Falling dreams typically occur during the first stage of sleep. Dreams in this stage are often accompanied by muscle spasms of the arms, legs, and the whole body. These sudden contractions, also known as myclonic jerks. Sometimes when we have these falling dreams, we feel our whole body jerk or twitch and we awaken from this jerk. It is thought that this jerking action is part of an arousal mechanism that allows the sleeper to awaken and become quickly alert and responsive to possible threats in the environment.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het vallen echt lijkt. Je beseft niet dat je droomt. Je stopt met ontspannen slapen, omdat je ervaart dat je valt en je wordt wakker.

Verder is vallen een onnatuurlijke en vervelende ervaring. Die wil je zo snel mogelijk laten stoppen. Als dit niet gebeurt in je droom of als dit (stoppen) niet kan laten gebeuren in je droom, zal je wakker worden.
15 jaar geleden
Vroeger had ik er ook last van, ik viel dan in een ravein tot ik op een gegeven moment ontdekte dat ik een boom kon dromen die mijn val stopte. Na een keer of drie in een boom belanden heb ik nooit meer valdromen gehad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak slaap je dan nog niet helemaal. Het kan ook zijn dat de droom zo echt is dat je er van wakker schrikt.

Maar vaak slaap je dan nog niet helemaal.

Zoals ik wel eens droom dat ik val omdat mijn been uitschiet, dan word ik vakker omdat ik mijn been daadwerkelijk beweeg. (Altijd weer schrikken haha)

Maar inderdaad een gek verschijnsel! Moeten we maar niet dromen dat we uit vliegtuigen springen en andere gekke dingen doen ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat geld dan voor jou, niet voor mij, ik wordt nog niet wakker als ik sterf...

de reden voor jou is: Jij gelooft je angst...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij schrik je niet wakker als je valt in een droom, maar maakt je been bijvoorbeeld een onwillekeurige spiertrekking en dat weef je razendsnel in je droom. En daar schrik je wakker van.