duidelijk.

De mensen van deze site willen dat je jezelf kunt zijn en er bij hoort. Anderen willen dat jij niet zeurt dat je anders bent. Weer anderen vinden dat je heel goed Nederlands schrijft - terwijl duidelijk zichbaar is dat je dat moeilijk vindt. Voor hen ben je welkom.

Er zijn ook mensen die willen dat je terug gaat naar waar je vandaan komt. Anderen vinden dat je nog beter je best moet doen je aan te passen en de taal perfect moet beheersen.

Dat laatste ken ik ook (blanke man, 3x HBO, veel schrijfervaring). Ik ben dyslectisch en als ik niet uitkijk maak is stomme schrijffouten. Wat daar al niet over gezegd is...! Op het schandalige af. Zelfs door 'fatsoenlijke' mensen die me vooral lui, dom en naïf bleven vinden.

Tja, wat willen die nu? Die zullen het zelf ook wel niet gemakkelijk hebben gehad. Of ze vinden het belangrijk zichzelf ten koste van iemand anders een plek te geven. Nederlanders corrigeren en bekritiseren elkaar wel erg makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen moedertaal meer ... mijn moedertaal was nederlands ... een jaar en half geleden heb ik al mijn woordenschat verloren, mijn database was gecrasht of mijn hersenen waren beschadigd (cva gekregen) en ik vind het nu heel moeilijk om te praten, ik heb woordvindingsproblemen en zinsconstructies zijn niet altijd juist, ik heb teweing woorden om het te nuanceren: ... dat doet ook echt pijn. En dan voel ik me ook echt uitgesloten. Voor mij is het ook een 'vreemde taal'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reactie die je krijgt, zegt niets over jouw taalvaardigheid maar veel meer hoe die andere persoon daar mee om wil gaan. Zorg dat het probleem bij hen blijft en maak het niet jouw probleem. Je bent volkomen duidelijk en het heeft alles te maken met de tolerantie van mensen. Vraag maar eens als ze op vakantie gaan of ze de taal van het land spreken. Dat is ook een vorm van willen integreren. Mensen kijken en oordelen liever over een ander dat dat ze aan zelfreflectie doen. Erg jammer en vervelend voor jou om te horen. Nogmaals ... laat hen hun probleem bij zich houden en geniet zelf van het feit dat je de intentie hebt om het goed te doen. In mijn ogen ben je goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nederlands is ook 1 van de moeilijkste talen om te leren,
en zeker ook nog met al die grammatica-regeltjes erbij.
en het is al heel knap is je het een beetje beheerst.
Als iemand dat zegt, kun je ook denken: ik lach jou toch ook niet uit als jij mijn taal probeert te spreken ;)
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welkom bij de club! Zelf heb ik een niets onthullende voornaam en achternaam - te wijten aan slavernij in het verleden - en vaak op een sollicitatiegesprek zijn mensen verbaasd omdat ze vooraf niks aan mijn woord en geschrift merken.

Het is nooit goed, neem dat van mij aan. Een groep "echte" Nederlanders, zullen hoe dan ook altijd commentaar blijven hebben op "de-anders-uitziende" Nederlanders, evenals anders klinkende "semi" Nederlanders. Soms stellen mensen mij de vraag of ik me Nederlands (moederskant), of Surinaams (vaderkant) voel. Ik antwoord zelf altijd ik voel mij een allochtoon. Sommige mensen worden dan kwaad, omdat ze zoiets hebben je bent een Nederlander want je praat en schrijft boven gemiddeld Nederlands. Maar die mensen begrijpen niet dat je over het algemeen toch niet wordt aangezien voor Nederlander, want meestal de eerste vraag die mensen mij stellen is: "Waar kom je vandaan?". Dat vragen ze meestal niet aan de Duitser die ze op straat tegenkomen, wel? :)

Neem een ding van me aan, vechten heeft geen zin. Ga er niet tegenin als je je best doet. Je moet het zien als werken niet werken: als je als allochtoon - wat een belachelijk woord eigenlijk, bestaat ook alleen hier - werkt, pik je werk in. Als je als allochtoon - met name op een doordeweekse dag - een keer vrij bent en je loopt in de stad om wat te kopen, ben je een luie allochtoon. Mensen zoals Wilders maken het alleen maar erger, omdat ze - net als de media - eenzijdig dingen belichten. Als er bijvoorbeeld een Marokkaan een man heeft neergeschoten, dan zal er altijd bij vermeld worden dat het een Marokkaan is die een man heeft neergeschoten. Bij een autochtoon zal er gewoon man staan: wat is er verkeerd met dit plaatje? Ga maar na, vraag je ook af hoevaak "Nederlandse man" gebruikt wordt bij berichtgeving over bijvoorbeeld een zedenzaak als die van "Het Hofknarretje": niet of nauwelijks! Doe het dan altijd of nooit, maar ga niet selectief doen met de afkomst. Als ik bijvoorbeeld altijd in mijn krant erbij vermeld dat een man / vrouw met een bril iets heeft uitgespookt, dan blijft dat negatieve nieuws - en de titel "bril" - hangen! Het is een soort van fear migrating, oftewel bewust bang maken door iets constant te benadrukken.

En trouwens, voor zielige mensen is het ook fijn om een ander op de vingers te tikken om zelf een goed gevoel te krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als mensen je belachelijk maken door je te nadrukkelijk te verbeteren of echt tegen je zeggen dat je het niet kan!
zo verschrikkelijk.
misschien kan je gewoon zeggen
'ik probeer het tenminste' en vervolgens door lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat soort lui zul je altijd hebben. Ik woonde tot de zomer van 2010 in het Franstalige gedeelte van België en ik heb daardoor dus ook Frans moeten leren spreken. Dus als eerst leer je de woorden, dan moet je de taal leren te begrijpen qua zinsopbouw en ga zo maar door. En als je dat allemaal weet, zou je ook graag zo accentloos mogelijk willen spreken (wat best moeilijk is).

Je zult altijd van die mensen hebben die je gaan uitlachen of een opmerking maken als je iets niet 'perfect' weet te verwoorden. En als je dan eenmaal wel de taal goed kent, zullen ze wel wat anders vinden. Zo zijn er waarschijnlijk dingen die je niet kent, omdat je (misschien) niet in Nederland bent opgegroeid. Wat je dan moet doen is gewoon schijt hebben aan wat ze zeggen.

En om je vraag te beantwoorden: Ze willen je gewoon een beetje zieken. In de ogen van een ander is er altijd wel iets 'mis' met de mensen om hun heen. Trek je je er niks van aan en ze zullen waarschijnlijk wel stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn complimenten voor het geschreven stuk! Voor wat betreft de kritiek, laat maar waaien, je bent te intelligent om je te verlagen tot het niveau van deze zogenaamde betweters!

Ga zo door, ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en hoop dat je veel gelegenheid krijgt om de spreekvaardigheid te oefenen.

Nederlands is een enorme moeilijke taal om te leren en uit te spreken. Zo moelijk zelfs dat er enorm veel autochtone Nederlanders er moeite mee hebben.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas stel ik vast dat Nederlanders echte horken kunnen zijn (soms schaam ik me er bijna voor dat ik er ook één ben). Er zijn tegenwoordig ZOVEEL mensen die denken dat ze alles maar kunnen en mogen zeggen. VOORAL in het westen van het land.

Als je bijv in Belgie komt zijn de mensen veel beleefder tegen elkaar, ook in winkels bijv. Dit wil niet zeggen dat ze altijd aardiger zullen zijn of ergens geen mening over hebben, maar ze zullen het niet zo snel midden in iemands gezicht verkondigen.

Dus: het ligt niet aan jou maar aan de manieren van degenen die het doen
13 jaar geleden
Jouw verhaal herken ik in de ervaringen die mijn vriendin meemaakt, die ook nederlands niet als moedertaal heeft.
Afgewezen worden bij sollicitaies omdat ze een accent zou hebben en haar Nederlands niet perfect zou zijn. Dat terwijl haar schrijfvaardigheid boven die van de gemiddelde Nederlander ligt en ze zich prima kan uitdrukken.
Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat er met twee maten wordt gemeten.
Een oplossing heb ik ook niet, maar ik ben niet echt trots op een deel van mijn autochtone landgenoten.
Misschien is een kwestie van tijd. Jongeren groeien op in een gemengde samenleving en lijken minder in (ethnische) hokjes te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen aan je merken dat je onzeker bent over jezelf. Er zijn mensen die gevoel jagers zijn en zich zelf op pompen door anderen leeg te zuigen van energie.
Als je het zelf niet erg vind dat je fouten maakt en dat uitstraalt,zal je er makkelijker mee om kunnen gaan.

Als je niks van je zelf vind kan niemand je beledigen.
Als je niks wil heb je weinig nodig,en ben je snel tevreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier moet je echt boven staan. Je bent al een heel eind op de goede weg als ik je vraag zo lees, er zijn Nederlanders die meer fouten maken. Mijn vriendin komt ook uit een ander land en woont nu 16 jaar hier. Ze spreekt en schrijft goed Nederlands, maar met bepaalde dingen vergist ze zich nog wel eens. Ze vraagt dan aan mij of het goed of fout is, en ik help haar dan even. Maar bedenk wel dat het altijd de domste mensen zijn die hier praatjes over hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk, maar probeer er bovenuit te groeien. Gewoon door tegen jezelf te zeggen: ik doe mijn best, mijn wil is goed. Met de gaven die ik heb spreek en schrijf ik zo goed als ik kan. Wat een ander er van denkt is zijn zaak en de mijne niet, hij of zij doet maar, ik weet van mijzelf dat ik mijn best doet. Sterkte, je hebt het al ver gebracht!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands is een zeer moeilijke taal, vergeet dat niet. Je wil niet weten hoeveel Nederlanders slechter schrijven dan jij doet. Ik ben als Nederlandse geboren maar ik zeg heel vaak die kussen ipv dat kussen. En ik vind dit keer beter klinken dan deze keer, dus zeg ik dat ook vaak. Mijn vader is wel allochtoon en kan na 45 jaar nog steeds niet zo heel erg goed Nederlands. Maar ik ga hem niet verbeteren. Hij probeert het tenminste en dat vind ik veel belangrijker. Ik ken ook een Engelsman die bijna alleen maar Engels praat. Dat snap ik dus niet, je woont in Nederland, hebt te maken met Nederlanders, dan kan je toch gewoon Nederlands leren? Ook al kunnen de meeste mensen Engels praten.
En buitenlander vind ik een slecht woord. Ok je komt van buiten Nederland, maar nu woon je in Nederland en praat Nederlands. maar goed dat is weer een andere discussie.
Sterkte, maar laat je niet gek maken. En mijn complimenten voor je geschreven stuk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand uitlachen om een 'foutje' vind ik zonder meer verwerpelijk.

Vaak is het ook zo dat je zou kunnen zeggen: Wie zonder fouten is..die werpt de eerste steen maar..

Ik bedoel hiermee dat mensen die een ander denken te kunnen uitlachen om een taalfoutje..meestal zelf niet zo heel taalvaardig zijn.

Verder vind ik dat je je van een ander geen bal moet aantrekken..en gewoon lekker je gang moet blijven gaan.
Wees maar gerust wat zelfverzekerder, hoor.

Als ik jouw stukje hier lees valt mij op hoe perfect jij je gedachten formuleert.

Ooit viel mij een deel van een gesprek op tussen een een 'echte Nederlander' en een 'Nieuwe Nederlander'

Het ging als volgt: De 'echte Nederlander' had de weg gewezen aan die 'Nieuwe Nederlander' en hij eindigde met:
"Jij begrijpe Nee?, dan ik jou nog een keer uitleggen..nu jij goed luisteren"

Of dit perfect Nederlands was..nog even afgezien van het feit of dit wel zo netjes was, hè..

Nee, dan lees ik veel liever het stukje dat jij hier geschreven hebt. Mijn complimenten daarvoor, hoor!

Groet,

Ton