Is "een geest zien" hetzelfde als een hallucinatie??

Aangezien dit toch een vraag is die me bezighoud,stel ik het hier toch maar.Wanneer hallucineer je en wanner zie je "echt" een geest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (10)

een hallucinatie is een waarneming waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt. Er kunnen dingen gehoord, gezien, gevoeld of geroken worden die niet in in de buitenwereld voorkomen. Het woord hallucinatie is afkomstig van het Latijnse hallucinere, dat te vertalen valt als dwalend door de geest. De term werd voor het eerst gebruikt in de psychiatrie door de Franse psychiater Jean-Etienne Esquirol in 1837.

Geestverschijningen zijn beelden uit het geheugen van mensen die soms, onder bepaalde omstandigheden, weer worden gezien. Negentig procent van de geestverschijningen is plaatsgebonden. De meeste verschijningen vinden plaats op koude, vochtige plaatsen en in stenen gebouwen. Volgens een theorie zouden bepaalde materialen zoals stenen bouwsels een bepaald geheugen bevatten, die in de vorm van energie erin opgeslagen ligt. Als die energie weer vrijkomt, worden de hersens geprikkeld en denken mensen dat ze geesten zien. Volgens een andere theorie ligt de oorzaak bij emotionele gebeurtenissen zoals verkrachting en moord. Na de dood zouden de ziel van deze mensen nog niet klaar voor het hiernamaals. De zielen (geesten) zijn niet intelligent, want de geest heeft het lichaam met de hersenen verlaten. Deze zielen zouden volgens de eerste theorie worden opgeslagen in stenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een hallucinatie worden de beelden/geluiden die via je ogen/oren binnen komen verstoort door signalen in je hersenen zelf. Wat je ervaart ("ziet") is die verstoorde werkelijkheid. Als je er zelf een simpele hallucinatie wilt ervaren kun je het gelinkte youtube filmpje eens uitproberen.

Als je een half doorzichtig persoon ervaart, kan dat een (zeer zware) hallucinatie zijn. Dat kom bijvoorbeeld door een hersenziekte of veel drugsgebruik komen. Maar bij verder gezonde mensen komt het niet voor. Dan is het meer waarschijnlijk een optische illusie: bijvoorbeeld een echt mens weerspiegeld in een raam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Een geest zien is hetzelfde als een hallucinatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door overspannenheid, geestelijke uitputting, drugsgebruik, ontwenningsverschijnselen, medicijngebruik, paniekaanvallen, angsten, extreem slaap te kort, Psychische problemen en ziektes van de hersenen, hevige pijnen, hevige schrik situaties, wakker schrikken, emotionele schokken, lichamelijke uitputting enz.
Kunnen hallucinaties ontstaan die het "zien" van een onwerkelijke wereld kunnen veroorzaken, waaronder, kleuren, lichtflitsen, geesten, niet bestaande dieren enz.

Het echte zien van een geest komt vrijwel niet voor en als dat wel zo is, volkomen onverwacht, op de meest vreemde plaatsen en momenten.

Het zal altijd erg moeilijk zijn, er zeker van te zijn of de waarneming van een geest echt is.
Het meest betrouwbare bij een echte verschijning is het overweldige gevoel er bij en er na.
Gek genoeg niet direct op het moment van waarnemen, maar daarna.
Soms is er een vreemd gevoel vooraf aan de waarneming, alsof er een soort spanningsveld aan het opbouwen is.
maar meestal betekent het niet dat je iets gaat zien.

Dus moeten we er van uit gaan, dat de meeste geestwaarnemingen niet echt zijn, maar veroorzaakt worden door omstandigheden bij je zelf.
Dus door en hallucinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke ik snap u.
Ik woon in een flat gelijkvloers beneden.Daar op de gang heeft iemand een steen staan.Als ik langs die steen loop dan is het NET of ik soms een rode kater zie in die steen (dit gebeurt regelmatig bij mij),in een waakzame houding zit die kater dan...zo in de trant van "hier waak ik" .
Ik doe er verder niks mee maar toch kijk ik automatisch naar die steen dan (kei).En elke keer heb ik dan zoiets over me van:"Zie je wel,het is maar een steen".
Nu moet ik u zeggen dat ik ADD,PTSS en lichte borderline heb....kan dat er mee te maken hebben??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja HewoonHelen, het zou te maken kunnen hebben met wat je hebt, maar gek genoeg zijn het wel vaak deze groep mensen die wat meer kunnen waarnemen dan de "gewone mensen".
Als je het weer waarneemt, zeg hem gewoon even gedag,( in gedachte) klinkt een beetje gek zo, maar meestal werkt het wel, laat de kat er gewoon maar wezen, je hebt er geen last van of zo, kijk of zijn houding verandert.
En geen u meer zeggen hoor! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke ik zal het proberen.
oke voor u geen u meer maar jij...
zelf heb ik een keer ik weet niet of je het zo noemt hallucinatie gehad. ik was klein en lag ik bed en zag over vliegen muggen wespen en vlinders. ik zag ze over en hoorde ze mijn broertje sliep naast me en hoorde en zag ze niet. ik haalde mijn moeder toen ze binnen kwam zag ik nog maar een enkele vlinder vliegen die zij niet zag. Telkens ging ik weer naar mijn moeder toe tot ik in haar bed mocht liggen daar zag ik ze ook tot er een wesp neerdaalde in de vorm van een hartje. ik probeerde hem aan te raken maar toen verdween hij. maar de andere niet de andere kon ik ook niet aanraken toen dacht ik: ik verzin ze maar en toen verdwenen ze allemaal. het verschil is dus: hallucinatie verzin je en een geest zien is een gave. dus het is niet het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
ik zou stellen dat het zo goed als hetzelfde is.
Een geest is niet met de gangbare zintuigen waar te nemen, en een hallucinatie ook al niet!
Beiden zijn persoonlijke gewaarwordingen zonder gebruik maken van de lijfelijke zintuigen.
Echter er zijn wel verschillen.
Het ene komt voor door een overmatige aanwezigheid van hersenactiviteit (hallucineren). Het andere komt pas voor wanneer men juist minder controle van de hersenen toelaat (geesten kunnen waarnemen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn optiek is er geen verschil, met dat verschil,dat als je weet dat het een hallucinatie was, je verder een nuchter mens kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even afgezien van het feit dat ikzelf niet zo erg geloof in het zien van geesten denk ik niet dat het een hallucinatie is. Er zijn verhalen bekend dat meerdere personen tegelijk op dezelfde plek zo'n waarneming hadden. Het zou natuurlijk kunnen dat die plek bij iedereen een soort reactie oproept die kan leiden tot een hallucinatie. Heel aannemelijk lijkt mij dat echter niet en als het wel zo zou zijn, moeten er toch onderlinge verschillen in de interpretatie van de waarneming zijn. Je vraag vind ik trouwens wel interessant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hallucineert als je iets ruikt, ziet, hoort, proeft, voelt, wat er absoluut niet is. Een geest kan je niet zien, dus een geest zien is hallucinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toevallig heb ik een hele tijd terug met dezelfde soort genre vraag gezeten.. Ik had het eerder over een raakvlak tussen een paranormaal begaafd persoon en een schizofrene (psychoses: stemmen horen, mensen zien die er niet zijn).. of vb sommige schizofrenen eventueel paranormaal zouden kunnen zijn en of sommige paranormalen eventueel schizofreen zouden kunnen zijn.. Maar door hun eigen situatie dit fenomeen anders interpreteren..

Schizofrenie (psychoses: stemmen horen, mensen zien die er niet zijn) wordt veroorzaakt door een tekort van een bepaalde stof in de hersenen en het is vaak erg verwarrend voor de mensen zelf om de realiteit van de hallucinaties te herkennen.. in andere gevallen is het dan weer erg duidelijk.. Maar, stel je eens voor dat je constant stemmetjes hoort die je iets bevelen.. denk je dan aan schizofrenie of geesten?

Ook als je als paranormale 'geesten' ziet.. is het soms een vraag waar de oorzaak hiervan ligt.. is het echt? of ligt het aan je hersenen?

Het raakvlak was dat sommige mensen paranormaal zijn maar als schizofreen bestempeld worden en andersom.. Als jij vb geesten ziet en je omgeving reageert er zeer raar op, dan ga je misschien langs de dokter, die geeft je medicatie en je komt in een neerwaarts spiraal terecht..

eigenlijk is dit zoo'n intense vraag dat enorm veel mensen raakt..

Ik heb die vraag op een 'forum' gezet en dit is de link van de vraag.. ook een link van het vervolg op de vraag want, blijkbaar heeft deze vraag veel mensen geraakt!

http://jotin.nl/forum/showthread.php?t=1924

vervolg:
http://jotin.nl/forum/showthread.php?t=2218

hopelijk helpt dit een beetje met een antwoord?

groetjes