Het oudste documenten waarin het woord '(onder)bewustzijn' of een analoog hiervan in gebruik was zijn Veda's ongeveer 5-7 duizenden jaren geleden. En dat is wanneer taal Sanskrit is ontstaan (en kennis is gedocumenteerd). Daarvoor gedurende nog zeker duizenden jaren werd het allemaal mondelijk overgedragen, van generaties naar generaties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De woorden zien er uit alsof ze een vrij oude stam hebben (wusten / weten). In die zin moeten ze toch al een paar honderd jaar oud zijn.
Bewustzijn (en het onderbewustzijn en het onbewustzijn) in de huidige betekenis van die begrippen (de psychologische, dus niet ' hij sloeg hem buiten bewustzijn) dateren denk ik uit de tijd van de opkomst van de psychologie als wetenschap, een dikke 100 jaar geleden. En dan is de eerste naam die me te binnen schiet die van Jung, die zich daar nogal mee bezig gehouden heeft, evenals wat controversielere aspecten van het bewustzijn zoals het collectief bewustzijn en synchroniciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was Siddharta Gautama ook wel Buddha genaamd... Hij was de eerste...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol....'alles is bewustzijn' de eerste tesis van Adi Shankara, grondlegger van de Advaita Vedanta filosofie nog lang voor Gautama...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk JaVid...