Kan iemand mij uitleggen hoe Moed en Dapperheid werken?

gewoon... voor een "altijd-bangerik" zoals ik... hoe leer je dapper te zijn? moed te houden?
hoe doe je dat? wat denk je dan? wat zeg je tegen jezelf?

Ik ben specifiek geinteresseerd in moed als tegenwicht voor angst... en ben heel benieuwd naar jullie ervaring met moed en dapper zijn.

Er zijn zoveel mensen die dit niet goed kunnen en daar last van hebben, dat ik vermoed dat er ook een schat aan tegenwicht-kennis bestaat.

dus... moed, hoe werkt dat volgens u?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Moed is in feite niets anders dan het overwinnen van je al dan niet reële angst, en toch handelen ondanks je terughoudendheid.

Het ' overwinnen' of wegdrukken van zeer reële angsten voor grote gevaren, zoals vlak voor de trein het spoor overrennen, zijn geen teken van moed maar van van overmoed en domheid. Of in elk geval van een zekere mate van bewust risico lopen en dat dan zoveel mogelijk verkleinen. Dat type ' moed' noemen we vaak sport ; bungeejumpen, kletteren, wildwatervaren....Dat zijn echter geen alledaagse overlevingstechnieken, dus angst voor dergelijke activiteiten overwinnen kán dan moedig zijn, dapper is het niet.

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, en juist dat type 'angst' overwinnen, is moedig, of dapper. Vaak heb je het dan over sociale angsten (Ga ik niet af ? Lachen ze me niet uit ? Ga ik niet stotteren ?) of angsten voor in principe niet hele grote gevaren ( Zal ik niet vallen ? Wat als ik wegglij ?). Maar ook : Grijp ik in in een situatie waarin alle andere omstanders erbij staan en kijken ? Zeg ik er wat van als ik last van iemand heb ? )

Dat type angst is op zich te overwinnen door gewoon de koe bij de horens te pakken, je het ergst denkbare scenario voor te stellen en vervolgens proberen verder te denken hoe concreet verschrikkelijk dat nu eigenlijk zou zijn, en hoe een ander zich zou voelen in die situaties. Vaak blijkt dan achteraf dat het allemaal reuze meevalt, en ALS het mis gaat is er meestal nog geen man overboord. Dat type angst kun je zeker overwinnen, en zo stapje voor stapje moediger worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vlag over dr kop en ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een mooie uitleg in Alice in Wonderland, echt een aanrader om dat sprookje te lezen/zien.

Toegevoegd na 33 minuten:
Tovenaar van Oz bedoel ik dank voor de correctie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb ik nog niet gelezen, dus dat ga ik doen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
film met Michael Jackson en Dianne Ross vind ik ook mooi, maar daar moet je van houden het is natuurlijk een kinderuitleg maar geeft wel aan dat je vaak bang bent voor niets, maar dat je daar ook niet allen in bent, succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeeh....ik denk dat je de Tovenaar van Oz bedoelt dan - ik was al op zoek naar het stukje uit Alice in Wonderland. Maar wellicht bedoel je beide ? Dan kan ik de laatste zo snel niet voor mijn geest halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps inderdaad, dank je voor de correctie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okay... ik heb nog meer te lezen dus ;-) of zien ;-)
soms heb je geen andere keuze dan moedig te zijn.
het alternatief is in een hoekje gaan zitten huilen.
wat wel helpt is hetgeen waar je bang voor bent in hapklare brokjes toe te laten, dan voelt het minder als een muur die je dreigt te vermorzelen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik een goeie ;-)
Word lid van een plaatselijke toneelclub, en ga actief meedoen met repetitie's en uitvoeringen. Dan ontplooi je voor jezelf al veel moed en dapperheid. Misschien een stap in de goede richting?

Of strandacht worden in je vrije tijd, dan kun je alle moed en dapperheid bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dat kunt is dat inderdaad een goede manier om dapperheid te leren, toneel.
t gaat mij niet om het bewijzen, wel om het leren ervan. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een stap in de goede richting?
In ieder geval sterkte en succes!
Begin met voor jezelf op een rijtje te zetten, waar je bang voor bent. Zijn het reëele angsten, of vage gevoelens van onbehagen, die je eigenlijk niet kunt benoemen? Voel je je belemmerd en geremd door deze gevoelens?
Ga dan eens voor jezelf na, wat echt belangrijk voor je is. Kom je eraan toe, om datgene, dat echt belangrijk is, te doen in je leven?
Als je echt belangrijke dingen belangrijker zijn dan je angst, ga daar dan voor, richt je aandacht op je krachten en de dingen die je fijn vindt.

Een boekje waar je misschien iets aan hebt : Beren op de weg, spinsels in je hoofd, door Theo Ijzermans en Coen Dirkx.
Het leert je op een andere manier te kijken naar dingen en situaties die je angstig maken.

En houd in je hoofd : Draai je hoofd naar de zon, en de schaduwen vallen achter je.....