Wat maakt dat de ene mens dom is en de andere intelligent?

Wat is er verschillend in de hersenen van de domme en de intelligente? Kan iemand die dom is door studie intelligent worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Je intelligentie is eigenlijk je probleemoplossend vermogen en dat hangt weer samen met het aantal synaptische aansluitingen tussen bepaalde hersencellen.
Hoe meer van deze synaptische aansluitingen je in je hersenen hebt , hoe beter je patroonherkenning, analyse-vermogen en inzicht is.
Wat bijvoorbeeld bij de hersenen van Einstein opviel was de aansluiting tussen linker- en rechter hersenhelft, wat maakte dat hij zowel analytisch als creatief kon denken en zich dagelijks voedde met briljante ideeen van anderen op het Zwitsers octrooibureau in Zurich waar Einstein werkte tijdens het "bedenken"van zijn relativiteitstheorie.
Hier zie je dus de belangrijke factoren samenkomen, een goede aanleg, een getrainde geest en een stimulerende omgeving, die het verschil maken tussen slim en "dom ",
een arrogant rotwoord om iemand zo te betitelen.
Iedereen kan zijn slimme en domme momenten hebben.
Toch is intelligentie voor een belangrijk deel een kwestie van aanleg.
Iemand met een IQ van boven de 120 wordt geacht zich zo een beetje alles eigen te kunnen maken wat de persoon in kwestie interesseert.
Hoe bedrieglijk IQ tests kunnen zijn heb in tijdens mijn zorg voor jongeren kunnen zien.
Zo werd ik recentelijk met een meisje van 14 jaar geconfronteerd, die nogal "dom"gedrag had (aangeleerd bleek later).
Ze werd dus als zodanig benaderd en dan krijg je een selfforfilling prophety effect.
Zelf had ik het sterke vermoeden dat de mensen die haar beoordeeld hadden een verkeerd inzicht had.
Dus er maar een GOEDE test tegenaan gegooid.
Resultaat, zeer hoog IQ. Omdat ik handelde naar mijn vermoeden en haar dus als een slimme persoon behandelde, kreeg ik ook het daarbij behorende beeld terug.
Na deze tests zijn ook de andere begeleiders anders met haar omgegaan.
Resultaat, een gelukkige en stralende meid die helemaal losgekomen is van haar etiket.
Ik vind het daarom ontstellend dom om je medemens als dom te beschouwen, het zegt mi. meer over jezelf dan over de ander.
Ook is het zo dat slimme mensen ontstellend dom kunnen doen terwijl "domme "mensen daar te dom voor zijn en dus weleens verrassend slim uit de hoek kunnen komen.
Je zou het IQ kunnen zien als de maximum snelheid die een auto kan halen, in Nederland mag je echter nergens harder dan 120.
Met deze vergelijking ga ik er van uit dat goede verstaanders maar een half woord nodig hebben.
Voor de rest sluit ik me bij de goede antwoorden van mijn mede GV ers aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik maak hetzelfde mee als dat meisje. Ik kwam van het bijzonder laag onderderwijs en iedereen benaderd me alsof ik 'dom' ben. Ik ben uiteindelijk verder gegaan in het gewoon onderwijs met een laag zelfbeeld (nu nog steeds.) Ik ben dan toch gaan verder studeren behaalde hoge punten maar omdat ik geen algemene kennis heb door mijn achtergrond stelde de leerkrachten en omgeving me continue in vraag. Tot op een dag er een zorgcoördinator me vroeg of ik ADHD heb. Na een test bleek dit zo te zijn en een zware vorm maar uit mijn IQ was 120.. ik heb een half jaartje voor mezelf genomen en toen ik terug kwam geloofde iedereen ineens in mij.. maar toch nog soms die omgeving die mij onderschat, waardoor ik soms nog steeds niet in mezelf geloof en faal in dingen omdat ik wordt neergehaald.. woorden hebben macht, ze kunnen je opbouwen en afbreken

Andere antwoorden (8)

Wat is intelligentie? Mensen die goed zijn in het maken van een IQ test, kunnen op andere gebieden 'dom' zijn..
Ik denk dat je altijd slimmer kan worden door bij te leren, maar iemand die ergens aanleg voor heeft, zal een voorsprong hebben..
Overigens is het maken van onderscheid tussen 'intelligente' en 'domme' mensen, de bron van menig kwaad..

Toegevoegd na 2 minuten:
Google maar eens 'eugenetica'..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er vaak om waar iemands interesse naar uit gaat.
Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten.
En een iq test zegt mij helemaal niet zo veel.
Ik ken knappe koppen,maar om een fietsenband te plakken,moeten ze hulp in roepen.
Ze krijgen het niet voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik het idee dat er twee oorzaken zijn:

a) Aangeboren deel

b) Positieve ervaringen bij het opgroeien. M.a.w. wordt je aangemoedigd om positief en leergierig en sociaal te zijn.

a) Is niet te beïnvloeden tenzij door selectie van embryo's, wat ik niet ethisch vind.

b) Kun je m.i. proberen te verbeteren door traumas uit je jeugd te verwerken en tot een beter volwassen individu uit te groeien.

Het zijn maar gedachten van een amateur wetenschapper;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel er heel veel bij te leren valt en bij te trainen, is dom of niet dom, als je het zo wilt noemen, voor het grootste deel ""aanleg"". De hersencellen van de niet-dommen zijn iets uitgebreider aangelegd.

Het is iets wat mensen gewoon krijgen, geen verdienste.

Wat wel verdienste is, als je er ook iets mee doet!! Met die hersencellen-in-aanleg, of ze nu dom zijn of iets minder dom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen dat intelligentie het vermogen is om op een gerichte manier te reageren op veranderingen binnen het millieu. Denk aan het spreekwoord dat zelf een ezel zich niet 2 keer aan dezelfde steen zal stoten, Er is niets veranderd dus dan moet je wel heel dom zijn.
Van ratten staat bekend dat ze nog steeds makkelijk de weg in een doolhof kunnen vinden ook al is het veranderd.
Vaak wordt kennis vergeleken met intelligentie. Maar niet de wetenschap zelf maar het vergaren van die kennis kun je scharen onder intelligentie. Zo zal een cognitief intelligent wezen, dingen sneller opslaan.
Dom is eigelijkmeer een uitingsvorm van de zgn intelligente wezens wanneer ze zelf niet het vermogen bezitten de kwaliteiten van de ander te vinden of te onderkennen.
Bij zeer hoog opgeleide mensen )chirurgen e.d. zie je dan ook vaak dat ze op 1 gebied heel slim zijn, maar waar het gaat om sociale vaardigheden en in omgang met mensen, als een hulpbehoevend kind reddeloos verloren zijn.
M.a.w. ze kunnen je soms gezond maken maar je kunt er geen fatsoenlijk woord mee wisselen tenzij je latijn kent en het over geneeskunst hebt.
Door studie en vooral training kun je wel beter worden en hogere score halen maar echt intelligenter zul je er niet van worden. De een heeft wat meer talent, en techniek kun je trainen en talent krijg je geschonken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie is - in de regel - het vermogen problemen op te lossen en verbanden te zien. De verbindingen tussen dehersenhelften hebben daar een hoop mee te maken.
Voor een deel is het aantal verbindingen dat iemand - in potentie - kan maken erfelijk bepaald, maar stimulering / oefening doet ook een hoop.

Uit onderzoek onder adoptiekinderen blijkt dat kinderen van intelligente ouders die geadopteerd worden door minder intelligente ouders lager 'uitkomen' dan ze in hun oorspronkelijke situatie hadden gedaan, terwijl minder intelligente kinderen bij intelligentere ouders er beter vanaf komen. De omgeving speelt dus ook een grote rol bij het ontwikkelen van je intelligentie. Maar het stukje dat aangeboren is, daar zit je ook aan vast.

Verder is het gewoon een variatie van het gemiddelde. De meeste mensen hebben een IQ rond de 100 (daarom is het ook het gemiddelde) , waarbij alles tussen de 80 en de 120 normaal is, en daarbuiten spreken we van zwak- of hoogbefaadheid.

Iemand met natuurlijke aanleg voor een IQ rond de 80 zou door heel hard werken / oefenen / studeren en veel stimulans uit de omgeving (ouders die veel lezen, verbaal begaafd zijn en veel met het kind praten, documentaires kijken op tv in plaats van tekenfilms, naar musea en tentoonstellingen gaan in plaats van Slagharen en dergelijke) rond de 100 kunnen uitkomen, maar nooit rond de 120, 130. Andersom kan iemand met een aanleg voor een IQ van 120 in een niet-intellectuele omgeving makkelijk onder de 100 zakken, maar niet naar 80.

Dat is echter wel de intelligentie die de TEST aangeeft. Je leervermógen, je capaciteit, verandert in feite niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is dom en wat is inteligent , dat is op zich ook de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je totaal geen aanleg hebt om muziek te spelen zal je het nooit goed leren.
Heb je geen aanleg om schilderijen te maken, lukt het ook niet.
Ben je niet creatief, kan je dat ook nooit leren.
Kan je slecht dingen onthouden, dan kan je er wel veel op trainen en zal het iets beter worden, maar in grote lijnen verandert er niet zo veel.
Het wel of niet hebben van veel of weinig intellegentie is dus erfelijk, het zit dus in je genen.
Dat is je basis, met veel studie kan je het wel iets verbeteren, maar je zal nooit supperslim worden als je dom bent.
En vergeet niet, dat ook domme mensen altijd wel iets hebben waar ze in uitblinken!
Dus ja, wat is dom?