Waarom hebben wij genoegdoening nodig als je meent dat er je onrecht is aangedaan?

Wat is de reden dat wij dat nodig hebben om enigzins wat rust te kunnen ervaren in onze gedachten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je vindt dat er onrecht is aangedaan, dan vind je dus dat er iets is gebeurd dat niet hoort te gebeuren. Als je vindt dat er iets niet hoort te gebeuren, vind je dus ook dat het goedgemaakt moet worden. En dat is genoegdoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Iemand onrecht aan doen is pijnlijk daar zit je niet op te wachten.Die rust heb je nodig om het te verwerken en dat de pijn van onrecht kan slijten.Je zelf troosten of laten troosten.

Toegevoegd na 59 seconden:
ik bedoel als jou onrecht is aangedaan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onrecht is een aanslag op je zelfbeeld (ego), genoegdoening compenseert dat weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je granden halen voor de gemoedsrust ,het is een oerinstinct van de mens .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'granden' moet dat niet 'gram' zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je weet wat ik bedoel toch.
je gevoel voor rechtvaardigheid zegt dat het evenwicht hersteld moet worden door genoegdoening of een excuus.
14 jaar geleden
Niemand kan tegen onrecht. Dit moet uit de wereld gezet worden. Daar gaat ons rechtvaardigheids gevoel spreken. Men wil dat dit recht gezet wordt endat de kwaadspreker (doener) aangepakt of bestraft wordt. Dit betekend een soort eerherstel. Zolang dit niet gebeurd, blijft het wringen en is het niet eerlijk dat de" kwade genius"er zo maar ongestraft mee wegkomt, gewoon verder zijn/haar
gang kan gaan en dat laat je niet met rust, want het "slachtoffer", moet wel verder met de last die hem is aangedaan. Pas als alles rechtgezet is, voel je genoegdoening, want er is nu iemand ter verantwoording gedwongen.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Life is not fair... dus als je niet tegen onrecht kan, dan kun je beter voor de trein gaan liggen.
Ten onrechte beschuldigd worden is een van de vervelenste dingen die we kennen.
Het geeft ons een heel vervelend gevoel, dat alsmaar doorknaagt aan ons gemoed.
We kunnen er zelfs depressief van worden.
Slecht van gaan eten en slapen.
Het kan zelfs zover gaan dat het de belangrijkste oorzaak kan zijn van een burn-out.
Ergens in onze brein, bouwt het spanning op, die als maar sterker wordt naarmate we er meer aan denken.
Het is een ziekmakende ervaring.
Het versterkt zich zelf soms zo erg, dat we soms niet eens meer weten waar het nu eigenlijk over ging, maar alleen al het zien van die persoon die het veroorzaakt heeft, geeft al de negatieve spanning.

Vreemd genoeg, kan een genoegdoening wonderen verrichten, het is alsof je en ballon lekt prikt en alles loopt er uit, we zijn het nog wel niet vergeten, maar het knaagt niet meer aan ons gevoel.
We voelen ons direct beter.
In onze huidige maatschappij komt het geven van een genoegdoening veel te weinig voor, het zou veel gezondsheid problemen kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat zelf meent dan krijg je geen schadevergoeding, maar als je een ander kunt overtuigen dat je onrecht gedaan is weer wel...

Nee het is een gevolg van de wet... Er is zulk een optie geboden, dus vragen wij die ook als het kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het te compenseren.