Hoe betrouwbaar is een IQ test en wat vinden deskundigen van deze test?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Deskundige hebben dit soort testen ontwikkeld.
crispy
3 jaar geleden
Er zijn zo ongelofelijk veel verschillende soorten en kwaliteiten van IQ test, daar valt geen antwoord op te geven.
Hoe dan ook, het is altijd een momentopname... een goede of een slechte.
tinus1969
3 jaar geleden
Heb je een specifieke aanleiding voor deze vraag?
Pieterke
3 jaar geleden
Je hebt zoveel verschillende IQ testen. De meeste IQ testen zijn door deskundigen ontwikkeld maar er zijn ook van die zogenaamde IQ testjes die je bijv. op social media tegenkomt. Die laatste zijn natuurlijk van nul en generlei waarde.
IQ testen zijn momentopnames. Voel jij je die dag beroerd dan zul je waarschijnlijk minder goed scoren danwanneer de test wordt afgenomen op een dag dat je lekker in je vel zit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De professionele testen (WISC-V voor kinderen, WAIS-IV voor volwassenen) zijn heel betrouwbaar. De betrouwbaarheid kan afnemen als mensen de test meerdere malen hebben gedaan. Ze kunnen dan antwoorden onthouden en steeds meer goede antwoorden geven. Ze hebben dan "geleerd" van de voorgaande keren. Zo lijkt het alsof ze slimmer zijn geworden. Maar dat is natuurlijk niet zo. Een IQ is een vrij vaststaand iets. Je zult niet ineens van 80 naar 130 gaan.
Wat ik vind van deze tests? Het is handig om te bepalen welk opleidingsniveau bij je past. En of je misschien een groot verschil hebt in taalbegrip en ruimtelijk inzicht.
Het is niet het allerbelangrijkste. President Trumph zal waarschijnlijk niet hoger scoren dan 80. Het gaat er om dat je je talenten benut. Trumph was heel goed in het opzetten van hotels en is daar ontzettend rijk mee geworden. Dus ook met een laag IQ kun je het ver schoppen.
Een IQ test is inderdaad een momentopname. Daarom is het na afname slechts zes maanden geldig.
Antoni
3 jaar geleden
@Jadi, van de meeste mensen ligt de waarde van het IQ tussen 85 en 115. Het gemiddelde is 100. Beweren dat Trump waarschijnlijk 80 zal scoren en dus zwakbegaafd is, vind ik nogal ver gaan. Dat hij laag scoort, is mogelijk, maar dat zal toch minstens 85 zijn.
kierkegaard47
3 jaar geleden
Ik ben absoluut geen fan van Trump, maar ik zou er niet gek van opkijken als hij zich minder slim voordoet dan hij in feite is. Dat kan bepaalde voordelen opleveren (het trekken van een bepaalde groep kiezers, tegenstanders die hem onderschatten, enz).

Antwoorden (1)

Een IQ-Test is ontwikkeld door véél wetenschappers. Van psychologen tot Wetenschappers die zich bezighouden met de fysieke ontwikkeling van het brein.

In Nederland ligt het gemiddelde IQ op 100. Zodra je onder de 84 zit, wordt je gezien als een gehandicapt iemand. Boven de 120 wordt je gezien als 'Boven intelligent'.

Helaas zegt het IQ niet alles. Door mijn vorm van autisme heb ik bij mijn laatste test (begin dit jaar) te horen gekregen dat ik niet 100% meetbaar ben. Mijn IQ zou tussen de 94 en 104 schommelen.

Zo is mijn algemene ontwikkeling matig, maar mijn ontwikkeling over andere onderwerpen, zoals technologie, ligt super hoog. Puzzelen deed ik bijna op professor niveau, maar grammatica was weer matig.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Bij iedere IQ-test is het gemiddelde de waarde van 100, niet alleen in Nederland. Dat is hoe een IQ-test nu eenmaal is vormgegeven. Het grootste deel van de mensen heeft een IQ tussen de 85 en de 115. Wat je verder schrijft over de IQ-scores klopt ook niet helemaal. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting#De_betekenis_van_IQ-scores vind je de correcte betekenissen van de IQ-scores.